Ma már több száz régizenei együttes és kórus működik szerte a világon, a historikus játéknak kialakult a hagyománya: mit hogyan illik, sőt kell játszani. E hagyományokon belül azonban hihetetlenül változatos és árnyalatokban gazdag a skála, különböző nemzetek különböző előadói iskolái élnek egymás mellett, eltérő interpretációs dialektusokkal. Ebből kapunk izgalmasnak ígérkező ízelítőt egy francia zenekar német kórussal és brit karmesterrel közös adventi Bach-estjén, december 19-én a Müpában.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
A francia irányzatot a Le Concert Lorrain képviseli, amely – mint neve is jelzi – Lotaringiában működik, de kulturálisan már ez a régió is rendkívül gazdag és sokszínű, hiszen a német–luxemburgi határhoz fekszik közel. Az együttes, amely egyes koncertjeit Metzben, másokat luxemburgi helyszíneken tartja, fiatalnak mondható: 2000-ben alapította Anne-Catherine Bucher csembalóművész, aki 2013-ig vezette is. Ma – még egy nemzetközi vonás – a Lipcsében végzett, kiváló német gordonkás, Stephan Schultz a művészeti vezetője.
Az elmúlt két évtizedben az együttessel dolgozott Andreas Scholl kontratenor, James Gilchrist tenor, Robin Blaze kontratenor, 2012-ben pedig Christoph Prégardien tenor választotta partnerül, hogy karmesterként is bemutatkozzon Bécsben, Amszterdamban, Párizsban – a lotaringiai zenekart 2013 tavaszán ebben a felállásában hallhattuk a Müpában, Bach János-passiójában. Művészi tevékenysége mellett a Le Concert Lorrain még három területen szolgálja elkötelezetten a kultúrát régiójában:
minden évben mesterkurzust szervez, iskolákba viszi el a barokk zenét, valamint Barokk kávéházak című sorozatában ismeretterjesztő koncerteket rendez.
A kórus viszont Bach egykori otthonából, Szászországból érkezik – lenyűgöző az a természetesség és plaszticitás, amellyel ez a német anyanyelvű énekegyüttes a barokk zeneszerző-óriás műveit tolmácsolja. Ezen az ünnepi esten is Bach adventi és karácsonyi kantátáit, valamint egyik felülmúlhatatlan remekművét, a Magnificatot adják elő.
A Drezdai Kamarakórust a kiváló karnagy, Hans-Christoph Rademann alapította 1985-ben, és ma is ő vezeti. Művészi küldetésük szerint a Bach életében is uralkodott Erős Ágost és Szászországi Frigyes Ágost szász választófejedelem korának zenéjét kutatják és mutatják be koncerteken, valamint hangfelvételeken. Az együttes presztízsét mutatja, hogy olyan illusztris karmesterekkel lépett fel, mint Paul McCreesh, Fischer Ádám, René Jacobs, Roger Norrington és Herbert Blomstedt, valamint olyan neves zenekarokkal működött együtt, mint a Berlini Régizenei Akadémia és A Felvilágosodás Korának Zenekara; Bach Karácsonyi oratóriumát a Lipcsei Gewandhaus Zenekarával, Riccardo Chailly vezényletével vette lemezre.
Ezúttal a brit Marcus Creed vezeti a produkciót, akinek neve ma már fogalom a hivatásos európai kóruséletben. Az angol kóruskultúra fellegváraiból, a cambridge-i King’s College és az oxfordi Christ Church egyetem, valamint a londoni Guildhall School of Music intézményekből kikerült fantasztikus karnagy több mint negyven éve él Németországban. Felelősségteljes muzsikus, aki semmit sem hagy úgy, ahogy találta:
korábbi énekegyüttesét, a RIAS Kamarakórust például új művészi színvonalra emelte,
fontos és régi adósságokat törlesztő lemezeket készítve Krenek és Stockhausen műveiből (később a Drezdai Kamarakórust alapító Rademann is nyolc évet töltött el a RIAS Kammerchor élén). Amellett, hogy több mint húsz éve tanít a Kölni Zeneművészeti Főiskolán, 2003 óta a német Südwestrundfunk Énekegyüttesének, 2014 óta pedig a Dán Rádió Énekegyüttesének művészeti vezetője.
Négy csodálatos énekes szólistát is üdvözölhetünk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán. Mary Bevan brit szoprán Händel és Bach oratorikus műveiben hihetetlen könnyedségével és virtuozitásával nyűgözi le a közönséget, de operaénekesként is számos fontos bemutatóban kapott szerepet az elmúlt évadokban. Tim Mead brit kontratenor Robin Blaze tanítványa, és főleg barokk produkciók szívesen látott közreműködője; a legjobb régizenei karmesterek látják el rendszeresen nem épp a legkönnyebb művészi feladatokkal.
A tenor Guy Cutting szintén a szigetország egyik kimagasló művésze, barokkspecialista, aki olyan nagyságok felkéréseinek tett már eleget Bach, Monteverdi, Schütz, Purcell és Händel műveiben, mint Philippe Herreweghe, John Butt, Robert Howarth, John Eliot Gardiner, Edward Higginbottom és Paul McCreesh. A basszus Tobias Berndt a drezdai Kreuzkirche kórusában kezdte pályafutását, mesterei közé tartozott Dietrich Fischer-Dieskau is, a 2000-es években számos versenyt megnyert, ma pedig a német barokk zene kimagasló tolmácsaként tartják számon.