Szerző: Csabai Máté

Először játszik együtt a hazai közönség által jól ismert Oláh Vilmos hegedűművész, és a Magyarországra visszatérő Neul-Bit Ha, aki koreaiként húsz évig tanult és dolgozott nálunk. A Klassz a pARTon! fesztivál koncertje előtt arról kérdeztük páros interjúnk alanyait, mi köt össze két muzsikust a világ egymástól távoli pontjairól. – Hogyan találkoztatok? Neul-Bit Ha: Zsűritagot kerestünk egy nemzetközi versenyre, amikor eszembe jutott Vili, akiről nagyon sok jót hallottam. – De ekkor még nem játszottatok együtt? Oláh Vilmos: Arra csak később, a covid miatt megkésve került sor. Ez lesz az első közös hangversenyünk. – Hogyan zajlanak a próbák? OV: Hogy legyen időnk…

Tovább

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük. A Sába királynője című produkció a bemutatója óta a Magyar Állami Operaház egyik legsikeresebb előadása. Goldmark Károly francia stílusú grande operája kapcsán lehet azon tanakodni, hogy a magyar kultúrához szervesen tartozó műről van-e szó, ahogy azon is, hogy az orientalista, a héber vagy „a magyar bus dallamokkal feltünőleg rokon lejtésekben mozgó” melódiák miként formálják a zeneiségét. Kétségtelen azonban, hogy ez az egyetlen magyar szerző által jegyzett…

Tovább

A vírushelyzet bénultságában különös körülmények között született Budapesti Bartók Béla Szimfonikus Zenekar vezetőjét, Hegyi Miklóst kérdeztük. – Május 4-én a névadó 140. születésnapját hangversennyel ünnepelte a Budapesti Bartók Béla Szimfonikus Zenekar. Ezen kívül nem találtam más koncertet. Mikor alakult a zenekar, és mi a története? – A zenekar most alakult, de az előkészítő munka 2019 őszétől folyt. Azóta megszereztük a névhasználati engedélyt, és a működéssel kapcsolatos problémákkal foglalkoztunk. Az ötlet viszont körülbelül húsz éves, de különböző fondorlatok miatt eddig nem valósulhatott meg. Ezúttal nem akadályozta semmi a zenekar létrejöttét. Május 4-én megtartottuk a hangversenyt, melyet világpremiernek is nevezhetünk, ugyanis sem…

Tovább

Az „altalena” olasz szó azt jelenti: mérleghinta. Az alapító Balog Alexandra zongoraművész és fiatal kollégái számára azonban sokkal többet. Baráti, szakmai kapcsolatokat, nyitottságot, új ötleteket. Művészi körük ugyanis az Altalena nevet viseli. Idén Telkiben, egy nappali szobában rendezték meg a fesztivált, nem csak a járvány okozta kényszerűségből. Olyan eseményt álmodtak meg, amely egy nyitott műhelyhez hasonló. Augusztus 8-án az Altalena néhány tagjával beszélgethettem. Miért Altalena? – szólt az első kérdésem. Balog Alexandra elmondta, ez a mérleghinta-szimbólum számos kérdésben felbukkant az életében, sok dologban meg kell találnia az egyensúlyt, például abban, hogy zongorázik, gyakorol, közben pedig fesztivált is szervez:  „Amikor gyakorlok,…

Tovább

Hetvenéves a rejtőzködő alkatú Dukay Barnabás, aki nem öncélú technikai újításokkal, hanem a zene eredeti szellemiségének helyreállításával alakította ki egyéni hangját. Ő úgy mondja, hogy nem az esze vezeti, hanem az Élet. Az Altalena Zenei Fesztiválon beszélgettünk a zeneszerzővel. – Nem kezdhetem mással a beszélgetést, mint hogy köszöntöm a 70. születésnapján. – Pedig nem ez a fontos, majd a hetvenkettedik lesz az. – Miért a 72? – Nem csak az én 72 évem, mindenkinek az életében fontos a 72-es szám. El is mondom, miért. A Földnek ugyanis háromfajta mozgása van: a tengelykörüli forgás, ami nagyjából huszonnégy óra. A másik a…

Tovább

Hosszú lenne felsorolni, mi mindennel foglalkozik. Bár sokan műsorvezetőként ismerik, igazi hivatása az előadóművészet, és a vers műfaja végigkíséri az életét. A Cimbora Együttessel az énekelt versek gazdag hagyományát ápolja a Klassz a pARTon! fesztiválon is fellépő Korhecz Imola. – A mikrofon melyik végén vagy szívesebben? – Mindkettő sűrűn előfordul. Jó ideig úgy tűnt, kizárólag az előadóművészet lesz az életem, gyerekként már vers- és prózamondóversenyeket nyertem, és a televíziós Ki mit tud? legjobbjai között szerepeltem, de amikor felvételiztem a Színművészeti Egyetem színész, illetve televíziós műsorvezető szakjaira, az utóbbira vettek fel, Horváth Ádám és Vitray Tamás osztályába. A színészettől sem kerültem…

Tovább

A Virtuózok Kamaraegyüttes 2019 februárjában alakult. Művészeti vezetőjük Szüts Apor, aki a maga részéről nem szereti a versenyt a zenében – nekik a közös játék a céljuk. Július 26-án a Benczúr Kertben lépnek fel. – Másfél éve alakult meg a Virtuózok Kamaraegyüttes a népszerű tehetségkutató muzsikusaiból. Mi a célotok? – Fiatal együttes vagyunk, nem csak a tagok életkorát, hanem az alakulásunk dátumát is figyelembe véve, de már egy kanadai turné és írországi vendégszereplések vannak a hátunk mögött, december 30-án a Müpában pedig nagyzenekarrá alakulva koncerteztünk. Egy olyan 10-12 tagú együttes vagyunk, amely azért alakult, hogy egyfajta műhellyé válva, testközelből mutassa…

Tovább

Öt zongoraversenyt eljátszani két nap alatt merész vállalás egy szólistának. Főleg akkor, ha azokat a versenyműveket Rachmaninov írta. Balázs János viszont éppen erre készül augusztus 18-án és 19-én a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral. Nem a maratoni jellegért: a zene kívánja így. A két koncertet 19.30 órai kezdettel élőben kövzvetítjük a Zeneakadémiáról Facebook-oldalunkon és Vimeo-csatornánkon.   Amikor 1897-ben Rachmaninov első szimfóniáját súlyos szavakkal elmarasztalta a kritika – volt, aki egyenesen az egyiptomi tíz csapáshoz hasonlította a kompozíciót –, a huszonnégy éves zeneszerző vigasztalan volt. Annyira, hogy még Lev Tolsztojt is felkereste biztató szavakért, aki viszont mogorván csak annyit mondott, hogy neki is voltak nehéz időszakai,…

Tovább

Devich Gergely csellóművész és Zsoldos Bálint zongoraművész idén is fellép a Klassz a pARTon! Fesztiválon. Páros interjúnkban nem tudtuk megkerülni Beethoven személyét, de ez nem is csoda. Ami most a klasszikus zenében van, az vele kezdődött. – Kettőtöket rokoni szálak fűznek egymáshoz, ugye? Zsoldos Bálint: Igen, nagybátyja vagyok Gergőnek. – És ez nehezebbé vagy könnyebbé teszi a közös zenélést? ZsB: Nem hiszem, hogy bármilyen hatással lenne rá. Devich Gergely: Szerintem sem. Az mindenképpen jó, hogy természetesen tudunk beszélgetni egymással a próbákon kívül is. – Min múlik, hogy két ember jól tudjon együtt zenélni? DG: A baráti viszony segít. Ha a…

Tovább

Hangszervásárlás és mesterkurzusokon, versenyeken való részvétel – e kettő, amiben egy fiatal zeneművész számára az anyagiak segíteni tudnak. A KLASSZ a pARTon! Fesztivál előtt Nemes Réka fuvolaművésszel és Kovács Gergely zongoraművésszel, a MOL Alapítvány korábbi támogatottjaival beszélgettünk. A MOL Alapítvány 2006 óta támogat tizennyolc év alatti fiatal, tehetséges művészeket, akik az ösztöndíj segítségével megragadhatják a számukra kínálkozó lehetőségeket. A KLASSZ a pARTon! programjában minden évben szerepelnek korábbi vagy az új támogatottak. Nemes Réka fuvolaművész feladata, hogy ezekből a fiatalokból a KLASSZ a pARTon! Fesztiválon alkalmi kamaraegyüttesek alakuljanak. Idén már negyedik éve segít a koncertek szervezésében. „Olyan koncertműsorokat szeretnénk előadni, amelyek…

Tovább