• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Minden nap színház Színház

Akik az eget is bőgőnek nézik

Szerző: Gulyás Gábor2019. február 18.
Facebook Twitter E-mail
Részegek (Galló Ernő; Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat) - fotó: Bereczky Sándor

Ivan Viripajev: Részegek – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat

Akad néhány ország, ahol az alkoholizmus problémája nemzeti kérdés – közülük a legnagyobb tagadhatatlanul Oroszország. Evidens tehát, hogy az orosz szerző sokat tudhat a részegség témájáról. Nekünk, magyaroknak sem kell szégyenkeznünk ez ügyben – többségében értő ismerői vagyunk a témának. Marosvásárhelyen ezúttal a román Radu Afrim rendezett hiteles és mély előadást Viripajev remek darabjából. Több is ez, mint egy előadás: a folyosón, amelyen át megközelíthetjük a stúdiótermet, egy képzőművészeti installáció fogad. Egy hatalmas szekrényen alkoholos italok üres üvegeinek garmadája, közel hozzá monitorokon a színészek különböző részeg arckifejezéseket váltogatnak – Bill Viola egyik ismert videóinstallációját parafrazeálva.

Részegek (László Csaba; Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat) – fotó: Bereczky Sándor

A színen nagy számú szereplő – mindegyik részeg. És az is marad mindvégig. Nem akármilyen színészi kihívás ez: úgy megjeleníteni a részegséget, hogy ne legyen ripacskodóan eltúlzott, mert az, ha rövid ideig hatásos is, hamar hiteltelenné válik. Az előadás egyik komoly érdeme, hogy a szereplők túlnyomó többsége mindvégig hitelesen jeleníti meg a részegséget. Nagyon különböző státuszú emberek kerülnek itt kapcsolatba: bankár, modell, fesztiváligazgató, prostituált, építőipari munkás. A részegség olyan módon tereli egy szintre őket, hogy ebben az állapotukban mindannyiukat ugyanazok az alapvető kérdések izgatják: az önazonosság, a szabadság vagy a szeretet, s mindezekről a részegségre oly jellemző reflektálatlan őszinteséggel képesek megnyilvánulni. Torzító tükrök előtt bomlanak ki torz élethelyzetek és sorsok. Szépek a koreografált mozgások (koreográfus: Dabóczi Dávid), melyekhez a nagybőgős Kostyák Márton és a zongorista Boros Csaba a klasszikus modern jazz motívumait megidéző zenét szolgáltat. Időnként az etűdöket a szereplők által közösen énekelt erdélyi népdalok kötik össze, amelyek hol ironikusabbá, hol líraibbá teszik az összhatást.

A sok jó alakítás közül itt most kettőt emelek ki: Galló Ernő mindvégig intenzív színpadi jelenléte révén válik az előadás fontos elemévé az emberi esendőség megjelenítése. Ahogy mondani szokás, a részegeknek „lemeztelenedik a lelkük” – ebben az előadásban időnként a testük is. Ebből a szempontból a legnagyobb hatású a „civilben” színházigazgató Gáspárik Attila meztelensége. Amikor egy jelenetben tizenöt szereplő áll sorfalat, s velük szemben a pucér Gáspárik kitárulkozik, hogy aztán a menet élére állva kimasírozzanak a színről, az hátborzongatóan szép. De jelentős alakítást nyújt B. Fülöp Erzsébet, Bokor Barna, Moldován Orsolya és Varga Balázs is.

Részegek (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat) – fotó: Bereczky Sándor

Radu Afrim rendezésének alapkérdése, hogy halljuk-e Isten suttogását a szívünkben. A kiindulópontja, hogy ebből a pillanatok alatt szürreálissá váló világból szinte mindenki elvágyódik, mert mindenkiben van valamilyen megmagyarázhatatlan – vagy néha nagyon is érthető – félelem. Mit lehet tenni? Mit mond az Úr? A részegek gátlás nélküli, trágár őszinteségével az előadás végére egyetlen intenció, egyetlen transzcendentális üzenet marad: „Nem szabad fosni!” Mert – miként egy tatár közmondás tartja – a bátor csak egyszer hal meg, a gyáva viszont ezerszer.

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja

orosz marosvásárhelyi nemzeti színház tompa miklós társulat radu afrim poszt poszt 2019 kortárs dráma ivan viripajev b. fülöp erzsébet galló ernő varga balázs
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÖnnek 1 messenger üzenete érkezett Petőfitől
Következő bejegyzés Leonardo előtt tiszteleg a brit Királyi Posta

Ajánlott Bejegyzések

Velekei László
Operaház

Velekei László: „Engem a miértek, a belső mozgatórugók érdekelnek”

2023. február 8.3 perc olvasás
Mensáros László színművész. 1965-ben - forrás: Fortepan / Szalay Zoltán
Intermezzo

30 éve hunyt el Mensáros László

2023. február 6.4 perc olvasás
Peller Károly - forrás: YouTube
Intermezzo

Peller Károly is indul a Szegedi Nemzeti Színházért 

2023. február 6.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Klukon Edit Promóció

Klukon Edit születésnapi koncertje az Altalena Zenei Közösség szervezésében

Promóció

Wagner inspirálta verspremier Grecsó Krisztiánnal

Gothár Péter - fotó: Kolibri Színház Promóció

Gothár Péter: „Kis drámák, amiken keresztül fel lehet készülni a nehezebbekre”

Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.