Június elején került sor a világ egyik legjelentősebb képzőművészeti seregszemléje, az Art Basel idei rendezvényére. A közben kiadott gyorsjelentések eredményes eladások sokaságáról számoltak be, ám a pálmát ezúttal már rögtön a nyitás után Joan Mitchellnek egy „napraforgós” diptichonja vitte el. A festő késői sorozatának egy másik darabjáról korábban már mi is írtunk itt a Senki többet? blogban, úgyhogy a mostani siker kapcsán arra is visszatérünk.
Az idei Art Baselen már az első nap megnyitása után néhány órával elterjedt a pletyka a standok között – és ezt később a hivatalos hírek is megerősítették –, hogy a New Yorkban négy, Los Angelesben, Londonban, Párizsban és Hongkongban pedig egy-egy kiállítóteret működtető David Zwirner Gallery standján valaki 20 millió dollárért vásárolta meg Joan Mitchell (1926–1992) egyik Napraforgók című, 1990–91-ben készített nagyméretű (280×400 centiméteres) diptichonját.
A Senki többet? blog olvasói talán emlékezhetnek rá, hogy egyszer már (2023. szeptember 16-án) szerepelt itt, a Papageno oldalán ugyanezzel a címmel egy hasonló kettős festmény a művésztől, mégpedig abból az alkalomból, hogy a sorozat egy másik darabját akkor novemberben a Sotheby’s New York-i árverésén 20–30 millió dolláros becsértékkel vitték kalapács alá John Cheim galerista gyűjteményéből. (Ott nemcsak a képről, de az élete nagy részében Franciaországban élt amerikai művésznőről, az absztrakt expresszionizmus egyik legjelentősebb alkotójáról is részletesebben írtunk.)
![Joan Mitchell: Napraforgók – forrás: David Zwirner Gallery](https://papageno.hu/wp-content/uploads/2024/06/Mitchel-Napraforgo-Basel.webp)
Már csak azért is, hiszen várható volt (mi is azt jósoltuk itt, abban az írásban), hogy Mitchell azon az árverésen életmű-árrekordot dönthet a képpel, hiszen azt megelőzően az egyéni műkereskedelemi csúcsa „csak” 16.625.000 dollár volt; annyit – 5–7 milliós becsérték után – 2018 májusában fizettek ki a Christie’s New York-i árverésén a Blueberry (Áfonya) című képéért.
![Joan Mitchell: Napraforgók – forrás: Sotheby’s](https://papageno.hu/wp-content/uploads/2024/06/Mitchell-Napraforgo.webp)
Nos, miután tavaly ősszel azokért a Napraforgókért – a 24 millió dolláron történt leütés után – a vevője végül a jutalékokkal együtt 27.910.500 dollárt fizetett ki, akár még igazunk is lehetett volna; ám hogy végül a siker ellenére mégsem lett, az csak azért volt, mert egy nappal korábban ugyanott a Christie’s aukcióján egy 1959 körül festett Cím nélküli Mitchell-kép már megdöntötte a rekordot: annak a 25 millión leütött festménynek a végső ára ugyanis 29.160.000 dollár (akkori árfolyamon 10,292 milliárd forint) lett, így jelenleg is ez a mindeddig legdrágábban aladott Mitchell-alkotás a világon.
Viszont így ez a most Baselben eladott Napraforgók máris a dobogó harmadik fokára ugrott az életműben – és hát végül is a bronz is szépen csillog.