Szerző: Papageno

Richard Wagner dédunokája, Gottfried Wagner a Zürichi Központi Könyvtárnak ajándékozta magánarchívumát, amely áttanulmányozva minden bizonnyal új adalékokkal szolgál majd a Bayreuthi Ünnepi Játékok történetéhez. A könyvtárban már vagy egy nagyobb Wagner-agyag a zeneszerző zürichi éveit illetően. Az újonnan a közgyűjteménybe került dokumentumok között megtalálható a család antiszemita múltjáról nyíltan beszélő, ezért a Wagnerek közt fekete bárányának számító tudós és író, Gottfried Wagner publikációi és levelezése. Az Olaszországban élő, a családtól eltávolodott dédunoka, akinek édesapja a 2010-ben elhunyt rendező, Bayreuth-vezető Wolfgang Wagner, Aki nem üvölt a farkasokkal címmel írta meg önéletrajzát, és körülbelül egy évtizede jelentette meg A Wagnerek alkonya: a családi örökség…

Tovább

Játsszon a Papageno és a Radnóti Színház közös játékán, és nyerjen páros belépőt az április 17-i előadásra! A MESE Mint a mesében, olyan boldogságban és békében él együtt egy család ebben a történetben férj, feleség és a kisfiuk. Ám elég egyetlen félresikerült pillanat, hogy a boldogság hirtelen a visszájára forduljon, és a vak indulatok vegyék át az uralmat… Egy különleges történet – nevezzük mesének – boldogságból, féltékenységből, paranoiából és megbocsátásból összeszőve. Át téren és időn, bumfordi vaskos komédián és szívbemarkoló drámai konfliktusokon, át reményen és megadáson – egy talán sosem volt emberi és isteni feloldozás felé. És mindeközben hol Szicíliában,…

Tovább

Az idén immár hetedik alkalommal megrendezett Classic.Esterházy sorozat íve a bécsi klasszikát a kismartoni kastélyban megalapozó komponista, Joseph Haydn műveitől kortárs darabok bemutatásáig, napjaink fiatal, feltörekvő, tehetséges zenészeinek színpadra lépésétől a mesterkurzusokig terjed. Az április 22-től egészen az év végéig tartó koncertsorozat szervezőinek nem titkolt célja, hogy az egykor a zenei élet középpontjának számító Esterházy-kastély mai programjai is a nemzetközi élvonalhoz tartozzanak. Marlis Petersen szoprán énekesnő, az április nyitókoncert szólistája már harmadszor vendége a classic.Esterházy koncertsorozatnak. Korunk egyik legkarakteresebb karmesteréhez, Marc Minkowskihoz különösen közel áll Haydn, ez visszaköszön a koncertprogram összeállításában is. A májusi első koncert alkalmával Nicolas Altstaedt Haydn…

Tovább

A Beethoven Budán fesztivál keretében május 4-én ad koncertet Érdi Tamás, aki Beethoven két népszerű szonátája mellé Liszt műveket válogatott. A koncertprogram távolról sem tűnik szokatlannak, de elevenítsük csak fel Beethoven találkozását a fiatal csodagyerekkel, Liszt Ferenccel. A két legendás művész találkozása kapcsán Ilka Horovitz-Barnay visszaemlékezéseit idézzük: „Liszttel együtt töltött időm legemlékezetesebbje, amikor elmesélte találkozását Beethovennel. ’Tizenegy éves lehettem’ mesélte, ’amikor féltve tisztelt tanárom, Czerny be akart mutatni Beethovennek. Sokat beszélt neki rólam, és kérte, hogy hallgasson meg. A Mester azonban ki nem állhatta a csodagyerekeket és nem állt kötélnek. Tanárom végül addig kapacitálta, amíg kifakadt: az ég szerelmére –…

Tovább

Ágoston Béla „zeneközelítő” és Szabó Dániel cimbalomművész április 18-án 19.00 órától ad rendhagyó koncertet a Bethlen téri Színházban. Új zenei sorozat elindítására vállalkozott a Bethlen Téri Színház. A Párbeszéd koncertsorozat február 28-án a hazai jazzélet kiemelkedő alakja, Dresch Mihály és az elementáris hangú énekes, Tintér Gabriella nem minden napi zenei barangolásával indult útjára. Az első hang című nyitó koncertet március 28-án Papp Endre (brácsa) és Péter Tamás (hegedű) zenei párbeszéde követte. A koncertsorozat harmadik előadásán Ágoston Béla (szaxofonok, steel drum, ütőgardon, duda, brácsa) és Szabó Dániel (cimbalon) léptek színpadra, majd májusban Túri Luca (hegedű) és Csenki Zalán (koboz) zárják az…

Tovább

Gyorsjelentés a héten átadott Pulitzer-díjról, a Frankfurti Zenei Díjról és a Német Zongoristadíjról. A klasszikus zenei Pulitzer-díj 1943 óta létezik, olyan amerikai zeneszerző műve kaphatja meg, amelyet az adott évben első alkalommal rögzítenek vagy játszanak nyilvános koncerten. Az idei kitüntetett egy kínai születésű, Sanghajban és az Egyesült Államokban tanult zeneszerzőnő, Du Yun, akit Royce Vavrek librettójára készült, 2016 januárjában bemutatott Angel’s Bone című operájáért ismertek el a díjjal és mintegy 14.000 euróval. A darab különlegessége, hogy különböző éneklési stílusokat és hangszereket használ arra, hogy allegorikusan bemutassa, mi zajlik az emberrel az őt körülvevő világban. Részlet Du Yun operájából: https://youtu.be/1uTyGH93J9Y A Frankfurti Zenei…

Tovább

Úgy tűnik, egy ezidáig elveszettnek hitt Mahler-kéziratot találtak meg egy magángyűjteményben. A tavaly felfedezett kézirat a bécsi Conrat család tulajdonában állt, akiknél Alma és Gustav Mahler gyakori vendég volt, és akiknek a leszármazottai révén kerültek a kották Münchenbe. Dr. Berthold Over zenetörténész szerint a felfedezett autográf másolat a Friedrich Rückert verseire készült Gyermekgyászdalok első dalának (Nun will die Sonn’ so hell aufgeh’n) zongoraváltozata, amely bizonyítja, hogy a ciklus 1., 3. és 4. darabja 1901-es, a 2. és az 5. 1904-ben keletkezett. https://youtu.be/uzHMuKhR85M (Via Klassik.com)

Tovább

A Nobel-díjas Gerhard Hauptmann Patkányok című műve nem vesztett aktualitásából, pedig több mint száz éve született, 1911-ben. A német naturalista alkotás igazi tragikomédia: miközben nevetünk a francia bohózatokat idéző helyzeteken, a szereplők jól titkolt hazugságaiból gondosan fölépített kártyavár összeomlik, mindenki lelepleződik, életek mennek tönkre. És ezen már nehéz nevetni, még ha az utolsó pillanatig, a tragikus végkifejlet előtti másodpercekben sem nélkülözi a szerző a humor eszközét, ami ott már természetesen a groteszk és az abszurd esztétikáját jelenítik meg. A dráma két  szereplője között folyó vita a színház egy állandó, visszatérő problématikájával foglalkozik: Hassenreuter állástalan, de hamarosan a hatalom által pozícióba…

Tovább

Második képes fesztiválnaplónkhoz ismét igyekeztünk izgalmas, szokatlan perspektívájú képeket választani. A Stabat Materben fellépő Aleš Briscein eredetileg fúvósnak, klarinét- és szaxofonművésznek indult, majd elcsábította az operaszínpad. Ma már igen népszerű és megbecsült szólistája a Prágai Nemzeti Színház, valamint a Prágai Állami Operaház együttesének. Így várakoztak a fellépők a koncert előtt: Egy évszázad valcertörténetét Balázs János és Mocsári Károly jóvoltából ismerhettük meg. A két művész Veiszer Alindával a Városháza parki Üvegházban beszélgetett. A koncertjén elhangzott művek hátteréről itt olvashatnak, a koncert pedig ilyen volt egy egészen szokatlan helyzetből: „Nem volt kérdés, hogy zongorázom, hiszen már hatévesen koncerteket adtam szülővárosomban, az Irkutszki Filharmóniában. Ez meglehetősen…

Tovább

Április 8-án a Terras sem Sombra, Dél-Portugália jelentős hagyományokkal bíró zenei fesztiváljának keretében, magyar előadókkal mutatták be a Bartók-operát. A herceget Cseh Antal, Juditot Szolnoki Apollónia alakította, zongorán Rákai András kísért. A produkció helyszíne a Castro Verdében található Basílica Real de Nossa Senhora da Conceição volt. Balázs Béla librettójának erre az alkalomra készült el első portugál nyelvű fordítása Rasztovich Emese jóvoltából, amelyet könyv formájában jelentetett meg a fesztivál. Komoly figyelem esett a Külgazdasági és Külügyminisztérium támogatásának jóvoltából létrejött koncertszerű előadásra, ami a kiválasztott műnek és az énekeseknek volt köszönhető, valamint annak, hogy a lisszaboni magyar nagykövetség és a dél-portugáliai fesztivál jó kapcsolatot ápol.…

Tovább