• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Tánc Trafó Címlap

„Meg kell nézned, hogy kitaláld a gondolataimat” – A Hodworks táncosaival beszélgettünk

Szerző: Papageno2021. március 15.
Facebook Twitter E-mail
Még egy táncelőadás (Hodworks) - fotó: Dömölky Dániel

A Trafó e-Néző sorozatának következő darabja a Hodworks Önök kérték című produkciója. Molnár Csaba, Jenna Jalonen és Márcio Kerber Cannabaro beavatja olvasóinkat a március 19-én látható előadás létrejöttének körülményeibe, és abba is, hogyan érinti őket előadóművészként a koronavírus-járvány. 

– Február 4-én lett volna a Hodworks új darabjának bemutatója a Trafóban. Annyit elárultatok, hogy a címe Amber, és három pár táncol benne társastáncot. A honlapotokon megjelent trailer alapján érzékeny, elmélyült darabról lehet szó. Mesélnétek picit arról, milyen volt az alkotói folyamat így, hogy tudtátok, nem lesz „rendes” bemutató? Milyen lett az előadás, amit végül majd szeptemberben mutattok csak be?

Molnár Csaba: Számomra a munkafolyamat nagyon hasonló volt, mint korábban bármelyik más előadásnál. A próbateremben nem feltétlenül éreztem a Covid-helyzet nehézségeit. Persze elővigyázatosak voltunk, és volt, hogy rövidebb időre le kellett állni a próbákkal, de alapvetően a munka alatt én bele tudtam helyezkedni a folyamat párhuzamos valóságába. Nagyon örültem, hogy lehet mozogni, emberekkel együtt táncolni, élő párbeszédben közösen, valós térben osztozni másokkal. Az előadás nagyon specifikus, intim ráhangolódást igényel egy konkrét partnerre, vagyis az előadás alatt az egyik legfontosabb munka számomra, hogy függetleníteni tudjam magam és a döntéseimet a nézői szemektől és a néző jelenlététől. Sajnos ennek valós tesztje, vagyis ez az élő munka nem tudott megtörténni, mivel nem voltak nézők. Nem tudott megszületni az a kiélezett helyzet, ahol ezt valóságosan lehetett volna tesztelni, hogy a függetlenítési kísérletet kipróbálhassuk.

Az előadásról csak erős belső érzeteim vannak, hogy igazából milyen lett, azt nem tudom. Benne lenni jó, tartani a teret és működtetni az intimitáson alapuló egymásra hangolódást, figyelést nagy kihívás.
Amber (Hodworks) – fotó: Dömölky Dániel

– Az Ambert pár hónapra el kell tennetek a fiókba és most online előadásra készültök, melynek címe Önök kérték (Még egy online előadás). A leírás alapján nagyban építkezik a körülbelül egy éve bemutatott Még egy táncelőadás koncepciójára. Ti hárman léptek fel most is, ugyanazokat a karaktereket megidézve, Szabó Veronika segítségével, aki műsorvezetőként vesz részt. Milyen élmény volt online előadást csinálni? Hogyan találtátok ki a koncepciót?

Jenna Jalonen: Elég gyors folyamat volt, a Trafótól érkezett egy felkérés, hogy csináljunk valamit az online programsorozatukba, ezért összeültünk a Még egy táncelőadás csapattal ötletelni.

Szerettük volna valahogy bevonni a közönséget, mivel az online előadás formája annyira távoli.

Teljesen érintésmentes, egyáltalán nem tudjuk, hogy mi történik a képernyő túloldalán. A Még egy táncelőadásban létfontosságú a nézők jelenléte és a reakciók, de mégsincs valódi hatásuk arra, hogy mi fog történni. Ebből kiindulva találtuk ki, hogy most is kapjanak lehetőséget kérdezni, kérni dolgokat, aztán meglátjuk, mit lehet abból összehozni. Miután megkaptuk a kérdéseket és kéréseket, pár nap alatt összeraktuk ezt a műsort. Elrejtettünk néhány olyan dolgot is benne, amit anno a Még egy táncelőadás alkotói folyamata során játszottunk, improvizáltunk, de mégsem kerültek bele a végleges, bemutatott darabba.

– A járvány során ti kifejezetten elutasítottátok a streamelt előadások lehetőségét. Most ezt ezzel a nézői bevonással és egy hibrid műsor összerakásával hidaltátok át.

Molnár Csaba: Én szívesebben nézek táncot élőben. Szerintem ennek a műfajnak ez egy nagyon fontos feltétele. Nem csak azért, hogy lássam, hanem azért is, hogy érezzem a nézőt, a közönséget. Ez nyilván fordítva is igaz.

A tánc a jelenben történik, pont ez a szépsége és az ereje.

Nehéz adaptálni egy előadást online térbe, és a Még egy táncelőadásnál, amely pont a néző és előadó viszonyán alapszik és azzal dolgozik, ez szinte lehetetlen feladat. A kérdések azért voltak fontosak, hogy mégis legyen egy valós kapcsolat valakivel, akit ugyan mi nem látunk, de tudjuk, hogy egy hús-vér emberről van szó.

– Milyenek voltak a virtuális közönség kérdései? Márcio, rád milyen hatással voltak?

Márcio Kerber Cannabaro: Az, hogy milyenek voltak, leginkább a válaszokból derül majd ki. Meg kell hozzá nézni az online előadást, hogy kitaláld a gondolataimat.

– Te az elmúlt hónapokban a járványhelyzettel dacolva Európa-szerte utaztál és felléptél. Jártál Németországban, Franciaországban, Ausztriában és Magyarországon. Milyen élmény volt ez a Covid-19 árnyékában?

Márcio Kerber Cannabaro: Inkább úgy mondanám, hogy próbáltam fellépni. Egyik bemutatómat háromszor halasztották el, más előadásokból egyszerűen videók lettek. Tehát nem igazán léptem fel. Ami biztos, hogy az orromba soha nem hatoltak még be annyiszor, mint az elmúlt egy évben. Voltak olyan munkahetek, amikor minden nap teszteltek.

Táncosként az egészségem eddig is nagyon fontos volt, de most igazán kritikussá vált, mert egy egész produkció sorsa múlhatott rajta.
Még egy táncelőadás (Hodworks) – fotó: Dömölky Dániel

– Jenna, te mivel foglalkozol a karantén alatt így, hogy tulajdonképpen egy éve nem lehet előadóművészként fellépni?

Jenna Jalonen: Igen, egy éve vagyunk ebben a furcsa helyzetben, amiben „semmi nem történik”, mégis olyan sok minden igen. Ebben az időszakban a párommal, Juhász Péterrel

intenzíven dolgoztunk egy új, kilenc hónapos, fiatal táncosoknak szóló előadó-művészeti program létrehozásán,

a SUB.LAB.PRO The Ensemble Program-on. Ez az idő tökéletes volt arra, hogy a programhoz szükséges előkészületeket összeállítsuk. Rengeteget terveztünk, konzultáltunk művészekkel és szakemberekkel, weboldalt készítettünk (Gryllus Ábris csodás designja), lefoglaltunk koreográfusokat (köztük Hód Adriennt, Molnár Csabát és jómagamat) és tanárokat. Tehát mindennel foglalkoztunk, amit előre kell intézni. Ez sokkal nagyobb meló volt, mint egy darab létrehozása, nem is tudom elképzelni, hogyan raktuk volna össze ezt az egészet, ha egy normalis turnézó és alkotói időszak lett volna közben. Jövő szeptemberben ugrik a majom a vízbe, és elindul a program, amit izgatottan várunk.

Önök kérték (Hodworks) – fotó: Ofner Gergely

További részletek a Hodworks Önök kérték című előadásáról a Trafó oldalán találhatók.

trafó kortárs tánc koronavírus molnár csaba hód adrienn hodworks jenna jalonen marcio kerber cannavaro szabó veronika
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésŐk kaptak Kiváló és Érdemes Művész kitüntetést 2021-ben
Következő bejegyzés Oscar-díjra jelölték Mundruczó filmjének főszereplőjét, Vanessa Kirbyt

Ajánlott Bejegyzések

Moór Marianna 1960-ban - forrás: Fortepan / Kotnyek Antal
Intermezzo

Akit „csodás szerepekkel kényeztetett az élet” – a 80 éves Moór Mariannát köszöntjük

2023. február 4.4 perc olvasás
Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Sztarenki Pál - forrás: a művész FB-oldala
Színház

Februárban folytatódnak a Magyar Színházi Társaság beszélgetéssorozatai

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.