December 7-én nyílt meg a VIP vendégek előtt az idei év utolsó nagy képzőművészeti vására, az Art Basel Miami Beach, amelyen a világ csaknem háromszáz galériája kínálja a modern és kortárs művészet legjavát az érdeklődőknek. Már az első napon komoly eladások történtek, ám a (valószínűleg) legmagasabb árú festményre eddig még nem érkezett konkrét vételi ajánlat. Igaz, 10-én estig még bárkinek van lehetősége kifizetni a 45 millió dollárt.
A Miami Beach Kongresszusi Központban megrendezett vásáron az 1940-ben Izraelben született Riva Yares író és filmproducer által 1964-ben alapított, és ma a New York-i 5th Avenue-n, valamint az arizonai Scottsdale-ben és a kaliforniai Beverly Hillsben is galériával rendelkező Yares Art standján, több más kivételes alkotás között látható Frank Stella (1936) amerikai festő egyik legfontosabbnak tartott alkotása, a művész első úgynevezett „fekete festménye”, az 1958-ban készített nagyméretű Delta. A hírek szerint a galéria 45 millió dollárra tartja az alkotást, ami alighanem a vásár legmagasabb ára (bár mivel sok galéria nem teszi nyilvánossá , hogy mennyit kér az egyes kiállított munkákért, ezért ezt nem lehet teljes biztonsággal állítani; de a szakértők szerint más hasonló kvalitású darab nincs is a kínálatban).
A Delta elkészülte óta mindmáig Stella birtokában maradt, és bár sokszor volt kiállítva, hiszen a háború utáni amerikai művészet egyik „alapművének” tartják, most először kerül a műkereskedelembe. A galéria az első nap végén azt közölte az Artnews munkatársának érdeklődésére, hogy a VIP vendégek közül két komoly érdeklődő is volt a képre, de egyelőre még nem kötöttek üzletet.
Pedig ha Yareséknak sikerül eladni a festményt az általuk megadott áron, akkor messze ez lesz az amerikai művész legmagasabb összegért elkelt alkotása, hiszen Stella mai ár-rekordja „mindössze” 28.082.500 dollár; ennyit 2019 májusában a Christie’s New York-i árverésén fizettek a Point of Pines (Fenyőfák csúcsa) című 1959-es vásznáért.
Ami viszont az Art Basel Miami Beach első napi tényleges eladásait illeti, ezekben – legalábbis a nyilvánosságra került üzletek közül – a legtöbbet, 20 millió dollárt a Hauser & Wirth galéria standján Philip Guston (1913–1980) kanadai–amerikai festő Painter at Night (Festő éjszaka) című 1979-es munkájáért adták, de 9 millió dollárért kelt el a dél-afrikai születésű, ma Hollandiában élő és dolgozó Marlene Dumas (1953) fiatal fiúkat ábrázoló, 5×6,5 méteres, az 1980-as évek végén készített csoportképe is a David Zwirner galéria kínálatából. Zwirner egyébként még több más egymillió feletti eladásról is beszámolt: többek között Kuszama Jajoi, Robert Ryman, Alice Neel, Elizabeth Peyton és Noah Davis műveiből adott el ilyen összegekért.