Voltak, akik a zenében a „ritmus, dallam, harmónia” hármasát 100 évvel ezelőtt szükségtelennek gondolták. „Ma felfedeztem valamit, ami biztosítja a német zene felsőbbségét a következő száz évben.” Schönberg híres 1921-es mondata óta eltelt 97 év azonban bebizonyította, hogy nem sok terület van, ahol a hallgatóság be tudja fogadni az atonális világot. A Duna Palotában rendezett március 28-i koncerten példákat hallhatunk arra, hogy ez a hármas egység nem csak a nagy elődök, hanem a mai zeneszerzők számára is a komponálás alapját jelentik.
A Medveczky Ádám vezette Alba Regia Szimfonikus Zenekar koncertjén Horváth Márton Levente, Ott Rezső és Tiszai Péter egy-egy kompozícióját hallhatjuk majd. Ott Rezső 2017-ben felújított, véglegesre formált Concerto for Brass Quintet & Orchestra című alkotása lényegében programzene, amely egy Berlioz Fantasztikus szimfóniájához hasonló történetet mesél el.
Az In Medias Brass rézfúvósötössel közel egy évtizedes munkakapcsolat és annál is hosszabb barátság köti össze a szerzőt, melynek gyümölcse megannyi koncert és egy igazán népszerű karácsonyi lemez.
„Nagy élmény volt ennek a kivételes tehetségű csapatnak komponálni a concerto-t, tudva, hogy nem igazán tudok olyan technikai nehézségű anyagot írni, amit ne tudnának játszva megoldani és kiváló zeneiséggel megtölteni” – meséli Ott Rezső.
Horváth Márton Levente Erkel-díjas zeneszerző és orgonaművész, generációjának egyik legsokoldalúbb zenésze, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszékének orgonatanára, a Bartók Béla Konzervatórium zeneszerzés tanára.
A Kötéltánc című hegedűverseny 2007-ben készült el, a szerző első zenekari műveként. Bár a darabot, és így a címet is, Karinthy Frigyes Cirkusz című novellája inspirálta, nem nevezhető programzenének, a műfaj tradícióihoz hű, egybekomponált gyors-lassú-gyors felépítésű versenymű.
Váltsa meg jegyét a koncertre ide kattintva!
„A művemet a kisfiam ihlette. Bár a mű nem programzene, írása közben képek és történetek jelentek meg a gondolataimban. Egy felfedezésre váró kalandokkal teli erdő az első tételben, egy nyári éjszaka csillagos égboltjának felfoghatatlansága a másodikban és hős lovag bátor tettei a harmadik tételben. Lényegében boldog pillanatok összessége, ami a komponálást segítette” – mondja Tiszai Péter, az est harmadik darabjának szerzője, aki építészmérnök és zeneszerző, de csak 28 évesen került kapcsolatba a klasszikus zeneszerzéssel. A szerzőt az addigra kialakult szemlélete és zenei ízlése már nem vitte új utakra, a tonalitás illetve a ritmus-dallam-harmónia hármasnak elhagyására.