• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Zene Címlap

Valakinek kompromisszumot kell kötnie

Szerző: Ur Máté2018. március 19.
Facebook Twitter E-mail
Tóth-Vajna Zsombor és Gergely forrás: toth-vajna.com

A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül először kerül sor a hazai és a nemzetközi barokk zene legunikálisabb előadóit felvonultató Zsabó Fesztiválra. A programsorozatban Tóth-Vajna Gergely és Tóth-Vajna Zsombor április 14-én a Nemzeti Múzeumban ad ízelítőt a korszak billentyűs irodalmából, olyan különleges hangszereken, amiket aligha hallhatott korábban a hazai közönség.

– Nem csak a repertoár, de a megszólaló hangszerek is egyediek. Hogyan állítottátok össze a műsort?

Tóth-Vajna Zsombor: Valóban több billentyűs hangszert szeretnénk bemutatni, többek között egy olasz, egy francia és egy német csembalót, de megszólal majd egy fortepiano is, amely egy Anton Walter által épített zongora kópiája, az a típus, amire Mozart is komponálta a zongoraversenyeit.

– Egy korábbi interjúban beszélgettünk róla, mennyire nemzetspecifikusak az ebben a korban készült darabok. Milyen műveket hallhatunk a különböző hangszereken?

– TVZs: A megszólaló olasz csembaló az egyik legrégebbről fennmaradt hangszertípus másolata, amit 1521-ben készítettek Rómában. A csembaló eredetije jelenleg egy londoni múzeumban van. Ezen korabeli magyar darabokat játszom majd, de egy velencei mű és egy Frescobaldi-toccata is megszólal. Érdekességként hangzik el egy Byrd kompozíció, amit azért az olasz programba tettünk, mert a korszakban Anglia a megfelelő hangszerépítők hiányában Itáliából rendelte a csembalókat.

“Nem ismerek a barokknál beszédesebb zenét”

A francia hangszeren Couperin-darabok szólalnak meg, illetve egy Purcell-szvit, ami szintén abból adódik, hogy az angol királyi udvar Purcell korában éppen a francia kultúra meghatározó hatása alatt volt, így a billentyűs darabok hangzásvilága és a díszítettség is a szomszédos ország zenéjét idézik. A harmadik hangszer egy 1714-es türingiai csembaló másolata, pontosan az a típus, amivel Bach is dolgozott, így természetesen megszólal a C-dúr preludium és fuga, ezek után pedig egy töredékeiben fennmaradt Händel-szvit hangzik el, amit két csembalón játszunk. Ez egy igazán különleges alkalom, hiszen nagyon ritkán hallani két csembalót egymás mellett.

– Múzeumi környezetben hallhatjuk majd a műveket. Mi teheti igazán vonzóvá ezeket a darabokat?

– Tóth-Vajna Gergely: Minden koncertünkre jellemző, hogy mielőtt elhangzanának a művek, különböző információkat osztunk meg a szerzőkről, vagy a keletkezés körülményeiről. Az a tapasztalat, hogy az előzetes ismeretek élvezetesebbé teszik a zenehallgatást. Beszéltünk arról, hogy egy zenei ívet szeretnénk bejárni a mostani koncerten, amihez a bevezetők is hozzásegítenek, hiszen nem titok, hogy még a régizenét ismerő hallgatók számára sem a leggyakrabban játszott darabokat szólaltatjuk majd meg.

– A koncert műsora megmutat valamit a ti zenei fejlődésetekből, kutatásaitokból?

TVZs: Fontos kiemelni, hogy a hangszerek saját szerzemények. A koncerten utoljára megszólaló a fortepiano tavaly előtt lépett be az életünkbe, a német csembaló éppen januárban érkezett meg hozzánk, az olasz hangszert pedig két éve vettem egy ösztöndíj segítségével.

Tóth-Vajna Zsombor és Gergely forrás: toth-vajna.com

TVG: A fortepiano az én szerzeményem volt, tíz évvel ezelőtt tetszett meg egy mesterkurzuson, és két éve tudtuk megvenni. Egy nagyon precízen felépített top minőségű hangszer, ami díszítésében is részletesen kidolgozott. Eredetileg egy kanadai megrendelőnek készült, de egy szerencsés véletlen folytán mi tudtunk szert tenni rá.

– Említettétek a közösen, két csembalóval előadott művet. Mi jellemzi a köztetek lévő színpadi összhangot?

TVZs: Fiatalon együtt jártunk zongoraórára, egy idő után pedig a tanárunk arra lett figyelmes, hogy ugyanazokat a hibákat követjük el, emiatt ennek véget kellett vetni, de a négykezesek alkalmával egyértelmű volt, hogy kivel játszunk.

TVG: Korábban komoly sértődések adódtak abból, ha esetleg ellentétes volt a zenei elképzelésünk, de mostanra már érvekkel tudjuk meggyőzni egymást. Ha pedig nem, akkor természetesen valakinek kompromisszumot kell kötnie.

Tóth-Vajna Zsombor és Gergely forrás: toth-vajna.com

TVZs: Kevés embernek adatik meg, hogy a testvérével játszhasson a színpadon, ami természetesen praktikussági szempontból sem utolsó, hiszen egyelőre ugyanabban a lakásban élünk mindketten, és arra sem kellett időt fordítani, hogy hozzászokjunk egymás színpadi karakteréhez, viselkedéséhez.

A BTF programjairól itt olvashat bővebben!

TVG: A közös játék egyébként biztonságot is ad, ha szólóban lépek a színpadra sokkal több bennem az izgalom, mintha a testvéremmel együtt. A koncert négykezes darabjának azért is örülök, mert novemberben lemezfelvételünk lesz, ahol csak olyan műveket játszunk, amik két csembalóra és két fortepianóra íródtak, valamint egy olyan C. Ph. E. Bach alkotást, ami egy csembalót és egy fortepianót szólaltat meg.

zongora interjú barokk tóth-vajna zsombor fortepiano csembaló zsabó fesztivál
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésRáckevei Anna: „Egy jó vers mindenkit megszólít”
Következő bejegyzés A klarinét a főszereplője ennek az 1912-es rövidfilmnek

Ajánlott Bejegyzések

Kern András - fotó: Emmer László
Intermezzo

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

2023. január 28.7 perc olvasás
Mozart Planet

Juliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”

2023. január 27.5 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Magyar Zene Házától Veszprémig a Papageno Klasszikban

2023. január 27.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.