• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Magyar Zene Háza Zene Címlap

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

Szerző: Rácz Ráchel2023. február 5.
Facebook Twitter E-mail
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily

Lassulás, elcsendesedés inspiratív, önazonos, értékteremtő gondolatok medrében. A #slowjournalism (vagyis a slow life forradalom újságírásra gyakorolt hatásának) szellemében 2020 legelején interjúprojekt indult útjára, amelyet először a COVID-hullámok, majd egyéb váratlan helyzetek lassítottak. 

A különleges gondolatmeneteket tartalmazó beszélgetés-sorozat végül a Nekünk írták a dalt! című kiállítás kísérőjeként jelenik meg hivatalosan. Olyasmi ez a projekt, mint egy fura film, egy nyitott végű road-movie, amely során színészvezetés helyett tér nyílik improvizációra. Így lehet ez a folyamat felvétel helyett betekintés. Interjú helyett párbeszéd. Elkapott pillanat helyett jelenlét. Lehet, nem is a film, hanem a werkfotó az érdekes?

Oláh Krisztián korát meghazudtoló érettséggel van jelen a kortárs jazz színtéren. Piszkosul fiatalon megjárta már a Montreux-i Nemzetközi Jazz Zongoraversenyt és a washingtoni Theonius Monk Institute nemzetközi jazz versenyét. Az alap, azonban még mindig „a családban marad”. Improvizáció, zenei flow, mentorálás, folyamatos megújulás – Szakcsi Lakatos Bélára emlékezve #generációsörökség.

– Milyen benyomások, gondolatok jutnak először eszedbe pályád meghatározó alakjáról, Szakcsi Lakatos Béláról? Miért volt ő különleges mentor a fiatal jazz-zenészek számára?

– Csak a legnagyobb művészekről mondható el az, hogy folyamatosan az újat, a frisset, a reformot keresik és csinálják. Ő rendelkezett ezzel az attitűddel, és ez minden fiatal zenész számára mértékadó lehet. Mindig is azt láttam rajta, hogy fáradhatatlanul friss zenei kísérleteket keres, sokszor több vitalitással és energiával, mint mi fiatalok! Folyamatosan új kontextusokba helyezte a saját művészetét, mindig képes volt a zenei reformra, soha nem helyezett semmit korlátok, konvenciók közé, hanem lazán, magától értetődően csinált mindent. Nagyon fontos megjegyezni ide kapcsolódóan, hogy fiatal, hasonló szellemiségű zenészekkel vette magát mindig is körbe. A nyitottság a fiatalok felé mindig vitalizálta őt. Sosem a konkurenciát, hanem mindig a partnert látta a fiatalokban és az általa mentoráltakban.

– Mi a legemlékezetesebb vele közös projekt számodra?

– Három emlék jelenik meg a legmarkánsabban, mindhárom más-más időszakomban volt meghatározó.
Húszéves voltam, amikor 2015-ben a Művészetek Palotája szervezett Szakcsi és ifjú tehetségek koncertet. Óriási megtiszteltetés és szakmailag meghatározó élmény volt az, hogy meghívott erre az alkalomra fellépni. Teljesen szabadon improvizáltunk Thelonius Monk ‘Round Midnight c. stamdardjére. Semmi próba nem volt a koncertet megelőzően, Béla bácsi a közönségnek is elmondta a szám előtt, hogy ezt úgy hallgassák, hogy megismételhetetlen első alkalom lesz, minden egyes hang ott fog megszületni, a pillanat varázsában, a színpadon. Hihetetlen zenei flow élményben volt részem, csodálatos volt.

2017-ben Kőszegen töltöttünk egy éjszakát a Creative Art improvizációs verseny után. A reggelinél néztem ki a fejemből , szívtam a cigit, kávéztam, minden eszembe jutott csak a hangok nem, majd lejött Béla bácsi, leült velem szemben és másfél órán keresztül csak a zenéről beszélt, reggel fél nyolctól kilencig – ábécés névvel énekelte az ötleteit és olyan tűzzel mesélte, milyen zenét képzel el a jövőben, hogy nem találtam szavakat, magával ragadott. Elszégyelltem magam ezután, nem nagyon nyomasztóan, csak megfogalmazódott bennem: hogy engedhetem meg magamnak húszonévesen, hogy akár egy napig ne gyakoroljak, vagy ne akarjak valami újat megtanulni? Hihetetlenül sokat tanultam abban a másfél órában a zenéről, aztán csodálatos élmény volt hallani, ahogy a Rákfogó együttessel a következő években életre kelnek az invenciók, melyekről mesélt.

Abban a szerencsében van részem, hogy életének utolsó évében intenzív munkakapcsolatban voltunk, utolsó nagyszabású műve a “Tudás Fája” kapcsán, melynek én készítettem a zongorakivonatát, így lehetőségem volt a lehető legközelebbről tanulmányozni a művet és rendszeresen konzultálni Béla bácsival. A sokszor órákig tartó telefonbeszélgetések túlmutattak a gyakorlati és zenei kérdéseken, azt gondolom életre szóló zenei és esztétikai kérdésekben kaptam útravalót, melyekért elmondhatatlanul hálás vagyok.

Oláh Krisztián Quartet - fotó: Hegyi Júlia Lily
Oláh Krisztián Quartet – fotó: Hegyi Júlia Lily

– Hogyan kapcsolódtál az improvizációhoz? Mikor indul ez nálad?

– Ennek is köze van Béla bácsihoz, aki egyébként édesapám keresztapja. Ők ketten rendkívül meghatározók voltak az életemben szakmai szempontból, az improvizációra való nyitottságot és képességet is tőlük kaptam az útra. Tíz-tizenegy éves koromban apukám játékból kipróbáltatta velem, hogy játsszak valamit a zongorán, ami jön. Elkapott rögtön ez az élmény, imádtam csinálni.

Emellett fontos megjegyezni, hogy rengeteg zenét hallottam otthon, leginkább Bartók- és Sztravinszkij műveket. Édesapám rövidesen elvitt Béla bácsihoz, hogy hallgassa meg, ahogyan improvizálok. Nagyon tetszett neki, hogy ilyen fiatalon huszadik századi stílusban, rövid darabokat improvizálok! Innentől aztán nem volt megállás.

Folyamatosan inspiráltak, támogattak, hogy ezen az úton kell haladnom. Merjek improvizálni gátlás nélkül, ösztönösen, ez a legfontosabb, amit Béla bácsitól tanultam. Elmondása szerint nagyon fontos a kortárs világban az erre való hajlam és képesség, mert ez adja meg a továbblépési lehetőséget, a folyamatos lüktetést és megújulást. A ma művészének kulcsfontossága, hogy bármilyen kontextusban, bármilyen platformon képes legyen improvizálni.

– Hogy állsz a fúziós műfajjal?

– Úgy érzem, évről évre vagy talán hónapról hónapra egyre nyitottabb vagyok. Törekszem rá, hogy ne megfelelésből komponáljak, nem mindig sikerül, de a végeredményen meg tudom hallani, hogy őszinte és önazonos-e amit írtam. Valahogy így állok a fúzióhoz, ami egyelőre nem elsődleges szempont, amikor új anyagot írok, viszont ha őszintén komponálok, akkor feloldódik minden olyan hatás, – ha úgy tetszik, fuzionál – melyek a legjelentősebbek mostani időszakomban.

Továbbra is az elsődleges inspirációs forrásom az európai klasszikus zene elmúlt három évszázada, azonban hogy épp melyik szerző, vagy stílus illetve korszak hat rám jobban, az folyamatosan változik. Emellett az utóbbi tíz évben rendkívül sokat nyitottam a kortárs könnyűzene felé, mostanában az foglalkoztat leginkább, hogyan tudok létrehozni olyan kortárs, művészi igényű zenét, mely a mai közönség számára is aktuális nyelven és formában szólal meg.

– Amikor beszéltünk Béla bácsival, arról is beszélt, hogy bonyolultnak látja a fiatal zeneszerzők helyzetét ma. Te hogyan érzékeled?

– Abszolút egyetértek, de talán ma már úgy gondolom, hogy ami a nehézség, az egyben nagy lehetőség is. Nagyon fontos az útravaló, amit kaptam tőle, vagyis minden műfajra legyek nyitott és minden stílust próbáljak interpretálni, ha a helyzet úgy kívánja. Legyen minél színesebb az eszköztáram, amellyel a saját zenémet közölni tudom. Egyre nagyobb a zaj, és komoly, kitartó PR munkát kell végeznünk, azért hogy meghalljanak minket, hogy eljussunk az emberekhez. Ez a művészlét természetes velejárója lett. Azt gondolom, a ma legnagyobb kihívása az ‘I am famous’ social media jelenlét és a visszahúzódó önreflektív alkotó paradoxonának megoldása, mely véleményem szerint valahol középen kell legyen.

interjú szakcsi lakatos béla magyar zene háza oláh krisztián
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElhunyt Jürgen Flimm rendező
Következő bejegyzés Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

Ajánlott Bejegyzések

Hans Abrahamsen - fotó: Lars Skaaning
ICMA blog

Hans Abrahamsen: „A felnövés a történet lényege”

2023. március 31.4 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Színházi Olimpiától a Studió 11-ig – Papageno Klasszik

2023. március 31.2 perc olvasás
Bartók Tavasz

A Cseh Filharmonikusok nyitják az idei Bartók Tavaszt

2023. március 31.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.