Ilyenkor, február-március táján sokfelé jelennek meg különféle összeállítások az előző év nagy műkereskedelmi sikereiről – elsősorban azonban szinte kizárólag csak a képzőművészeti aukciók területéről. (Blogunk szerzője is sok éve állít össze ilyeneket az Artmagazin minden évi első lapszáma számára.) Itt most néhány olyan kategória tavalyi kiemelkedő áron elkelt tételeit gyűjtöttük csokorba az érdekesség kedvéért, amelyek általában el szoktak sikkadni a festmények és szobrok – összegszerűen persze sokkal nagyobb – aukciós sikerei mögött, pedig a maguk területén ezek is igencsak jelentősek.
A könyvek árverési piacán például az összesített toplista ötödik helyére jutott fel tavaly John James Audubon Birds of America (Amerika madarai) című, 1927 és 1938 között készített, 435 kézzel színezett illusztrációval díszített nagyalakú albumának egy példánya, amikor júniusban a Christie’s New York-i árverésén valaki 9.650.000 dollárt (2,708 milliárd forint) fizetett érte. (Korábban két másik példány is kelt már el ebből a kiadásból ennél is magasabb áron.)
Ami pedig a könyvillusztrációkat illeti, ott E. H. Shepardnak az A. A. Milne Micimackója első kiadásához 1926-ban készített A Százholdas pagony térképe című rajza lett minden idők árverésen elkelt legdrágább illusztrációja, amikor júliusban a Sotheby’s londoni aukcióján 430.000 fontot (568.761 dollár; 158,2 millió forint) adott érte valaki.
A Távol-Kelet is elért egy új rekordot: az a két buddhista szútra, vagyis a Ming-dinasztia idejéből származó, Hszüan-tö császár korabeli, tehát 1430 körül írt szöveggyűjtemény, amelyért áprilisban a Sotheby’s hongkongi árverésén 238.807.500 hongkongi dollárt (30.426.463 dollár; 7,698 milliárd forint) fizetett a vevője, ezzel az árral minden idők legdrágább buddhista kézirata lett.
Vessünk ezután egy pillantást a világ műtárgypiacának egy másik különleges szegmensére, annál is inkább, mert mint majd a későbbiekben látni fogjuk, éppen ezen a területen tavaly idehaza komoly áttörés történt: ez pedig az ékszerek kereskedelme. Itt a két legmagasabb árat a 18,96 karátos rózsaszín Pink Legacy (Rózsaszín örökség) nevű csiszolt gyémánt, illetve a 910 karátos nyersgyémánt, a Leshoto Legend, a világ mindeddig talált ötödik legnagyobb gyémántja érte el: előbbiért novemberben a Christie’s genfi árverésén 50.375.000 svájci frankot (49,9 millió dollár; 14,243 milliárd forint) fizetett Harry Winston amerikai ékszerész, utóbbit pedig a Gem Diamonds Limited gyémántbányász-vállalt adta el márciusban Antwerpenben egy meghívásos tenderen 40 millió dollárért (10,068 milliárd forint). Az a szerencsés pedig, aki novemberben a Sotheby’s genfi árverésén 36.427.000 svájci frankért (36.165.090 dollár; 10,271 milliárd forint) megszerzett egy gyöngyfüggős gyémánt medált, elmondhatja magáról, hogy mostantól Marie Antoinette francia királyné egykori ékszerével villog a társaságban.
Az ékszerek mellett a másik egyre inkább feltörekvő műkereskedelmi szegmens a világban az oldtimer autók adás-vétele. Itt tavaly abszolút csúcs is született: az az 1963-as Ferrari 250 GTO 4153 GT, amelyik egyike az összesen 39 példányban készített ilyen autóknak, a májusban egy magánüzletben David MacNeil által érte kifizetett 80 millió dollárral (22,047 milliárd forint) a világ legdrágább autója lett.
De megdőlt tavaly az árverésen elkelt gépkocsik leütési rekordja is: az ugyanebből a sorozatból való Ferrari 250 GTO 3413 GT-ért augusztusban az RM Sotheby’s Monterey-i aukcióján adtak 48.405.000 dollárt (13,47 milliárd forint). Az az 1935-ös Duesenberg SSJ pedig, amelyik korábban az amerikai filmszínész Gary Cooperé volt, augusztusban a Gooding & Co. Pebble Beach-i árverésén lett 22 millió dolláros (6,125 milliárd forint) árával az aukción valaha elkelt a legdrágább amerikai autó.
És végül aki a fenti sikerekre szeretne hozzájuk illő borokkal koccintani, az választhatott vagy egy üveg 1945-ös Romanée Contit – október, Sotheby’s, New York, 558.000 dollár (157,2 millió forint) –, vagy egy üveg 1774-es Vin Jaune-t – május, Jura Encheres, Lons-le-Saunier, 103.700 euró (120.800 dollár; 33,1 millió forint), – vagy esetleg azt a 15 darab magnum (azaz 1,5 literes) palack Vosne-Romanée Cros-Parantoux válogatást az 1978 és 2001 közötti évjáratokból, amelyekért júniusban a Baghera Wines genfi aukcióján adott valaki 1.164.000 svájci frankot (1,17 dollár; 327 millió forint), vagyis palackonként átlagosan 77.600 frankot (21,8 millió forint).
Az ékszerek műkereskedelme tavaly idehaza is komoly boomot hozott: amíg korábban – 2004 óta – a hazai ékszer-leütési csúcsot egy art deco melltű tartotta 10 milliós leütési árral, addig ezt az összeget tavaly négy tétel is túlszárnyalta, az új listavezető rádásul nem is kevéssel. Egy 315 különböző nagyságú és hét nagyobb, összesen 21 karátnyi briliánssal díszített art deco karkötőért decemberben a BÁV árverésén ugyanis 24 millió forintnál koppant a kalapács (a kikiáltási ár 5,5 millió forint volt, és a vásárló a jutalékokkal együtt végül 28,8 millió forintot fizetett a tételért).
A második helyre ugyancsak a BÁV-nál májusban egy láncon lógó fehérarany nyakék jutott, amelyet egy 4,24 karátos brill, valamint egy háromszög-formára csiszolt, 0,74 karátos, illetve további 19 kisebb briliáns díszít: ezért 14 millió forint volt a leütési ár. Alig maradt el ettől az az 5,7 karátos brillel díszített gyűrű, amelyért decemberben a BÁV árverésén 13 millió (a jutalékokkal együtt 15,6 millió) forintot adott meg új tulajdonosa, illetve az az egy 4,08 karátos és további tíz apró briliánssal ékített art deco gyűrű, amelyért a BÁV májusi aukcióján adtak ugyanennyit. Emellett a BÁV novemberi árverésén egy 1,55 karátnyi smaragddal és 3,12 karátnyi briliánssal ékített fehérarany nyakék is beállította a korábbi csúcstartó 10 milliós leütési árat; és decemberben egy 4,22 karátos briliánssal díszített arany női gyűrű, illetve egy platina fülbevaló pár két nagy briliánssal is alig maradt el ettől 9,5, illetve 9 milliós leütésével.
Végül pedig, a drágakövek után említsük meg a szellem drágaságát is: Fekete István Tüskevár című regényének 1956–57-ben 408 darab A/4-es lapra írt kézirata novemberben a Múzeum Antikvárium árverésén az érte a 2 millió forintos kikiáltási ár után végül megadott 21,5 millió forinttal összesítésben a második legdrágább hazai kézirat lett, míg Radnóti Miklós Járkálj csak, halálraítélt című versének egyetlen fennmaradt kézirata decemberben a Központi Antikváriumban 10 millió forintos leütéssel ennek a listának a nyolcadik helyére jutott.