• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Plusz Zene Címlap

Béla bá’ és Mikrokozmosz – Bartókot hozott Miskolcra a Sárik Péter Trió

Szerző: Szatmári Róbert2019. június 18.
Facebook Twitter E-mail
Sárik Péter - forrás: Bartók Plusz Operafesztivál

A szervezők jó ritmusérzékről tettek tanúbizonyságot, ugyanis az első három nap főprogramja után június 17-én, hétfőn este másféle kitekintést kaptunk a zenei világra. Ezúttal azonban a legnemesebb értelemben vett crossover érkezett az Operafesztiválra, Sárik Péter triója (Sárik Péter-zongora, Fonay Tibor-bőgő, Gálfi Attila-dob).

Az operák, legfőképp a súlyos Eötvös-mű után jól is esett egy kicsit sodortatni magunkat a zenével. Nincs történet, koncepciók és értelmezés, hanem hangulat és figyelem. Olyan ez, mint egy remek koktél az eddigi whiskyk és konyakok után.

Ez nem minőségi eltérés, hanem egyszerűen másfajta élmény.

Sárikék jó érzékkel Bartók-feldolgozásokat hoztak a fesztiválra. Nem ez az első alkalom, hogy klasszikus zeneszerzőhöz fordulnak ihletért, Beethoven újraértelmezéseket tartalmazó lemezük óriási siker volt, és a közönség is nagyon szerette.

Ide kapcsolódik:
Vonószenekarral kiegészülve készül Beethoven-koncertre a Sárik Péter trió

Az est folyamán többször szóba is került, hogy miben különbözik a klasszikus zenész a vérbeli jazzmuzsikustól, mondhatnám, hogy a két stílus alaposan ki is csúfolta egymást a jelenlevők által. Különösen jeleskedett ebben Sárik Péter a közönséghez intézett kiszólásaiban. A fesztivál állandó házigazdája, Bősze Ádám meg azzal nyitott, hogy a klasszikus zenészeket és zenekedvelőket gyakran lesznobozzák áhitatos kottarajongásuk miatt, amellyel zeneszerző szándékait nyomozzák. A kotta az alfa és az omega, tehát elvileg létezik is valahol egy autentikus változat, amihez mindent viszonyítani kellene.

Sárik Péter Trio – forrás: Bartók Plusz Operafesztivál

Az értelmezésekről meg éveket-évtizedeket lehet vitatkozni. Aki hallotta Karajan Beethoven-felvételeit, már nehezen fogadja el Simon Rattle elképzeléseit. Mert, „ez már nem az igazi”, die schönen alten Zeiten. Ha esetleg a korhű előadásmód és új hangszerelés is bejön a képbe, akkor el is szabadul a pokol. Az ízlés konzerválni szeretne egy ideális állapotot, ami talán nem is létezett soha.

Csakhogy az időkkel együtt az ízlések és a hangsúlyok is megváltoznak. De a láthatatlan falakba beleütközni állandóan van alkalom.

Az egyik ilyen kérdés a tapsolási szabály, azaz, mikor és hol van a „comme il faut” tapsolás. Sárik hangsúlyozza, hogy ez nem klasszikus zenei koncert, bármikor lehet tetszést nyilvánítani. Az ő Bartókja sem a kánonszerű ezüsthajú érem arca, hanem a baráté, sőt, a cimboráé. Sárik simán lebélabázza a szerzőt, máskor meg csúnya és nehéz műveknek nevezi azokat az alkotásokat, amelyekkel neki, mint ifjú zongoristának meggyűlt a baja.

Ide kapcsolódik:
Merünk-e manapság az előadásokon tapsolni? - Videó

De hát miért is kéne mindenkinek szeretnie a Mikrokozmoszt? Persze ő is érezteti, hogy tréfál, de a könnyebb hangvétel sokat segít a másféle szempontok megértésében. Egyébként néhányan a közönség soraiból láthatóan nem is nagyon tudtak ezzel a megközelítéssel mit kezdeni, de a végén már mindenki le és meg volt győzve.

Mert ami a zenét illeti, hihetetlen intenzitással szólaltak meg Bartók művei. A nagyon finom és lassú építkezésektől a harsány, már-már rockos részekig minden belefért.

A jazz mellett lehető legszélesebb spektrumon játszottak, még némi popos fíling is hallatszott itt-ott. És volt ritmusra taps, sőt, volt közönségénekeltetés (no, azért semmi drasztikus), volt sok-sok humor, közvetlenség. És őszinteség.

Sárik Péter Trio – forrás: Bartók Plusz Operafesztivál

Hogy is mondja Keating a Holt költők társaságában?  „Amikor valamiben egészen bizonyosak, gyorsan nézzék meg más szemszögből is.” Ha már jól ismerjük Bartók zenéjét (vagy legalábbis azt hisszük), hallgassuk meg másképp is. Maga Bartók is ezt tette, ez vezette a népdalgyűjtő utakra, és többek között az újdonság és a hitelesség vonzotta a jazzben is.

Bartók harmóniái sokszor nagyon hasonlóak ahhoz, amit a jazz is használ, a határok ezúttal jobban elmosódtak, megmutatva Bartók és a jazz zenei nyelvének érintkező pontjait.

A koncert végén, a ráadás előtt valaki megkérdezte a közönség soraiból, hogy lesz-e szünet? Sárik nagykomolyan azt válaszolta, hogy persze, kimennek tizenöt percre, visszajönnek és eljátsszák azt az egy darabot, ami még hátra van. Kb. egy óra tíz percet játszottak, és természetesen nem volt szünet. Megtalálták az ideális mennyiséget ahhoz, hogy úgy érezzük, igazán feltöltődtünk, anélkül, hogy túlcsordult volna az a bizonyos pohár. Azt hiszem, itt volt egy követhető minta, amit klasszikus zenei élet megdönthetetlennek látszó szabályai közé fel lehetne venni. Sok új hallgatót-érdeklődőt hozna talán.

opera jazz bartók béla crossover sárik péter trió bartók plusz operafesztivál 2019
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNégy magyar művész is megkapja a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját
Következő bejegyzés Fordítók reflektorfényben – a Literary Europe Live-program

Ajánlott Bejegyzések

Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Magyar Zene Háza

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

2023. február 5.5 perc olvasás
Jürgen Flimm
Intermezzo

Elhunyt Jürgen Flimm rendező

2023. február 5.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.