Szerző: Kondor Kata

A Müpa megnyitása óta otthont ad operaelőadásoknak: a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem rendkívüli akusztikájú tere a jól ismert zeneműveket is különleges élménnyé varázsolja. A Magyar Állami Operaház felújításának évében a két nagy hazai kulturális intézmény kezet nyújt egymásnak, így néhány nagy apparátust igénylő mű, mely máskülönben helyhiány áldozata lenne, a Müpában hangozhat el, koncertszerűen. Rendhagyó alkalomhoz rendhagyó szereposztás illik: a januári három előadáson az Opera legjobb muzsikusai közül válogatott, világjáró, haza- vagy visszatérő énekesek, karmesterek közreműködése biztosítja, hogy mindegyik este emlékezetes legyen. A fiatal Wagner már oroszlánkörmeit próbálgatta A bolygó hollandiban: az átok és a szerelem megváltása, valamint a szinte…

Tovább

A karácsonyi időszak a meghittség, az elmélyülés ideje, ilyenkor sokkal több időt töltünk akár tágabb családi körben is. A Müpa adventi kóruskoncertjein két családi hagyományra épülő iskola együttesei bizonyítják: a muzsika a vérrokonsághoz hasonlóan szoros köteléket is képes létrehozni. A Cantemus Kórus december 3-án ad adventi koncertet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, Monica Melcová karácsonyi orgonakoncertjét pedig december 13-án hallgathatjuk meg. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Ismét a kórusmuzsikáé lesz a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem pódiuma a karácsonyi időszakban: az ünnep előtti elmélyülésre az emberi hang és az orgonaszó különösen alkalmas. December elején a nyíregyházi Cantemus Kórus ad koncertet Tóka…

Tovább

Az évad együttesének választott Nyíregyházi Cantemus Kórus egyházzenei koncertet ad Mozart születésnapján, ezzel is hitet téve amellett, hogy a muzsika az együttes tagjai számára nem pusztán szenvedély: élethivatás. Ex oriente lux: keletről érkezik a fény. A magyar énekkari kultúrában mindenképpen. Több mint negyvenesztendős múltra tekint vissza a Nyíregyházi Cantemus Kórus, amelyet immár hosszú ideje az ország egyik legizgalmasabb és legeredményesebb vokális műhelyének tart a közvélemény. Alapítója, a rendkívüli elkötelezettségéről ismert Szabó Dénes 1975-­ben a Kodály Zoltán Általános Iskola fiatal tanáraként az intézmény névadójának szellemiségében fogta össze a gyerekeket, hogy részesüljenek abban a lelki táplálékban, amelyet — az együttes számára ars…

Tovább

Közeleg az év vége: orgonamuzsika tölti be a Müpát. December 19-­én különleges élményben lesz része a közönségnek: Thomas Trotter mellett Európa egyik legkiválóbb, legnagyobb hagyományú énekkara, a St John’s College Fiúkórusa teremti meg az ünnepi hangulatot egy igazán brit karácsonyi koncerttel. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Ha Angliára gondolunk, a Big Ben, az esős idő és az emeletes buszok mellett alighanem a kóruséneklés is igen hamar eszünkbe juthat. Neves angol zenészek életrajzának gyakori közös pontja az ifjabb években szerzett énekkari tapasztalat. A cambridge-i St John’s College fiúkórusának egykori tagjai között felfedezhetjük például a kontratenor Iestyn Daviest, a…

Tovább

„Sokan azt hiszik, aki nem az újdonság keresésével foglalkozik, nem a társadalomkritika végleteit feszegeti, az nem lehet kortárs” – vélekedik Selmeczi György Boldogasszony lovagja című operája kapcsán, amelynek a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon lesz a bemutatója. A darab hátteréről, a kortárs fogalmáról és a hagyományhoz való viszonyáról a szerző mesélt. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg – Miért Szent Lászlót választotta az opera témájául? – Minden egyes operám új műfaj felé terelt: a Szirén egy furcsa fantasy volt, aztán jött a nagyon mélyen pszichologizáló Spiritiszták, majd történelmi operát gondoltam írni, így keletkezett a Bizánc. Most meg a vígopera műfaja kezdett el izgatni, így ehhez illő szüzsét kerestem.…

Tovább