Papageno Radio
- hirdetés -
Blogok Purcell - Orfeo 30 „Az emberi kötődések zenekara” – Egy művész házaspár az Orfeo Zenekarról

„Az emberi kötődések zenekara” – Egy művész házaspár az Orfeo Zenekarról

1998 novemberében, még zeneakadémistaként játszottam először az Orfeo Zenekarban, majd a következő évtől egyre több produkcióba hívott Gyuri. Internet, számítógép akkor még nem volt a mindennapi életünk része, Gyuri vonalas telefonon egyeztetett mindenkivel külön-külön, akiket a koncertjeire felkért. „Szia Ági, lenne kedved ebbe és ebbe a produkcióba jönni?” Hogyne lett volna, az ember tartotta a telefont, és örömmel körmölte be a próbarendet a noteszébe.

Az Orfeo Zenekar magas színvonalú és lenyűgözően természetes régizenei közeg. Én már egy kész együttesbe érkeztem, melynek zenei nyelvezete és kultúrája az első pillanattól fogva elbűvölt. Minden vonós ugyanazt a nyelvet beszélte, a hangzás homogén, tiszta, a zenei szövet pedig értelmesen interpretálva már szinte blattoláskor is. Rengeteget tanultam itt stílusról, ízlésről, formálásról, együttjátékról, hangszerkezelésről.

A zenekar koncertmesterei Paulik Laci, Kalló Zsolt, Simon Standage (abban a sorrendben, ahogy őket itt megismertem) manírtól és pótcselekvéstől mentes csodálatos hegedűsök, fantasztikus művészek, tökéletes kollégák. Gyuri emberfeletti munkája, lendülete, felkészültsége, óriási műveltsége, a zene iránt nem fogyó rajongása, humora, fáradhatatlan szervezése turbó motorja e csodálatos vállalkozásának.

Orfeo Zenekar
Kertész Ágnes az Orfeo Zenekarban – fotó: Nagy Attila / Müpa

Szeretnék külön szót ejteni a Gyuri szervezési munkáját segítő fantasztikus csapatról is. Nincs az a logisztikai probléma vagy kérés, amelyet ne türelemmel fogadnának, és pillanatok alatt meg ne oldanának. Egy ilyen profi csapat alapfeltétele annak, hogy az együttes jól működjön, és hogy a zenészek jó közérzettel tehessék a dolgukat. A közös zenei törekvéseken túl mára már nagyon erős emberi kötődések, barátságok is összetartják ezt a közösséget.

Szabadúszó művészként mozgalmas az életem, több nagyszerű zenekarban is van szerencsém rendeszeresen játszani, és ebben a jövés-menésben az Orfeo Zenekar a biztos pont, a hazatérés, az otthon. 2014 óta pedig a férjem, Pier Luigi Fabretti is itt muzsikál, következzenek most az ő gondolatai az együttesről.

Kertész Ágnes

Pier Luigi Fabretti a historikus hangszeres barokk-romantikus repertoár egyik legkeresettebb oboistája, tagja a Les Arts Florissants-nak (William Christie), tagja és szólistája a Les Musiciens du Prince (Gianluca Capuano) együttesnek, melynek életre hívója Cecilia Bartoli, az I Barocchisti (Diego Fasolis) együttesnek. Karrierje során gyakran hallható mint szólista Cecilia Bartoli oldalán. Dolgozott, illetve dolgozik többek között még a Concerto Köln, Il Giardino Armonico, Europa Galante, La Scintilla, Kammerorchester Basel, La Petite Band, L’Orchestre des Champs-Élysées, Academia Montis Regalis, Concentus Musicus Wien zenekarokkal olyan karmesterek vezetése alatt, mint Fabio Biondi, Alessandro De Marchi, Giovanni Antonini, René Jacobs, Nikolaus Harnoncourt, Teodor Currentzis, Daniel Harding, David Stern, Sigiswald Kuijken. Számos lemezfelvételt készített, többek között lemezre vette Vivaldi összes oboaversenyét.

1991-ben, a Concerto Armonico zenekar meghívására már volt szerencsém csodálatos magyar zenészekkel együtt dolgozni, és ezáltal közelebbről megismerni a magyar régizenei életet. Már akkor lenyűgözött a magyar kollégák zenei és emberi kvalitása. Éppen ezért különleges öröm volt számomra, amikor Vashegyi Gyuri 2014-ben meghívott a zenekarába, ahol a legnagyobb örömömre sok év után újra találkozhattam a már korábbról ismert kollégákkal.

Pier Luigi Fabretti
Pier Luigi Fabretti – fotó: Raffay Zsófi

Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus mind technikai, mind zenei szempontból nemzetközi színvonalat képviselnek, vezetőjük lelkesedése és munkabírása magával ragadó és inspiráló. Ugyanazzal a könnyedséggel, hozzáértéssel és szakmai tudással interpretálják a széles repertoár különböző műfajait Bachtól Rameau-ig, Mozarttól Mendelssohnig.

Mindig nagy öröm számomra az Orfeo produkcióiban részt venni, az örömömet pedig fokozza, hogy ezáltal Gyurinak köszönhetően rendszeresen koncertezhetem Budapest két gyönyörű termében, a Müpában és a Zeneakadémián, melyek a világ legjobb és legszebb koncerttermei közé tartoznak.

Pier Luigi Fabretti

Isten éltesse az Orfeo Zenekart, alapítóját és vezetőjét, Vashegyi Györgyöt! Megtisztelő számunkra, hogy a csapathoz tartozhatunk, még nagyon sok, muzsikálással együtt töltött, sikeres évtizedet kívánunk mindannyiunknak!

Promóció

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.