• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Tavasz Tánc

Boban Marković inspirálta a Székesfehérvári Balett Színház új bemutatóját – interjú Egerházi Attilával

Szerző: Papp Tímea2022. március 30.
Facebook Twitter E-mail
Egerházi Attila - forrás: Bartók Tavasz
Egerházi Attila - forrás: Bartók Tavasz

A Bartók Tavasz keretében április 4-én a Müpában mutatja be a Székesfehérvári Balett Színház új előadását, a Parádét. A táncművet Boban Marković és zenekarának 2019-es Mrak (Sötétség) című albuma inspirálta. Egerházi Attilával, a társulat alapító-vezetőjével, az előadás koreográfus-rendezőjével beszélgettünk.

– A Székesfehérvári Balett Színházat 2018-ban alapították. Hogyan fogadták önöket a fehérvári nézők, és négy év alatt hova jutottak el a közönségnevelésben, közönségépítésben?

– A várakozásnál jobban, hiszen egy olyan művészeti ágról, a kortárs táncszínházról beszélünk, amelynek semmiféle múltja nem volt az érkezésünk előtt a városban. Meg kellett magunkat ismertetnünk, ahhoz pedig idő kell, hogy az emberekben elültessük, hogy a színház vagy a szimfonikus zenekar mellett van egy ilyen kulturális intézménye is a városnak. Az eltelt három és fél év alatt, azt gondolom, eredményes munkát végeztünk. Már most nagyon széles közönségbázisunk van, ami folyamatosan bővül és nő. Egyetlen példát mondanék arra, mennyire fogadta be, mennyire fogadta el és szereti a kortárs táncot a fehérvári közönség: a legutóbbi előadásunk, a Pillangó bemutatóján öt alkalommal húztak szét a függönyt a tapsrendnél, és felállva tapsolt a közönség. Sok pozitív visszajelzést kapok a városban az emberektől, hogy örülnek, hogy Székesfehérvárnak is van táncszínháza. Ez a fogadtatás nagy erőt ad nekünk.

– Hogyan csinálják? Teljesen az alapoktól, tehát a legfiatalabbakkal kezdik? Vagy azokat kell megkeresni, akiknek van kötődése a tánchoz? Ki kell nyitni a próbatermek ajtaját? Mi a jó módszer?

– Rengeteg módja és útja van annak, hogy elérjük a közönséget, ahogy a táncnak, úgy a marketingnek és a PR-nak is megvan a maga alkímiája. Komoly erőkkel végezzük ezt a munkát. Nem korspecifikusan gondolkodunk, bár vannak olyan darabjaink, ami kimondottan a kicsiknek szólnak, ilyen például az Aladdin, de vannak családi balettjeink, mint A diótörő, amelyekre több generációt várunk, vagy adott esetben kamaszgyerekekkel, ide sorolható a Rómeó és Júlia is. Tartunk nyílt napokat is, de a témaválasztás fontossága elsődleges. 

– Hogyan jött az új bemutató, a Parádé ötlete?

– Az, hogy Boban Marković zenekarával dolgozzunk, tőlem származik. Régóta tervezem, hogy megkeresem a zenekart, és felajánlok nekik egy közös produkcióra szóló együttműködést. Még abban az időben merült ez föl bennem, amikor Csehországban voltam balettigazgató, de nagyon örülök, hogy ez itt, Székesfehérváron, a Székesfehérvári Balett Színházzal jöhet létre, annak viszont még jobban örülök, hogy az ország egyik legrangosabb és legjelesebb fesztiváljára, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetekre kaptunk meghívást, és a Müpában lehet a produkció bemutatója. Természetesen szeretnénk, ha az otthoni közönség is minél hamarabb láthatná, és bízunk abban, hogy az országhatáron belül és azon túl is sokfelé eljutunk a Parádéval.

– Boban Markovićék gyakran járnak Magyarországra, jól ismeri őket a közönség, és ők is jól ismernek bennünket. Hogyan fogadnak egy ilyen felkérést?

– Teljesen pozitívan, hiszen hozzánk hasonlóan ők is szeretik a kihívásokat. Koncerteket adnak, de ilyet még nem csináltak, szcenírozott színházi előadásban még nem vettek részt. Emiatt is örömmel fogadták, motiváltak, és nagyon készülnek rá.

– Mennyi időt tudnak velük együtt tölteni?

– Két és fél nagyon intenzív napot dolgozunk együtt a Müpában. A koreográfia a Mrak című albumra készül, tehát a próbákon a létező felvételt használtuk, ahhoz nem volt szükség arra, hogy élőben zenéljenek. A munkát már a pandémia előtt elkezdtük, a karantén körülbelül félidőben ért bennünket, és amióta kiszabadultunk, folyamatosan dolgozunk rajta. A Parádé bemutatását illetően, a rendező-koreográfusi munkám csúcspontja a darab színpadra állítása lesz. Nem az lesz ebben a feladat, hogy zeneileg összehangoljuk, az izgalmat inkább az tartogatja, hogy mi történik akkor, ha a zenészeket és a táncosokat összeengedjük. Hogyan fognak ők együtt működni, mit tesz hozzá ehhez a színpadkép? Biztos vagyok benne, hogy ettől maga a darab is bizonyos mértékben még alakulhat, formálódhat.

Ide kapcsolódik:
Mozgékony határvonalak - Hazai táncpremierek a Bartók Tavaszon 

– Egy történet köré épül a táncmű?

– A zenei anyag önmagában eklektikus és patchwork-szerűen szerkesztett. Ezek mind piccolo mundók, miniatűr történetek, és a koreográfia is ennek megfelelően készült. A különálló világok, az életképek hol összeérnek, hol összecsúsznak, hol pedig teljesen különállóak maradnak. Ennyiben a táncszínházi mű reflektál a zenei anyagra.

– Az album címe magyarul sötétséget jelent. Hogyan lesz ebből Parádé?

– A mrak elsődleges jelentése szerbül valóban sötétség, de átvitt értelemben sok mást is jelent, többek között azt, hogy nagyon ütős, nagyon jó, nagyon ott van. Az album ennek szellemében készült. A Parádé címet nemcsak azért választottam, mert reményeink szerint egy parádés produkciót készítünk, hanem azért is, mert egy parádé megjelenítéséhez az erős, harsány eszközök és humor társul.

A Bartók Tavasz programjairól tematikus blogunkban olvashattok többet.

interjú boban markovic bartók tavasz 2022 parádé székesfehérvári balett egerházi attila
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSzokolay Sándor Onczay Csabának dedikálta csellóra írt szonátáját
Következő bejegyzés Joanna Natalia Ślusarczyk: „A folyamatos fejlődés híve vagyok”

Ajánlott Bejegyzések

Bíró Eszter
Városmajori Szabadtéri Színpad

„A veszteség után visszanyerni a hitünket” – Interjú Bíró Eszterrel

2022. július 1.3 perc olvasás
Intermezzo

Langer Ágnes: „Végig hittem abban, hogy nekem ez az utam”

2022. június 29.3 perc olvasás
Vasas Petra - fotó: Králl Kevin
Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

2022. június 29.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.