Bartók Béla Brácsaversenye erősen töredékes formában maradt az utókorra, 1945-ben bekövetkezett halála miatt ugyanis nem tudta befejezni a művet. 1949-ben Serly Tibor rekonstruálta a művet, majd 70 évvel később Rakos Miklós brácsaművész-zenetörténész írt hozzá új befejezést, amelyet Szűcs Máté számára ajánlott. A versenymű 2024. január 14-én szólal meg a Zeneakadémián, ahol Kocsis Zoltán által hangszerelt Ravel-tánctételeket és Brahms-műveket is hallhatunk.
Ravel az első világháború idején zongorára írt szvitjének azért adta a Couperin sírja címet, hogy a stilizált tánctételekből álló füzérével kifejezze a francia zene hajdani nagy mestere iránti hódolatát, és egyúttal emlékeztessen a harctéren elhunyt barátaira. Később meghangszerelt a hat tételes műből négyet, Kocsis Zoltán pedig további kettőt: a Fúgát és a Toccatát.
William Primrose 1944 telén kérte fel Bartók Bélát egy brácsaverseny megírására. Bartók 1945 nyarán elkezdte a komponálást, de befejezni már nem tudta. A halála után fennmaradt jegyzetek alapján Serly Tibor rekonstruálta a művet (1949), melyet 70 évvel később, 2019-ben Rakos Miklós brácsaművész-zenetörténész (1947–2021) is megtett, majd ezt követően felkérte Szűcs Mátét a mű népszerűsítésére itthon és külföldön.
Brahms a Nänie-t (Temetési ének) barátja, a híres festő Feuerbach Anselm emlékének szentelte. A Schiller szövegére írt gyászzene alaphangulata a megadással viselt fájdalom. A Hölderin szövegére írt Schicksalsliedben (Sors éneke) élet és halál, mulandóság és örökkévalóság gondolatát énekelte meg a német komponista Brahms a neves bécsi Haydn-kutatótól, Carl Ferdinand Pohltól 1870-ben kapta azt a kottát, amelyben felfigyelt a Haydn nevével jelzett Szent Antal korálra. Azóta kiderült, hogy ez a korál-feldolgozás nem Haydn munkája, noha a korál-dallam minden bizonnyal 18. századi eredetű zarándokének. Brahms erre a korál-dallamra építette fel Haydn-variációit 1873-ban zenekarra, valamint két zongorára is.
Szűcs Máté brácsaművész először hegedülni tanult Magyarországon, majd 1996-tól főiskolai éveit brácsásként Belgiumban kezdte meg, ahol két művészdiplomáját kitüntetéssel végezte. Pedagógiai diplomáját Debrecenben szerezte meg 2008-ban. 2011 és 2018 között a Berlini Filharmonikusok első szólóbrácsása volt. Ezen pozícióját megelőzően 8 évet dolgozott mint szólóbrácsás a Flamand Királyi Filharmonikusok Zenekarában, a Bambergi Szimfonikusoknál, a drezdai Staatskapelle-nél, a Hesseni Rádió Szimfonikus Zenekarában és a Brémai Német Kamarafilharmóniában.
Szólistaként olyan zenekarokkal lépett már fel Európa- és világszerte, mint a Berlini Filharmonikusok, a Berlini Barokk Szólisták, a Brémai Német Kamarafilharmónia, a Bambergi Szimfonikusok, a Hesseni Rádió Szimfonikus Zenekara, a Konstanzi Délnyugat-német Filharmonikusok, a Flamand Szimfonikus Zenekar, a Flamand Rádiózenekar, a MÁV Szimfonikusok , az Magyar Állami Operaház Zenekara, a Liège-i Királyi Filharmonikus Zenekar, a mexikói San Luis Potosi-i Szimfonikus Zenekar és a dél-koreai Seongnami Filharmonikus Zenekar.
2017 szeptemberében háromszor játszotta el Bartók Béla Brácsaversenyét a Berlini Filharmonikusok kíséretével a Berlini Filharmónia Nagytermében. Ezen felül rendszeresen játszik együtt olyan világhírű szólistákkal, mint Frank Peter Zimmermann, Vadim Repin, Janine Jansen, Baiba Skride und Vladimir Mendelssohn, Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes, valamint olyan hírességekkel, mint Takács-Nagy Gábor és Sir Simon Rattle. Mindezeken felül Szűcs Máté rendszeresen készít felvételeket különböző stílusban és formációban, amelynek köszönhetően ma már körülbelül 20 CD-vel rendelkezik.
2006 óta állandó vendégprofesszora a dán „Thy Masterclass“ nyári kamarazenei fesztiválnak. 2007 és 2009 között Saarbrückeni Zeneakadémia tanára volt és azóta rendszeresen ad brácsaórákat a világ minden pontjáról érkező privátnövendékeknek. 2014 óra a Berlini Filharmonikusok Karajan Akadémiájának 2016 óta pedig az ugyancsak berlini „Hanns Eisler” Zeneakadémia brácsatanára. 2016 és 2017 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia óraadója volt. Ezen kívül rendszeresen tart mesterkurzusokat világszerte, mint például Japánban, Koreában, Kínában, Tajvanban, az USA-ban, Kanadában, Mexikóban, Angliában, Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban, Svájcban, Németországban és Magyarországon.
2018 szeptemberétől genfi Zeneakadémia brácsaprofesszora és egyidejűleg 2020 szeptembere óta a Pécsi Tudományegyetem brácsatanára, 2021 szeptembere óta pedig a zene doktora és 2021 óta a Magyar Zeneakadémia Kamaratanszékének Látogató Professzora. PhD diplomáját a gdanski Zeneakadémián szerezte meg 2020-ban, melyet 2021-ben honosíttatott a Pécsi Tudományegyetemen.
További információ ide kattintva található.