• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Tánc Intermezzo Címlap

Vági Bence: „Ez nem egy popcorn műfaj, inkább lélekgyógyítás”

Szerző: Rácz Ráchel2022. május 2.
Facebook Twitter E-mail
Vági Bence - fotó: Hirling Bálint
Vági Bence - fotó: Hirling Bálint

Május 13-tól újra látható a Recirquel legújabb, IMA című produkciója a Müpában. A Vági Bence rendezte immerzív színházi előadás során a nézők a produkció részévé válva léphetnek ki a földi lét valóságából. A látogató különleges érzéki és tudati állapotba kerül: a millió fényponttal, valamint hanggal megformált, az univerzumot idéző térben az artistaművészekkel együtt szárnyalva indulhatnak spirituális utazásra. A rendezővel beszélgettünk.

– Idén 10 éves a Recirquel. Milyen gondolatok merülnek fel benned a kerek évforduló kapcsán? Mi az, ami nemzetközi szinten is az élvonalban tartja a társulatot?

– A cirque danse műfajának megalkotása bizonyult talán a legizgalmasabbnak az eddigi úton. A kezdetektől velünk van a gondolat, hogy hogyan lehet a cirkusz különleges elemeit és hatását a tánc világával ötvözni. Évekkel ezelőtt, a test és lélek viszonyát kutató Non Solus című előadásunkkal, Zsíros Gábor táncművész és Illés Renátó artistaművész közreműködésével született meg ez az egyedi formanyelv. Innentől kezdve minden további kreációnk kiindulópontja lett ez a mű. A My Land, a Solus Amor, és most az IMA is folytatása ennek a gondolatmenetnek és formanyelvnek, ezek az előadások szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Lélekszínháznak is szokták nevezni azt, amit csinálunk, ami arra utal, hogy az előadásaink úgy hatnak a nézőre, hogy teret adnak az önreflexiónak, akár a mélyre eltemetett érzelmek újraélésének. Ennek a lélekszínháznak közvetítője a cirque danse műfaj, amelyben az artistaművészet, a modern tánc, és a színházi elemek szabadon fuzionálhatnak. Ez az új irányzat mára nemzetközileg is ismert lett, ez hozta meg számunkra az áttörő sikert.

– Hogyan látod a hazai közönség nyitottságát, befogadási attitűdjét az új, progresszív műfajjal kapcsolatban?

– Tíz évvel ezelőtt a darabjaink elsősorban a szórakoztatást célozták meg. Ahogy mi magunk formálódtunk, és ahogy fokozatosan épült a bizalom a közönségünkkel, úgy váltak a produkcióink is lépésről lépésre egyre mélyebbé és absztraktabbá. Nagyon sokszor látom, hogy az előadásaink katartikus élményt váltanak ki, nem ritka, hogy valaki zokogva hagyja el a nézőteret. Ezek az erős lelki impulzusok persze lehetnek megosztóak is, nem biztos, hogy mindenki érti, érzi ezt a műfajt emiatt. Ez nem egy popcorn műfaj, inkább lélekgyógyítás. 

– Weiner-Sennyey Tibor Istenes vers című költeménye többek között olyan felvetéseken mereng, hogy korunkban már vallástól, központi ideáktól függetlenül kellene hitet találni – leginkább önmagunkban. „Isten nem vallás, nem templomok, nem oltárkép, főleg nem ájtatosság; mégis mint a délutáni álomban dereng a fény, (…)” Az IMA számomra rokonfelvetésekkel (is) bírhat. Mit gondolsz erről?

– Egy olyan szakrális tér létrehozása volt a célunk, ami a mai kor embere számára jelentéssel bírhat, függetlenül attól, hogy milyen valláshoz kötődik, vagy hogy vallásos-e egyáltalán. Az IMA a hitre, mint univerzális jelenségre reflektál. Teljesen mindegy, hogy a hitét valaki az Amazonas mellett élő törzsnél leli meg, Egyiptomban a piramisok mellett, vagy egy veszprémi evangélikus templomban. A hit egyetemes érvényű, nem dogmához, vagy szabályokhoz köthető. 

Ma egy templomot sokan azért látogatnak, mert egy építészeti remekmű, nem feltétlen a hely szakrális energiája miatt. Annyira sok impulzus ér minket nap, mint nap, hogy el sem tudjuk képzelni, milyen élmény lehetett, mondjuk egy 16. századi embernek a Sixtus-kápolna freskóegyüttese. A szent helyek legfontosabb funkciója az Istennel, a transzcendenssel való kapcsolódás volt régen, de ma ez már szerintem nincs feltétlen így. Át kell formálnunk a régi rendszereinket, újra kell hangolnunk, mert nehéz megtalálni azt az állapotot, amelyben képesek vagyunk túllépni a fizikai lét keretein. Az IMA szakrális tereket idéző installációjában töltött idő, az ott megtapasztalt élmény ebben segíthet. 

– Sikerülhet ez a kapcsolódás a nagy tömegek számára is, vagy inkább szubkultúrákat érinthet ez? 

– Egyértelműen az utóbbi sajnos. Az az érzésem, hogy korunk emberét a külsőségek kötik le, a tökéletességet, a jobbat hajszolja, a belső, mélyebb tartalommal totálisan elveszíti a kapcsolatot. A lélekkel való kapcsolat eltűnése pedig súlyos következményekkel járhat, mind egyéni, mind kollektív szinten. 

– Kik azok a hasonló gondolkozású alkotótársak, akik az IMA létrehozásában együttműködtek?

– Az IMA egyszereplős darab, hat szereposztással. A főszerepben Charles-Éric Bouchard, Illés Renátó, Horváth Zita, Zsíros Gábor, Várnagy Kristóf és Fehér Ádám látható, minden előadáson más. Az installációt Vladár Tamással alkottuk, Szirtes Edina Mókus a zeneszerző, a külső, imafal-installációt pedig Iványi Árpád dolgozta ki. (Ezen a nézők saját gondolataikat, imájukat helyezhetik el.) A meditatív hatást keltő fény design Lenzsér Attila, míg a sound design Terjék Gábor munkája, a jelmezeket Kasza Emese tervezte.

Fotók: Hirling Bálint

interjú recirquel vági bence ima
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMaratoni táncperformansz érkezik a Budapesti Tavaszi Fesztiválra 
Következő bejegyzés Ukrán színház lép fel az ESZME Fesztiválon

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Tandori Dezső és Kurtág György találkozásairól nyílik kiállítás Szegeden

2023. március 22.2 perc olvasás
Sassoon-kódex - forrás: Museum of the Bible
Intermezzo

Elárverezése előtt kiállítják a világ legrégebbi bibliai kéziratát Tel-Avivban

2023. március 22.2 perc olvasás
Rozmann Ágnes: SILK Culture - Forrás: MKE
Intermezzo

A Képzőművészeti Egyetem műalkotásokkal segít a török földrengés áldozatainak

2023. március 22.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.