Ha szűkül a világ

Szerző:
- 2019. február 6.
Az üvegbúra (Zsigmond Emőke; Örkény Színház) - fotó: Horváth Judit

Sylvia Plath: Az üvegbúra – Örkény Színház Stúdió, Budapest

- hirdetés -

A népszerű írónő életrajzi regénye egy tipikus amerikai álom reményének, megélésének és kudarcának történetét meséli el. Egy olyan nő életét követhetjük nyomon, aki számára hirtelen hatalmasra tágul a világ, majd nemsokára kicsire zsugorodik és bezárul. A főhős, Esther megpróbál saját élete főszereplője lenni, de ez csupán kis időszakokra sikerül neki – jórészt nem alakítója, hanem elszenvedője és krónikása lesz a sorsának, melynek fókuszába idegösszeomlása kerül.

Az üvegbúra (Zsigmond Emőke, Kókai Tünde, Dóra Béla; Örkény Színház) – fotó: Horváth Judit

A Mikó Csaba és Gábor Sára értő adaptációja alapján készült előadásban a főhős fiatal felnőttként igyekszik megragadni egy nagy lehetőséget, de kamaszos idealizmusa végül megakadályozza, hogy bekerüljön New York (különféle érdekektől erősen befolyásolt) irodalmi életébe. Zsigmond Emőke ihletett alakításában a főszereplő túlságosan reflektált ahhoz, hogy magától értetődő adottságként fogadjon el megmerevedett szokásokat. Az érzékeny lány fokozatosan magába zárkózik, s noha egy-egy új impulzus nyomán még kimerészkedik önnön lelki kalitkájából, ez egyre kevésbé megy – végül idegösszeomlást kap. A Kálmán Eszter által tervezett díszlet egy lelki börtön víziója, mintha egy David Lynch-filmben lennénk: szép és borzongató. Ebben a metafizikussá tett, sormintákból építkező szobában nemcsak a padlón, de a falon is közlekedhetnek a szereplők (karakteresen kifejező öltözékben, melyet szintén Kálmán Eszter tervezett). Nem dönthető el egyértelműen mindig, hogy az előttünk zajló jelenet egy álom, képzelet vagy a főhős valós élete, de Widder Kristóf rendezésében ez nem is lényeges, mert a különféle színterek végül egyetlen színtézisbe kerülnek: Esther belső világába. Ez a megkapóan tiszta világ – ahogyan az üvegbúra alatt fogy a levegő – egyre nehézkesebben létezik, de saját belső szabályaiból nem enged. Kókai Tünde több női, Dóra Béla több férfi szerepet is játszik – mindannyit a Plath világára jellemző szikársággal, kitűnően.

Az üvegbúra (Kókai Tünde, Zsigmond Emőke, Dóra Béla; Örkény Színház) – fotó: Horváth Judit

Miért érdekes ma ez az ötvenes évekbeli amerikai történet? Mindenekelőtt a társadalmi szerepek (főként a nők státuszának) ma ugyanúgy érvényes kérdései kapcsán, amelyeket a virtualitás reálissá válásának mai tapasztalata új perspektívában képes megfogalmazni. Az Örkény Színház Stúdiójában látható, aktuálisan is fontos, kitűnő előadás pontosan erre vállalkozik.

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Superbrands 2022
Superbrands 2021
Superbrands 2022
Superbrands 2022
ICMA logo
Member of IMZ
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo