Szerző: Papageno

Ki kaphat lett állampolgárságot? Az ügy pikantériája, hogy a függetlenségét a ’90-es évek elején visszanyert Lettország az európai uniós döntéshozókat is zavarba ejtő módon bánik az állampolgárság kérdésével. Az unióban egyedülálló módon, Lettország lakosságának negyede nem rendelkezik lett állampolgársággal, mivel az 1991-ben függetlenné vált ország törvényei úgy rendelkeznek, hogy csak az 1940-es szovjet megszállás előtt az ország tertületén élők, és azok közvetlen leszármazottai kaphatnak automatikusan állampolgárságot. Akkoriban ez a lakosság nagyjából harmadát tette ki, ami az 1998-as módosítás után sem változott nagy mértékben. Ennek megfelelően a Lettország területén élő emberek jelentős része a mai napig gyakorlatilag jogfosztott. Személyi okmányukban “a…

Tovább

A közeljövőben Daniel Barenboim és a Nyugat-Keleti Diván Zenekar egy közel-keleti menekülttáborban ad koncertet. Daniel Barenboim és Edward Said irodalomtudós 1999-ben alapították meg a Nyugat-Keleti Diván Zenekart azzal a céllal, hogy a Közel-Kelet népeit egymáshoz közelebb hozzák. A karmester nemrég koncertjét félbeszakítva üzent az új amerikai adminisztrációnak. Erről itt írtunk. Az együttes fiatal izraeli, a palesztin autonóm területekről származó, libanoni, egyiptomi, szíriai, jordániai és spanyol muzsikusokból áll. Számos koncertjük közül különösen emlékezetes volt az, amelyet Észak- és Dél-Korea határán adtak. https://www.youtube.com/watch?v=TpWpqs864y0 Az ENSZ a 2013-2022 közti időszakot kultúrák közeledésének évtizedévé nyilvánította, ennek keretében 2016 márciusában a Nyugat-Keleti Diván Zenekart a…

Tovább

Az 1946-os születésű José Carreras 1972-ben debütált Verdi Lusia Millerének Rodolfójaként a barcelonai Gran Teatre del Liceuban. Egy évvel korábban, 24 évesen, Pármában énekelte az operából a Quando le sere al placido áriát, amiről felvétel is készült. Hallgassuk most meg együtt:

Tovább

A zongorista-karmester a Staatskapelle Berlint dirigálva adott New York-i koncertjén egy improvizált, hosszú politikai beszédben fejtette ki nézeteit. A Bruckner-szimfóniaciklussal Daniel Barenboim Carnegie Hall-beli debütálásának hatvanadik évfordulóját ünneplik január 19. és 29. között. Pénteken a II. szimfónia volt műsoron. Miután eljátszották a darabot, a karmester a közönség felé fordult „Amerikának megvan az ereje ahhoz, hogy a világot naggyá tegye, ha politikusai hangsúlyt fektetnek a kultúrára” – mondta, és hozzátette, hogy „a politikusoknak nehéz élete van, de nem tehetik meg, hogy a kultúra a prioritások végére szoruljon”, a kultúra pedig nem lehet az elit kiváltsága. https://www.youtube.com/watch?v=4wJCKpmrlQY A közönség a beszéd után ünnepelte…

Tovább

Huncutságok a pesti éjszakában: a húszas, harmincas évek nightlife-ja, bulinegyedekkel és bulistákkal. Fotókon, filmeken, tárgydokumentumokkal, személyes történetekkel. Az MKVM az egyik legelevenebb hazai múzeum, amely egyre többször foglalkozik múltunk olyan metszeteivel, ami az életformákhoz, a városlakó szokásaihoz kötődik. A tetszhalott évtizedek után, az éjszakai élet reneszenszát éljük – pedig valójában csak visszatértünk ahhoz a tradícióhoz, ami sokáig jellemezte Pestet. Az orfeumok, mulatók, dancing-ek, hajnalig nyitva tartó helyek nemcsak a város arcát, hanem kultúráját is formálták. Ezen a kiállításon a művész, a szórakoztatóipari szakmunkás áll a középpontban. A táncos lányok a színpadokról, akik a színes, párizsias miliőbe belelátták saját álmaikat, a…

Tovább

Operaénekes, képregényrajzoló, regényíró, rendező, igazi entertainer – ki az? Hát persze, Rolando Villazón. A rendkívül sokoldalú tenor épp Düsseldorfban rendez, ennek kapcsán készített vele interjút a Prospekt, a Deutsche Oper am Rhein magazinja. Az április végén bemutatandó Don Pasquale Villazón hatodik operarendezése. „Mindig is érdekeltek a művészi kifejezés különböző lehetőségei. Évekkel ezelőtt Richard Jones rendező vetette fel, hogy próbáljam ki magam ezen az oldalon is, mert szerinte megvannak hozzá az eszközeim. Akkor csak nevettem rajta. Néhány évvel később Lyonból érkezett az első felkérés, és tényleg egyszerűen csak kipróbáltam. A reményeimet beváltó munkafolyamat volt, kiteljesedhettem, és azóta folyamatosan fejlődöm. Ma már…

Tovább

Megjelent a Papageno Magazin februári száma. Keresd a színházakban, koncerttermekben és jegyirodákban! Lapozd fel a programajánlatainkat és interjúinkat ide kattintva.

Tovább

Cziffra György 1994-ben, ezen a napon hunyt el Franciaországban. „Liszt II. és VI. Magyar rapszódiája.” – válaszolta Dráfi Kálmán egy interjúban, arra a kérdésre, mi jut eszébe legelőször Cziffra György nevének hallatán. Mint meséli: Február 21-26. között második alkalommal rendezik meg a Cziffra György Fesztivált. A programokról itt olvashat bővebben. „Ezeket a műveket hallottam tőle először egy analóg lemezről. Az egyik oldalon az egyik darab, a másikon a másik volt. Amikor 1971-ben indultam a Liszt-versenyen, ezen a lemezen gyakoroltam. Együtt játszottam vele a darabokat és próbáltam ugyanolyan gyorsasággal lejátszani az oktávmeneteket. Semmi más, egy ütött-kopott felvétel, ami mindent elárul a…

Tovább

Vannak kultúrák, amelyekben a péntek és a 13 külön-külön is szerencsétlenséget hoz, nemhogy együtt, de hogy a hiedelem valóban 1307. október (péntek) 13-hoz fűződik-e, amikor IV. Fülöp a templomos lovagok elleni letartóztatási parancsot kiadta, és bizonyítható-e az időn és téren átívelő babona, vagy csak városi legenda, nem a mi tisztünk eldönteni. Az viszont biztos, hogy Arnold Schönberg nem egyszerű arithmofóbiás volt, tehát nem általában a számoktól félt, hanem magától a tizenhármastól. (Erre is van különben szakkifejezés: triszkaidekafóbia.) Így a Mózes és Áron, Schönberg három felvonásos, befejezetlenül maradt operájának címe sem Moses und Aaron, hanem – a biztonság kedvéért – egy betűvel kevesebb. Az…

Tovább

Áthangolás és elmélyülés: letűnt idők zenéinek megidézése a jelenkor nyelvén, épített hangszerekkel és pitagoraszi hangolással. A Mohammad, újabb nevén MMMD egy különleges görög trió, akik bőgőhöz és csellóhoz hasonló speciálisan épített hangszereken és élő elektronikán adják elő monolitikus, a basszusokat és szubbasszusokat középpontba állító zenéjüket, amely hangulatában leginkább egy vég nélküli ortodox imához áll a legközelebb, erős fizikai érzetekkel. Legnagyobb sajtóvisszhangot kiváltó lemezük 2013-ban a neves berlini PAN kiadónál jelent meg Som Sakrifis címmel. A képi anyagaikban és videóikban gyakran felbukkan a ló, fekete fehérben, mintha Tarr Béla filmjeit akarnák megidézni, ráadásul tovább fokozódik a gyanú a magyar nyelvű számcímeiket…

Tovább