Szerző: Jászay Tamás

A néptánc volt első nagy szerelme, de korán megérezte, hogy előadóként és alkotóként egyaránt többre, másra vágyik. A Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője, a Kossuth­-díjas Juronics Tamás október 21-én lesz Náray Erika vendége a Müpa Jazzrajongók című sorozatában. – A Táncművészeti Főiskolán a néptáncon kívül milyen műfajokkal találkozott? – Mindennap volt balettóránk, amiből máig sokat hasznosítok. Tanultunk jazzbalettet is, de a néptánc volt a legfontosabb, kitöltötte az életünket. A néptáncot megszállottan műveltük, de ez a műfajból adódik: beszippantja az embert, igazi közösségi élményt ad. – Majd jött Szeged és Imre Zoltán, akire „határsértő” személyiségként emlékezünk. – Fantasztikus szellemiségű alkotó volt,…

Tovább

Tíz év után végre újra Budapestre érkezik a Compañía Antonio Gades. Az a flamenco, amit ők hoznak, nem olcsó turistalátványosság, hanem a műfaj mély értéséről tanúskodó, hiteles és megrendítő színpadi teljesítmény. Antonio Gades spanyol táncművész és koreográfus korszakalkotó Carmenje 1983-ban először filmvásznon kelt életre s nyert Oscar-díjat, majd ugyanabban az évben a színpadon is világhódító útra indult. A Compañía Antonio Gades Carmen előadása 2021. 10. 17. és 18. este 19.00-kor látható a Müpában. Korokon és kultúrákon ível át a dohánygyári cigánylány története: Prosper Mérimée 1845-ös novelláját Georges Bizet kereken harminc évvel később formálta a világ egyik legtöbbet játszott operájává. Ahogy…

Tovább

Ki ne vágyna arra a kiállításlátogatók közül, hogy egy-egy kedves festményének szereplői három dimenzióban folytassák a megfestett mozdulatot, tovább alakítva az ecsettel megkezdett történetet? A Pécsi Balett október 2-i Vasarely-etűdök című előadásán színek, formák, alakzatok kelnek életre. A Bartók Tavasz online nézőközönsége már láthatta Vincze Balázs koreográfiáját, de a Vasarely-etűdök valós dimenziói nyilvánvalóan az „offline” megmérettetéssel válnak értelmezhetővé. Tulajdonképpen éppen ez: a két és a három dimenzió közötti mozgékony, vibráló határvonal izgatta leginkább a 115 éve Pécsett született világhírű mestert, az op-art művészeti irányzat atyját, Victor Vasarelyt is. „Szín, mozgás, fény? Ahány nézőpont, annyi értelmezés.” Vasarely mondatát a képzőművészet számos…

Tovább

A világhírű katalán rendező, Calixto Bieito először dolgozik Magyarországon. Az 1999-ben Spanyolországban bemutatott Carmenje már a hivatkozási alappá vált. A rendezés azóta bejárta a fél világot, most pedig végre magyar művészekkel kel életre június 25-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. – Több mint húsz évvel ezelőtt kezdődött a kalandja a Carmennel, de azóta sokat változott a világ. Mik voltak az érzései az operával kapcsolatban akkor, és mik most? – Nem emlékszem már pontosan az érzéseimre, amikor először állítottam színre Bizet operáját. Úgy képzelem, hogy a felfedezés, a tanulás, a kíváncsiság körül forogtak a gondolataim. Az egész munka egy hosszú utazással kezdődött…

Tovább