• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Caruso

Lét és nemlét határán – Hans és Sophie Scholl utolsó órái a müncheni Gärtnerplatztheaterben

Szerző: Caruso2018. április 27.
Facebook Twitter E-mail
Fehér rózsa előadás a müncheni Gärtnerplatztheaterben - fotó: Christian POGO Zach

Az április közepi szitáló esőben reggel 10 óra körül párszáz fiatal gyülekezik a frissen felújított müncheni Gärtnerplatztheater előtt. Ránézésre tizenkét és tizenhat év között lehetnek, alsó-középosztálybeli, áltagos nagyvárosi kamaszok. Fehérek, fehérek, tarkák, akiket tanáraik bizonyára precízen felkészítettek a rájuk váró előadásra.

A teátrum vezetése arra vállalkozott, hogy megszólítsa a világ legnehezebb közönségét. Érezhetően a színház nézőtéri személyzete is meg van rendülve a diákhadtól, s igyekszik németes szigorral minél előbb leterelni őket a pincében kialakított stúdiószínpadra. Megszívlelendő gesztussal nem musicalt, nem gyerekeknek szóló butított vidámságot, s nem is valami Bűvös vadászhoz hasonló „nemzeti operát” tálalnak az ifjúságnak, hanem egy 20. század végi „kortárs” kamaraoperát. Udo Zimmermann Fehér rózsája a náci rezsim ellen küzdő legendás testvérpár, a müncheni egyetemen ellenállásra buzdító, röplapokat terjesztő Hans és Sophie Scholl utolsó óráit jeleníti meg, akiket  24, illetve 21 évesen háromnapi vallatás és egy rögtönzött tárgyalás után 1943-ban lefejeztek.

Fehér rózsa előadás a müncheni Gärtnerplatztheaterben – fotó: Christian POGO Zach

A 75 éves drezdai Zimmermann életének és életművének jórésze szülővárosához és már életkorából adódóan is az egykori NDK-hoz köthető. Zeneszerzői munkássága mellett számos poszton bizonyított, vezette a lipcsei operát és két évig a berlini Deutsche Opert is, intendánsként rendre teret adva a kortárs operabemutatóknak. Első operája, a 24 évesen komponált Fehér rózsa feltűnő sikert aratott, több színház is bemutatta, ám a szerző mégsem lehetett maradéktalanul elégedett a művével, hiszen majd’ két évtizeddel később azonos címen új librettóra újrakomponálta a darabot. Az azonos címet viselő második változat ősbemutatója a Rolf Liebermann által vezetett hamburgi operában volt 1986-ban. A kétszereplős, 16 jelenetből álló 70 perces zenedráma sikerére jellemző, hogy egy éven belül 30 színház tűzte műsorára, s napjainkra több mint 200 feldolgozásban adták. Az 1980-as években kevés maradandó opera született.

Fehér rózsa előadás a müncheni Gärtnerplatztheaterben – fotó: Christian POGO Zach

Úgy tűnik, a Fehér rózsa az egyik olyan alkotás, amin nem fog az idő, kiszenekarra komponált zenéje egyszerre húsbavágóan éles és esendően lágy, énekszólamai igényesek, pontosan adagolt, sohasem monoton. Az opera nem más, mint az utolsó óráit élő két fiatal hol önálló, hol összefolyó belső monológja, gondolat foszlánya, emléktöredéke. Tudják, mi vár rájuk, elképzelni mégsem tudják. Míg Magyarországon Sophie Scholl története nem különösebben számon tartott (bár jó tíz éve játszották a mozik az Aki szembeszállt Hitlerrel című filmet, s nemrég jelent meg életéről egy könyv is), addig Németországban a mai napig nemcsak kötelező tananyag, hanem valós kultusz is övezi személyét és a Fehér rózsa mozgalmat.

Fehér rózsa előadás a müncheni Gärtnerplatztheaterben – fotó: Christian POGO Zach

Vélhetően ennek köszönhető, hogy a Gärtnerplatztheater vezetősége mintegy tananyag-kiegészítőként a diákságnak prezentálja a nem könnyű operát. Annak a boldog, idealista fiatalságnak, akinek Sophie – nagyszüleik kortársa – már csak egy távoli történelmi idol, akiknek már nem kellett saját bőrükön tapasztalni, mit élhetett át a lány és bátyja, Oleg Kosevoj és Mansfeld Péter, az értelmetlenül és gyalázatos módon meggyilkolt gyerekek. S a mai német diákok azt sem tudhatják, milyen érzés, ha egy tüntetés után otthonukban csenget a rendőrség…

Fehér rózsa előadás a müncheni Gärtnerplatztheaterben – fotó: Christian POGO Zach

Lukas Wachernig élete második önálló munkájaként állíthatta színpadra a Zimmermann-opust. Márpedig kamaraoperát rendezni jóval nagyobb kihívás, mint egy Szerelmi bájitalt, vagy Bohéméletet. A Fehér rózsában egyetlen üresjárat sincs, a két szereplő egy pillanatra sem pihenhet. A közönség három oldalról üli körbe Stephanie Thurmair játékterét (a negyedik oldal a zenekaré), mely a gránát-szaggatta földet idézi, amiből rendre tárgyak (szék, írógép, papírok, stb.) bukkannak elő. Wachernig értelmezésében ez a lét és nemlét határán lévő tér a két fiatal börtöne. Úgy bolyonganak benne 70 percen keresztül, hogy az utolsó kettősig véletlenül sem néznek egymásra, tapintható feszültséget generálva ezáltal.

Sophie Mitterhuber tökéletes választás Sophie szerepére. Olyan finom, hétköznapi lány, akit nem lehet észrevenni az utcán, miközben a fiatal szoprán imponáló magabiztossággal győzi a kíméletlenül kényes és magas szólamot. Liviu Hollander technikáját alaposan igénybevette a tenor és bariton határán mozgó szerep. A bécsi exdirektor pályakezdő fia inkább ésszel, mint szívvel volt jelen az előadásban, legalábbis meglepő volt, hogy amint kitört a taps, úgy mosolygott, mintha nyalókát kapott volna. A fiatal csapatot Andreas Partilla karmester erősítette, aki letisztult nyugalommal bontotta ki a ragyogó akusztikai térben a Zimmermann partitúra értékeit.

Mindenképpen díjazandó, hogy a tinédzsereket egy ragyogóan megírt, okosan színpadra vitt, alig több mint egy órás kortárs művel próbálják megszerettetni az opera műfaját. Az ötlet azonban jókora idealizmust is feltételez. A kamasz a világ minden pontján kamasz, ahogy a történelem vagy énekóra helyetti kötelező színház is ciki a világminden pontján. Próbáltak a német diákok fegyelmezettek lenni, de a figyelmük 40 percig sem tartott. Azután beindult az ásítás, csevegés-csitítás állandó moraja, s a színpadon lévők nyilvánvalóan érzékelték mindezt. A diák közönségnél pedig nincs kegyetlenebb, röhögnek, ha az énekes félre lép, vagy ha bizonyos hangzóknál némi nyál távozik az énekes szájából, így állva bosszút a rájuk erőltetett operáért.

Ki lehet találni, a 300 főből hányan fognak következőleg önállóan jegyet venni, tíz év múlva hányan töltik meg a Bayerische Staatsoper hatalmas és méregdrága nézőterét és hányan fognak a költséges műfaj támogatásának megvonása mellett voksolni.

németország nácik sophie scholl gärtnerplatztheater diákelőadás kamaraszínház
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésShakespeare operái
Következő bejegyzés A Nemzeti Filharmonikusokat méltatta a katalán kritika

Ajánlott Bejegyzések

Beethoven kottakézirata a Morva Múzeum gyűjteményében - fotó: Salek Vaclav/CTK
Intermezzo

Visszakerült jogos tulajdonosához egy nácik elől megmentett Beethoven-kézirat

2022. december 7.2 perc olvasás
Ittzés Tamás
Intermezzo

A jazzélet rangos díját vehette át Ittzés Tamás Németországban

2022. december 1.1 perc olvasás
Orbán Eszter - fotó: Maczkó Csaba / Vörösmarty Színház
Intermezzo

A Goethe Intézettel szervez közös szimpóziumot a Színházi Dramaturgok Céhe

2022. október 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.