Szerző: Papageno

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész – közölte a Zeneakadémia. Friedrich Ádám a miskolci konzervatóriumban kezdte zenei tanulmányait 1951-ben, 1956-ban felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, tanárai Romagnoli Ferenc és Lubik Zoltán voltak. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola adjunktusa, docense, majd 1997-től egyetemi tanára volt, 1994 és 2002 között a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetének docense, 2002-től 2004-ig főiskolai tanára volt. Művészetét 1984-ben Liszt-díjjal, 1987-ben Érdemes Művész címmel, 1987-ben és 2010-ben Bartók-Pásztory-díjjal ismerték el. Friedrich Ádám 1958-tól a MÁV Szimfonikusok, 1960-tól a Magyar Állami Hangversenyzenekar művésze, 1966-tól az utóbbi együttes, valamint később a Liszt Ferenc Kamarazenekar…

Tovább

W. A. Mozart billentyűs művei kerültek arra a lemezre, amely Váradi Helga tolmácsolásában a kiváló muzsikus, az egész életében öccse árnyékában tevékenykedő Anna Maria Mozart előadói személyiségének állít emléket. Az albumon Plamena Nikitassova és Jörg-Andreas Bötticher közreműködnek. Váradi Helga csembalóművész ihletője egy 2017-es, Christian Tanner svájci divattervező által megálmodott kollekció volt, amely kézzel készült ruhadarabok a 18. század utolsó harmadába repítik viselőjét. A művész elmondása szerint a ruhák viselésével olyan intim közelségben érezte magát a korabeli nőalakok szellemiségével és mindennapjaival, ami kiváló alkalmat adott, a zeneszerző géniusz Mozart nővérének alakja előtt tisztelegjen, aki kiváló előadóként számos alkalommal játszotta testvére darabjait.…

Tovább

December 8-án elhunyt Ormos Mária Széchenyi-díjas történész, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Modernkori Történeti Tanszékének professor emeritája, korábban az egyetem rektora és a kar megbízott dékánja, a 20. századi magyar és egyetemes történelem neves kutatója. Ormos Mária 1930. október 1-jén született Debrecenben. A Kossuth Lajos Tudományegyetem (ma Debreceni Egyetem) történelem-magyar szakán 1952-ben szerzett tanári diplomát, az intézményben tanársegédi állást kapott. 1953-tól a Szegedi Tudományegyetem tanársegédje, majd adjunktusa volt, onnan 1957-ben fegyelmivel távolították el. Ezután egy évig a Magyar Országos Levéltárban segédmunkásként dolgozott, majd általános iskolában tanított. 1960-tól az Akadémiai Kiadó lexikonszerkesztőségének felelős szerkesztője, 1963…

Tovább

A legnépszerűbb operett és musical slágerek csendülnek fel január 2-án a győri Audi Arénában. A Budapesti Operettszínház művészei lépnek színpadra az esten, akiket a Győri Filharmonikus Zenekar kísér majd. Az élményt kiváló táncművészek, különleges koreográfiák és jelmezek teszik teljessé. A magyar operett komponisták örökérvényű, csodálatos melódiái már megannyiszor meghódították a világot, és teszik ezt ezúttal is, a műfaj legnagyobbjainak tolmácsolásában. A musical világ hazai sztárjai hamarosan Győrött mutatkoznak be az évindító koncerten. Az est fellépői a Budapesti Operettszínház kiemelt művészei: Laki Péter, Fischl Mónika, Dolhai Attila, Oszvald Marika, Peller Károly, Szendy Szilvi, Gubik Petra, Sándor Péter, Kállay Bori, Bordás Barbara, Boncsér…

Tovább

Budapest Közép-Európa legnagyobb városainak egyike, szövevényes, sok szálból összesodródó múlttal, amelynek magját a középkori királyi központként kiemelkedő Buda adja. Fővárosunk több mint ezer év történelmének jegyeit hordozza magán – ezt mutatja be a Gül Baba Türbéje Örökségvédő Alapítvány „Kultúrák és korok Budán” című interaktív kiállítása, amelyet a Budapesti Történeti Múzeum közreműködésével készült el. A kiállítás tervezői egy olyan tárlatot képzeltek el és valósítottak meg, amelybe belépve a látogató úgy érezheti, egy időgépben utazik. A tárlat Budapest történetének hét kiemelkedően fontos korszakának hangulatait eleveníti fel interaktív eszközök és egy-egy jellegzetes tárgy segítségével. A kiállítás egészen a 9. század végétől indul, amikor…

Tovább

2020. január 13-án a Zeneakadémia Nagytermében került megrendezésre a Ferences Jótékonysági Est, amelyen Várdai István és művész barátai adnak hangversenyt az autizmussal élők javára. Az est során természetesen a cselló kapja a főszerepet, amely szólóban, kamarazenei formációban és zenekari kísérettel is bemutatkozik. A hangversenyen Pusker Júlia és Fejérvári Zoltán lesz Várdai István partnere. A koncert második felének kuriózuma Friedrich Gulda osztrák zongoravirtuóz legismertebb műve, az 1982-ben komponált csellóverseny lesz. A cselló érdekes ellenpontjaként a fúvós hangszerek is megjelennek az esten, a Budapest Jazz Orchestra tagjai révén.

Tovább

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság beszélgetéssorozata decemberben az egyszemélyes előadások, a monodrámák témáját járja körül. Mennyire hosszú az út a pódiumesttől a monodrámáig, és mikor mer belevágni egy színész abba, hogy monodrámával álljon színpadra? Miért tartanak sokan tőle? Miért hálás műfaj? Partnerek híján milyen kapaszkodók vannak a színpadon? Beszélgetünk a monodrámák speciális dramaturgiájáról és színésztechnikai követelményeiről, a one-man/woman-show és a monodráma közti határról, és arról is, hogy személyesebb viszonyt követel-e a történet az előadótól. „A monodrámához sok-sok szerepen túl kell lenni, tapasztalat és önbizalom kell ahhoz, hogy az ember egyedül ki merjen állni. Egy ilyen szerep nemcsak lelkileg,…

Tovább

Benny Goodman, Szigeti József és Petri Endre 1939-es bemutatója után először hallhatta Bartók Béla Kontrasztok című remekművét a közönség magyar trió előadásában a New York-i Carnegie Hallban. Szepesi Bence (klarinét), Baráti Kristóf (hegedű) és Polgár Éva (zongora) trió hangversenye kirobbanó sikerrel zárult november 24-én a világhírű koncertteremben. A teltházas eseményre a Carnegie Hall Zankel termében került sor, amit kimagasló érdeklődés mellett a New York-i kritika is elismeréssel jegyzett. A koncert nyitószámaként Hacsaturján triója (g-moll trió klarinétra, hegedűre és zongorára) hangzott el a három magyar művész előadásában, amivel kapcsolatban Rorianne Schrade (a New York Concert Review kritikusa) úgy nyilatkozott, hogy „keresve sem…

Tovább

Alig telt el egy hónap Jevgenyij Kiszin szólóestje óta, ahol a közönség állva tombolt az elragadtatástól, és már közeleg az MVM Koncertek – A Zongora-sorozat idei utolsó hangversenye a Müpában. Az év búcsúztatásaként december 11-én igazi komolyzenei csemegét tartogatnak a szervezők a közönségnek: a koncert sztárvendége a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a minden sztárallűrt elkerülő, magányából ritkán kilépő, generációja egyik legjelentősebb zongoraművésze, az orosz Arkagyij Volodosz, aki már visszatérő vendége a magyar pódiumnak. Mi teszi őt mégis olyan különlegessé? Talán az a ritka egység, amely személyében megjelenik: kivételes virtuozitás és fenomenális technika párosul végletekig szenvedélyes játékával és gazdag belső képzelőerejével.…

Tovább