Vác és vonzáskörzetében augusztus 4-én indul a Duna Corda Hetek, amely kezdeményezés középpontjában egy új fejlesztésű zongora áll. Az érdeklődök a koncertek mellett az ötletgazda, a hazánkban élő és alkotó lett származású hangszerépítő mesterrel, David Klavinsszel is találkozhatnak. Az egy húrhoz egy hang elvén működő zongora megálmodóját mi is megkérdeztük.
– Hogyan került Magyarországra?
– Még 2015-ben kaptam felkérést a Vácon élő Bogányi Gergelytől, hogy vegyek részt abban a kreatív csapatban, ami az ő saját fejlesztésű zongoráján dolgozik. Örömmel fogadtam el a meghívást, majd a több mint egy éves együttműködés után olyan kapcsolatrendszer, szakmai és baráti kör alakult ki, ami miatt úgy döntöttem, hogy maradok, és itt hozom létre saját műhelyemet.
– Miért kezdett hangszerépítéssel, -fejlesztéssel foglalkozni?
– Ennek már közel negyven éve. Miután elkezdtem zongorákkal dolgozni felismertem, hogy nagyon sok művész van, aki valamiért nincs teljes mértékben megelégedve azzal a hangszerrel, amin éppen játszik. Számtalan kérést, felvetést fogalmaztak meg, többek között a lágyabb, innovatívabb hangázás igényével. Szerettem volna, ha születik egy új zongora, ami megfelel a felém megfogalmazott elvárásoknak.
– Így készültetett el az Una Corda?
– Többek között, igen. Az alapvetésem az volt, hogy a meglévő zongorák hangja meglehetősen hasonlít egymásra, én pedig nem akartam elhinni, hogy ez a hangszer nem képes többre. Megszületett az egy húrhoz egy hang elvén működő hangszer, ami valóban innovatív lett a hangzás terén, ezért a mostani típust inkább azok a zeneszerzők tudják használni, akik valami új kifejezésmódot keresnek.
– Mi az a repertoár, amire a hangszer, adottságaiból fakadóan inkább alkalmas?
– Itt elsősorban a barokkot említeném, hiszen az Una Corda sokban hasonlít a klasszikus értelemben vett versenyzongorák elődjéhez, és nem utolsó sorban a kortárs zene, ami nem mellesleg sok esetben éppen a barokkal hozható párhuzamba.
– Hogyan tud az új fejlesztésű hangszer érvényesülni a piacon?
– Amikor az első hangszert készítettem csak az új hangzás érdekelt, semmi más. Később örömmel tapasztaltam, hogy mekkora az érdeklődés. A hangszerek kézzel készülnek, az ár pedig a modelltől függően 4-6 millió forint között mozog.
„Nincs semmi új a Steinway Spirióban” – 10 tény a kételyek eloszlatására
– Milyen további tervei vannak az Una Cordával?
– Éppen most dolgozunk a koncertzongora kialakításán, amivel később reményeim szerint számos felvételt készíthetünk majd a barokk repertoárból.