Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész – közölte a Zeneakadémia. Friedrich Ádám a miskolci konzervatóriumban kezdte zenei tanulmányait 1951-ben, 1956-ban felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, tanárai Romagnoli Ferenc és Lubik Zoltán voltak. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola adjunktusa, docense, majd 1997-től egyetemi tanára volt, 1994 és 2002 között a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetének docense, 2002-től 2004-ig főiskolai tanára volt. Művészetét 1984-ben Liszt-díjjal, 1987-ben Érdemes Művész címmel, 1987-ben és 2010-ben Bartók-Pásztory-díjjal ismerték el. Friedrich Ádám 1958-tól a MÁV Szimfonikusok, 1960-tól a Magyar Állami Hangversenyzenekar művésze, 1966-tól az utóbbi együttes, valamint később a Liszt Ferenc Kamarazenekar…
Szerző: Papageno
W. A. Mozart billentyűs művei kerültek arra a lemezre, amely Váradi Helga tolmácsolásában a kiváló muzsikus, az egész életében öccse árnyékában tevékenykedő Anna Maria Mozart előadói személyiségének állít emléket. Az albumon Plamena Nikitassova és Jörg-Andreas Bötticher közreműködnek. Váradi Helga csembalóművész ihletője egy 2017-es, Christian Tanner svájci divattervező által megálmodott kollekció volt, amely kézzel készült ruhadarabok a 18. század utolsó harmadába repítik viselőjét. A művész elmondása szerint a ruhák viselésével olyan intim közelségben érezte magát a korabeli nőalakok szellemiségével és mindennapjaival, ami kiváló alkalmat adott, a zeneszerző géniusz Mozart nővérének alakja előtt tisztelegjen, aki kiváló előadóként számos alkalommal játszotta testvére darabjait.…
December 8-án elhunyt Ormos Mária Széchenyi-díjas történész, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Modernkori Történeti Tanszékének professor emeritája, korábban az egyetem rektora és a kar megbízott dékánja, a 20. századi magyar és egyetemes történelem neves kutatója. Ormos Mária 1930. október 1-jén született Debrecenben. A Kossuth Lajos Tudományegyetem (ma Debreceni Egyetem) történelem-magyar szakán 1952-ben szerzett tanári diplomát, az intézményben tanársegédi állást kapott. 1953-tól a Szegedi Tudományegyetem tanársegédje, majd adjunktusa volt, onnan 1957-ben fegyelmivel távolították el. Ezután egy évig a Magyar Országos Levéltárban segédmunkásként dolgozott, majd általános iskolában tanított. 1960-tól az Akadémiai Kiadó lexikonszerkesztőségének felelős szerkesztője, 1963…
A legnépszerűbb operett és musical slágerek csendülnek fel január 2-án a győri Audi Arénában. A Budapesti Operettszínház művészei lépnek színpadra az esten, akiket a Győri Filharmonikus Zenekar kísér majd. Az élményt kiváló táncművészek, különleges koreográfiák és jelmezek teszik teljessé. A magyar operett komponisták örökérvényű, csodálatos melódiái már megannyiszor meghódították a világot, és teszik ezt ezúttal is, a műfaj legnagyobbjainak tolmácsolásában. A musical világ hazai sztárjai hamarosan Győrött mutatkoznak be az évindító koncerten. Az est fellépői a Budapesti Operettszínház kiemelt művészei: Laki Péter, Fischl Mónika, Dolhai Attila, Oszvald Marika, Peller Károly, Szendy Szilvi, Gubik Petra, Sándor Péter, Kállay Bori, Bordás Barbara, Boncsér…
Budapest Közép-Európa legnagyobb városainak egyike, szövevényes, sok szálból összesodródó múlttal, amelynek magját a középkori királyi központként kiemelkedő Buda adja. Fővárosunk több mint ezer év történelmének jegyeit hordozza magán – ezt mutatja be a Gül Baba Türbéje Örökségvédő Alapítvány „Kultúrák és korok Budán” című interaktív kiállítása, amelyet a Budapesti Történeti Múzeum közreműködésével készült el. A kiállítás tervezői egy olyan tárlatot képzeltek el és valósítottak meg, amelybe belépve a látogató úgy érezheti, egy időgépben utazik. A tárlat Budapest történetének hét kiemelkedően fontos korszakának hangulatait eleveníti fel interaktív eszközök és egy-egy jellegzetes tárgy segítségével. A kiállítás egészen a 9. század végétől indul, amikor…
1934. december 9-én született és 2011. december 30-án hunyt el Garas Dezső Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze.
2020. január 13-án a Zeneakadémia Nagytermében került megrendezésre a Ferences Jótékonysági Est, amelyen Várdai István és művész barátai adnak hangversenyt az autizmussal élők javára. Az est során természetesen a cselló kapja a főszerepet, amely szólóban, kamarazenei formációban és zenekari kísérettel is bemutatkozik. A hangversenyen Pusker Júlia és Fejérvári Zoltán lesz Várdai István partnere. A koncert második felének kuriózuma Friedrich Gulda osztrák zongoravirtuóz legismertebb műve, az 1982-ben komponált csellóverseny lesz. A cselló érdekes ellenpontjaként a fúvós hangszerek is megjelennek az esten, a Budapest Jazz Orchestra tagjai révén.
A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság beszélgetéssorozata decemberben az egyszemélyes előadások, a monodrámák témáját járja körül. Mennyire hosszú az út a pódiumesttől a monodrámáig, és mikor mer belevágni egy színész abba, hogy monodrámával álljon színpadra? Miért tartanak sokan tőle? Miért hálás műfaj? Partnerek híján milyen kapaszkodók vannak a színpadon? Beszélgetünk a monodrámák speciális dramaturgiájáról és színésztechnikai követelményeiről, a one-man/woman-show és a monodráma közti határról, és arról is, hogy személyesebb viszonyt követel-e a történet az előadótól. „A monodrámához sok-sok szerepen túl kell lenni, tapasztalat és önbizalom kell ahhoz, hogy az ember egyedül ki merjen állni. Egy ilyen szerep nemcsak lelkileg,…
Benny Goodman, Szigeti József és Petri Endre 1939-es bemutatója után először hallhatta Bartók Béla Kontrasztok című remekművét a közönség magyar trió előadásában a New York-i Carnegie Hallban. Szepesi Bence (klarinét), Baráti Kristóf (hegedű) és Polgár Éva (zongora) trió hangversenye kirobbanó sikerrel zárult november 24-én a világhírű koncertteremben. A teltházas eseményre a Carnegie Hall Zankel termében került sor, amit kimagasló érdeklődés mellett a New York-i kritika is elismeréssel jegyzett. A koncert nyitószámaként Hacsaturján triója (g-moll trió klarinétra, hegedűre és zongorára) hangzott el a három magyar művész előadásában, amivel kapcsolatban Rorianne Schrade (a New York Concert Review kritikusa) úgy nyilatkozott, hogy „keresve sem…
Alig telt el egy hónap Jevgenyij Kiszin szólóestje óta, ahol a közönség állva tombolt az elragadtatástól, és már közeleg az MVM Koncertek – A Zongora-sorozat idei utolsó hangversenye a Müpában. Az év búcsúztatásaként december 11-én igazi komolyzenei csemegét tartogatnak a szervezők a közönségnek: a koncert sztárvendége a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a minden sztárallűrt elkerülő, magányából ritkán kilépő, generációja egyik legjelentősebb zongoraművésze, az orosz Arkagyij Volodosz, aki már visszatérő vendége a magyar pódiumnak. Mi teszi őt mégis olyan különlegessé? Talán az a ritka egység, amely személyében megjelenik: kivételes virtuozitás és fenomenális technika párosul végletekig szenvedélyes játékával és gazdag belső képzelőerejével.…