„… hogy idő nem lesz többé” címmel ad koncertet az Új Liszt Ferenc Kamarakórus 2023. október 18-án, a Zeneakadémia Solti Termében.
Az Otthon a Zeneakadémián sorozat következő eseményeként az intézmény rezidens együttese, az Új Liszt Ferenc Kamarakórus előadásában hallhatja a közönség Dukay Barnabás nyolc motettáját, amelyek közül többet is a kórusnak és karnagyuknak, Nemes László Norbertnek ajánlott a szerző.
Dukay Barnabás a magyar kortárs zeneszerzés egyik legkülönösebb alakja, erőteljes egyéniségű alkotó, mind hangszeres, mind vokális zenéjének spirituális kisugárzása van. A modern zenei nyelv kialakításának folyamatában számára nem a technikai újítások, sokkal inkább a zene szellemi dimenziójának meghatározása a lényeges. Bár pályája az Új Zenei Stúdió tagjaként indult el, az avantgárd újítások lehetősége mellett Dukay számára az évszázados zenei hagyomány mindig is nagy fontossággal bírt, különösen a XVIII. század vége előtti hagyomány.
S miközben hatással van zenéjére a régi mesterek gondolkodása és zenéjük spiritualitása, soha nem utánozza mereven azok technikáját. Világ- és művészetszemléletük lelki közelsége a kapcsolódás alapja. Dukay Barnabás motettái nem ábrázolnak abban az értelemben, ahogyan szöveg és zene kapcsolatára általában gondolni szoktunk, zenéje a hallgató számára elvont és első hallásra talán hűvösnek tűnhet. Leginkább a „kultikus hatású időtlenség” jellemző műveire, amit elemzői mindig kiemelnek. De hasonló mértékben jellemzi a kompozíciókat a kifinomultság, az érzékenység és a végtelen nyugalom. Az előadásmódról így gondolkodik a szerző: “A művek megszólaltatása teljes jelenlétet igényel az előadóktól. Ne illúziókba ringassák magukat, hanem legyenek jelen a pillanatban.”
Az Új Liszt Ferenc Kamarakórusnak dedikált három művet Domokos Johanna kortárs költő, műfordító, irodalomkutató verseire írta Dukay Barnabás. Ezeket a műveket most hallhatja első alkalommal a közönség. Egy további mű – a koncert elején megszólaló Magány és csend című, 8 szólamű nőikarra írt motetta – pedig Keresztes Szent János spanyol nyelvű költeményére született. Mind ez, mind pedig a Domokos Johanna-versek “megérintettek, beleolvadtam a szövegekbe” – nyilatkozta a zeneszerző.
A Dukay-motettákat a szerzővel való egyetértésben Heinrich Schütz öt művével állította párba az együttes. A kora barokk mester motettagyűjteményei közül kiemelkedik a Geistliche Chormusik c. kötet. A gyűjtemény 1648-as megjelenése egybeesik a harmincéves háború lezárásával, amelynek borzalmai hatására Schütz még inkább a vallásos zene felé fordult. A kompozíciók ellenpontművészete és zenei retorikája jól példázza a lutheránus zeneszerző kifinomult stílusát. A koncerten megszólaló barokk és kortárs motetták direkt és indirekt módon vezetik majd hallgatóit a transzcendens felé.
A koncertre jegyek kaphatóak a Zeneakadémia jegypénztárában, valamint online.