Szerző: Papageno

Richard Strauss A rózsalovag című operájának Octavianjától búcsúzott a lett mezzoszoprán május 13-án a Metropolitan Operaházban. A világhírű énekest az előadás végén percekig állva ünnepelte a közönség. A produkciót a New York-i dalszínház közvetítéssorozatának keretében világszerte figyelemmel kísérhették az operarajongók. Mint korábban arról beszámoltunk, ugyanebben az előadásban búcsúzott Renée Fleming is a tábornagyné szerepétől. A két díváról már egy ideje feltételezték, hogy búcsút intenek szerepüknek, amelyben mindkettőjüket hosszú évek óta egyedülállónak tartották. Az előadás kezdetén a Met főigazgatója, Peter Gelb meg is erősítette az erről szóló híreket. Anna Nyetrebko Violetta szerepétől búcsúzott a közelmúltban. A darab első szünetében adott mini…

Tovább

„A zenében és a táncban nem létezik hátrányos helyzet” – vallja a BFZ, és ezt a gyakorlatban is évről évre megmutatják. A június 10-i TérTáncKoncertre már javában folynak a próbák. Az eseményt hat nagykövet is támogatja, akiket cikksorozatban mutatunk be. Elsőként a Van Helyed Alapítvány vezetőjét, Bódis Krisztát kérdeztük. „A Van Helyed alapvetése, hogy a társadalom perifériájára került csoportok érdekében kizárólag a hosszú távú, egymásra épülő, holisztikus és elkötelezett munkának van eredménye. Ugyan ezt képviseli a TérTáncKoncert hagyománya és a BFZ többi hasonló, sokoldalú társadalmi programsorozata. Bódis Kriszta pszichológia és esztétika szakon végzett az ELTE-n. Közel száz dokumentumriportot készített a…

Tovább

Ahogy több világhírű romániai cigányzenekar karrierje is egy-egy kis faluból indult, úgy a szintén világszerte sikeres roma együttes, a Mahala Rai Banda története is az aprócska Clejani nevű településen kezdődött. Innen és Moldvából származó tagok a bukaresti roma gettóban, a nevüket adó Mahalában találkoztak és kovácsolódtak együttessé. A 11 tagú Mahala Rai Banda zenéje és látványos produkciója a román vonós zenekarok és az Oszmán Birodalom tradícióit hordozó rezesbandák hagyományainak az ötvözete, amibe a popzenei hatások is bőven beleférnek. A Mahala Rai Banda nem akar mást, mint szórakoztatni, de ebben nem ismernek tréfát. A tuba, szaxofon, klarinét, trombita, a hegedű, harmonika,…

Tovább

Vlagyimir Putyin orosz államfő a napokban folytatott tárgyalásokat kollégájával, Hszi Csin-pinggel, a Kínai Népköztársaság elnökével. A videó tanúsága a szerint a legfelsőbb kínai diplomácia kissé megváratta Putyint, aki ezt az időt arra használta, hogy leüssön néhány hangot a hallban található zongorán. Vlagyimir Putyin a „Város a hullámzó Névánál” kezdetű orosz dalt játszotta, amely az idők során a szentpétervári Zenit futballcsapat himnuszává vált. Ön szerint hasonlít az orosz elnök játéka az eredetire? A dalt ide kattintva hallgathatja meg. https://www.facebook.com/ntvofficial/videos/1509122622480573/ (via NTV Official)

Tovább

Az angol zenei tradíció töretlen folytatásának lehetünk fültanúi június 1-jén és 2-án Debrecenben, a Kölcsey Központban. Reneszánsz és romantikus madrigálok, modern, de mégis középkori a cappella érzetek nyitják majd a koncertet. Az 1985-1997 között King’s Singers-tag Bob Chilcott archaizáló, kontemplatív, Days from even such is time című darabjával indul a Kodály Filharmónia Debrecen együtteseinek koncertje, amelyben a repetitív, távolba vesző kvártok, kvintek és oktávok időtlen állandósága együttes súrlódásuk különleges hatást teremti meg. Bár velejéig modern darabot hallunk, mégis, mintha egy Byrd-mise egymásra épülő, a feszültséget egymásnak átadó, egymásból kinövő szólamainak ölelkezésében gyönyörködnénk, az előttünk megelevenedő emberi hatsípos orgona örök időt…

Tovább

A POSZT alatt, ahogy az már szokás, az off programban is remek előadások láthatók. Az Egy őrült naplója Keresztes Tamás elsöprő alakításában akár a versenyben is szerepelhetne, a Bocs, félrement! pedig nézői rekeszizmokat nem kímélő örömszínészet. Mi vagyunk őrültek, vagy a világ őrült meg körülöttünk? – erről is szól Gogol 1834-ben játszódó története, és a kérdés ma is ugyanolyan aktuális. A történet főszereplőjét, a szemünk láttára a realitásérzékét folyamatosan vesztő, vagy már eleve labilis valóságérzékelésű hivatalnokot Keresztes Tamás játssza, aki nem először kap főszerepet Bodó Viktor-rendezésben, hiszen rá épült a Katona József Színház-beli Ledarálnakeltűntem is, amely érdekes párhuzamként szintén egy…

Tovább

Nagyszabású digitalizációs munkát végeznek a New York-i Filharmonikusok archívumában, amelynek keretében több, a zenekar Arturo Toscanini nevével fémjelezett korszakához kötődő dokumentum is széles körben elérhetővé vált az interneten. Korábban már írtunk róla, hogy a fennállásának 175. évfordulóját ünneplő együttes a Bécsi Filharmonikusokkal szervez közös programokat, ugyanakkor már több éve folyik a zenekar archívumának rendszerzése és digitalizálása. A projekt legutóbbi állomásaként az 1925-45 között időszakból, amelyet csak a Toscanini-korszaknak emlegetnek, 12 aláírt partitúra és közel kétszáz töredékes, Toscanini személyes feljegyzéseit tartalmazó részdokumentum került rendszerezésre. Az archívumot ide kattintva érheti el. (via nyphil.org)

Tovább

Mély fájdalommal tudatjuk, hogy életének nyolcvannyolcadik évében, május 12-én délután elhunyt Vikár László zenetörténész, népzenekutató, Kodály Zoltán egykori tanítványa. „Vikár László a népzene ügye iránt kétszeresen is elkötelezett: egyrészt mert Kodály-növendék, másrészt mert Vikár Béla családjából származik. 1929-ben született Szombathelyen, 18 évesen került be a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola ének-zenetanári és karvezetői szakára, tanárai Ádám Jenő és Vásárhelyi Zoltán voltak. A karnagyi és zenetanári diploma megszerzése után (1952–56) a zenetudományi szakot választotta, mivel érdeklődése a népzenetudomány, a népzenekutatás felé terelte. A főiskola elvégzését követően Kodály tudományos aspiránsaként folytatta tovább tanulmányait (1956–59), majd 1960–73 tudományos munkatárs és titkár a Magyar…

Tovább