• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene Címlap

Vedd fel a sebességet!

Szerző: Ur Máté2017. október 3.
Facebook Twitter E-mail
Figaro 2.0 fotó: Rákossy Péter

Az évad egyik nyitányaként új előadással bővült az Opera legkiterjedtebb köznevelési programja, az OperaKaland. A Figaro 2.0 az egész országot bejáró Gördülő opera után az Erkelben látható. Mozart színházáról a rendezőt, Hábetler Andrást kérdeztük.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

A Magyar Állami Operaház évekkel ezelőtt tűzte ki célul a zenés színpad és a balett műfajának minél szélesebb körű népszerűsítését. Az intézmény legkiemeltebb közművelődési projektje az Erkel Színházban zajló OperaKaland (és az ehhez kapcsolódó, a közgyűjtemények bevonásával létrejövő KultúrKaland), amely során az előadások komplex pedagógiai programmal egészülnek ki, hogy a diákok a zenei élményeken túl további szellemi felfedezéseket is tehessenek.

Figaro 2.0 fotó: Rákossy Péter

A korábbi években a művészek Erkel Hunyadi László és Bánk bán című operáját, Kodály Háry Jánosát, Vajda János Mario és a varázslóját, Donizetti Szerelmi bájitalát, a Bernstein-féle West Side Storyt, Mozart három klasszikusát, a Szöktetés a szerájból, A színigazgató, A varázsfuvola című remekműveket dolgozták fel értő magyarázatok kíséretében. Ebbe a sorba illeszkedik most Puccini Bohéméletének újragondolt változata után a mozarti színház egyik legkomplexebb darabja a Figaro 2.0 is.

Az igazi műalkotás arról ismerszik meg, hogy rólunk és hozzánk szól. Mozart Figaro házassága olyan alkotás, amit érdemes kiszakítani a saját keretei közül, mert kortalan, a kamaszoktól az idősekig mindenkihez szól, és ha megtesszük az eltávolodás gesztusát, éppen hogy közelebb kerülünk a műhöz

– mondja Hábetler András. Véleménye szerint az életünkön végigvonuló szerepek, a házasság, a kapuzárási pánik, a házastársi magány, a szexualitás elvesztése vagy éppen felfedezése, a hatalom és magánélet keveredése, a féltékenyég kezelése mind része a létezésünknek, amiről Mozart zseniális dramaturgiai érzékkel beszél, függetlenül attól, hogy modern-e a rendezés vagy sem.

Az opera sikere nem önmagában a jelmezeken és a díszleten múlik, hanem azon, hogy ezek a kiegészítők mennyire tudják megvilágítani a kompozíció lényegét

– hangsúlyozza a rendező.

Figaro 2.0 fotó: Rákossy Péter

Hábetler András a Városmajori Szabadtéri Színpadon vitte színre először a darabot, amiben Ókovács Szilveszter fantáziát látott, és a Gördülő opera programjává tette, a vidéki előadások technikai adottságaihoz mérten pedig Köteles Géza karmester alakította át azt kamaraoperává. Az új hangszerelés nem nélkülözte a könnyűzenei elemeket sem, és bár az Erkelben a mozarti partitúrát hallhatjuk viszont, a rendező arra figyelmeztet, hogy

„a fontosabb dramaturgiai pontokon egy kissé távolabbra is elrugaszkodik majd a zenei anyag a megszokottól, és meghagyjuk a produkció interaktivitását is, ami az elmúlt időszakban sikeres kezdeményezésnek bizonyult. Ez az alkotás a szabadságot hirdeti, amely ellene van minden formalizmusnak, a közönség megszólításával pedig azt szeretnénk elérni, hogy a nézők szinte az első pillanattól kezdve felvegyék a produkció diktálta sebességet. Ebben az operában szinte percenként változnak a viszonyok. Éppen ezért úgy gondolom, hogy a sikerhez nem elegendő, ha az énekes kiválóan ad elő egy nehéz áriát, mert a Figaróban sokkal több hangsúly helyeződik a személyiségre és a színészi játékra. A kapcsolatok és az egyes hangulatok átalakulását szinte a másodperc tört része alatt le kell tudni reagálni, pont úgy, ahogy a való életben. Ezt csak Mozart volt képes ilyen tökéletesen megjeleníteni a színpadon. Az utazó változathoz két új szereposztás is csatlakozik, hiszen nagyon sok előadást kell teljesítenünk, és ha már a közönséggel való kommunikációt említettük, fontos elmondani, hogy a mozarti dramaturgia épp az előbbiek miatt állítja érdekes és élményszerű kihívások elé a fellépőket. A szerep átélésére itt igen nagy szükség van, hiszen nem ködös érzelmekről van szó, hanem nagyon is komoly és konkrét élethelyzetekről. Ennek megfelelően a próbafolyamat egy önismereti tréning is volt annak érdekében, hogy a színpadon a saját lelkivilágunkból merítve tudjuk megformálni a karaktereket.”

interjú erkel színház mozart Operaház hábetler andrás figaro opera magazin
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMutathat-e emberi érzelmeket egy robot? – Játék
Következő bejegyzés „Bennük van a cigányság igazi lelke”

Ajánlott Bejegyzések

Bolyki Tamás
Te csak hallgass!

Megjelent a Bolyki Tamás Quartet első lemeze

2023. február 1.1 perc olvasás
Szent Efrém Férfikar
Orientale Lumen

Megjelent a Szent Efrém Férfikar Kings & Queens című lemeze

2023. február 1.2 perc olvasás
Hollerung Gábor - forrás: Müpa
Müpa magazin

Korngold és Shakespeare – Szimfonikus színházi játékot mutat be a BDZ

2023. február 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.