Szerző: Molnár Szabolcs

Sokak szerint azt a zenét lehet kortársnak nevezni, amely valamilyen lényeges elemet ragad meg és fejez ki saját korából. Fájdalom azonban, hogy erre csak az eljövendő generációknak lesz rálátásuk. Ugyanakkor nem lenne meglepő, ha néhány évtized múlva Georg Friedrich Haas és Nils Frahm nevét egy lapon emlegetnék. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Egy olasz zenei magazin, a Classic Voice 2016 végén száznál több kortárs zenével foglalkozó zenetudóst, karmestert, kritikust és impresszáriót keresett meg azzal az „egyszerű” kéréssel, hogy nevezzék meg a 21. század első évtizedében bemutatott legfontosabb zeneműveket. Mindenki szabadon állíthatta össze a maga, legfeljebb tíz kompozícióból álló listáját, az…

Tovább

Anya csak egy van, tartja félig tréfásan, félig komolyan a sokat idézett mondás. Mi, magyarok immár tizenhárom éve úgy érezzük: Müpa csak egy van. Öröm azonban arra gondolni, hogy akadnak a Komor Marcell utcai intézményhez hasonlók Európa néhány nagyvárosában — olyan komplex kulturális központok, amelyeknek céljai hasonlítanak a Müpa céljaihoz, s amelyekkel lehet és érdemes is együttműködni. Ezeket igyekszünk bemutatni új sorozatunkban. Európa legújabb, 2017 januárjában megnyitott hangversenyközpontjának elhúzódó építkezése és drasztikusan elszálló költségei sokak szerint a látványberuházások kudarcának szimbólumává avatta az Elbphilharmonie szoborszerű, impozáns, az Elba habjaiból kiemelkedő tömbjét. Egy évvel a megnyitó ünnepség után már városszerte így becézik:…

Tovább

Pēteris Vasks, Andris Dzenītis és Erkki-Sven Tüür, Friedrich Wilhelm Murnau és Karol Beffa, a Magyar Nemzeti Balett és a Recirquel, Ólafur Arnalds és Bernstein, Szentpáli Roland, Vajda János és Binder Károly — no meg a Gyöngyösi Leventét éneklő The King’s Singers. Közös nevező? Ez mind kortárs művészet, amelynek ott a helye CAFe Budapest műsorán. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A világfalu egyik szegletében, Óbudán összefutottam egy New York-i zeneszerzővel. Bemutató előtt álló kamaraoperájáról társalogtunk, melynek főszereplőjét történelmi magyar személyiségről mintázta. A darab sokféle korszakot idéző zenéjéről beszélve egyszer csak visszakérdezett, hogy engem zenekritikusként mi foglalkoztat leginkább. Azt feleltem, hogy a kortárs zene.…

Tovább

Bonyodalmas lenne elfelejteni, hogy egy kisebb terület zenei dialektusa hogyan válik az „országimázs” elválsazthatatlan részévé, de tény, hogy a tiroli pásztorok énekéről mindenkinek Ausztria jut eszébe, egy érzelmes nápolyi dalról Olaszország, a skót dudásokról Nagy-Britannia, az andalúz flamencóról pedig Spanyolország. Miért asszociálunk részből az egészre?

Tovább

Kortárs tánc és modern balett, klasszikus, jazz és kortárs zene – ízelítő abból, mi minden vár ránk a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon.

Tovább