A legtöbb latin jazzt játszó zenekar New Yorkban szerzett magának hírnevet. Többségükben kubai vagy Puerto Ricó-i származású ütősök vezették őket. A jazz azonban azokra a kubai zenészekre is hatott, akik Castro hatalomra kerülését követően is megmaradtak a szülőföldjükön.
A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban:
A szigetországban bevezetett kommunista rendszer az Egyesült Államok blokádja alatt állt, és maga is igyekezett elszigetelődni minden amerikai befolyástól, a jazzt viszont nem tiltotta be, hiszen talán El Jefe (a Főnök, vagyis Fidel Castro) maga is tisztában volt azzal, hogy sok mindenben lehet diktálni, de zenében és táncban semmi esetre sem. Az életerős afrokubai ütőshagyomány, az ottani tánczenéhez is szükséges kiváló fúvósok és nem utolsósorban az örömzene, vagyis az amerikai jam session kubai megfelelője, a descargas nagyon közel hozta a jazzt az ottani lélekhez.
A műfaj ennek megfelelően tovább virágzott a szigeten, annak ellenére, hogy nagyon sok zenész átmenekült Amerikába, részben politikai, részben megélhetési okokból. A kommunista Kubában létrejött legkiválóbb jazzegyüttes, az Irakere latin jazz-rock fúziós zenekarként kezdte a pályafutását, de már abban a hibrid műfajban is remekelt.
A zenekar kezdeti, erősen elektronikus fázisában a billentyűs-zongorista zenekarvezető, Chucho Valdés stílusát nyilvánvalóan befolyásolta a Chick Corea által meghonosított fúziós játékmód (Corea maga is spanyol és olasz szülők gyermeke), míg az akrobatikus fúvósok talán leginkább a korán elhunyt jazz-rock-trombitás, Bill Chase hatását tanúsították. Mindez a fergeteges kubai ritmusokkal és vokállal társítva lenyűgöző zenei élményt nyújtott.
A latin jazz kubai ága – nem meglepő módon – áthatotta a jazz fősodrába sorolható kubai zongorista, Gonzalo Rubalcaba játékát, de számtalan nem latin származású jazz-zenész, így Herbie Mann, Herbie Hancock, Charles Mingus, Pat Metheny vagy Keith Jarrett is gyakran merített kubai vagy közép-amerikai forrásból. Az ötvenes évek mambóőrülete is nyomot hagyott sok korabeli jazz-zenész repertoárján.