A leghíresebb barokk művek témái a jazz, a swing, a bossa nova és a bolero műfajában kalandozva a Swing à la Djangóval, Micheller Myrtillel és a Talamba Ütőegyüttessel, egy ritkán felcsendülő barokk oratórium a Budapesti Dohnányi Zenekarral és Pergolesi Az úrhatnám szolgáló című vígoperája Philipp György rendezésében augusztus 10-én és 12-én várja a zenei ínyencségekre nyitott közönséget a Gödöllői Királyi Kastélyban. A Barokk Randevú célja az, hogy klasszikus és crossover jellegű produkciók bemutatásával közelebb hozza a barokk zenét a közönséghez.
- hirdetés -
Az eseményt Lombos Pál, a Swing à la Django vezetője és Hollerung Gábor karmester, a Budafoki Dohnányi Zenekar vezetője hívta életre.
A koncertekről
A Barokk Randevú augusztus 10-i nyitókoncertje, a Bachtól Djangóig játékosan vezeti végig a hallgatókat a barokk muzsikától a swing műfajáig. A Swing à la Django új, nagyszabású produkciója a műfajok keveredése mellett attól is különleges, hogy az interpretáció során a Talamba Ütőegyüttes és Micheller Myrtill a zenekarral együtt alakítja, építi a dallamvilágot és a szólókat.
Gödöllői Királyi Kastély
Vannak művek, amelyek a mai napig számos kérdést vetnek fel még a zenetörténészek számára is. Ilyen Johann Sebastian Bach utolsó alkotása, A fúga művészete is, hiszen annak titkát, hogy legbonyolultabb tétele miért maradt befejezetlenül, inkább csak sejthetjük. Augusztus 12-én a Megérthető zene című hangversenyen a BDZ Vonós Quintet, a Budapest Saxophone Quartet és a Corpus Quartet előadásában hallgathatjuk meg a barokk zenei egyik legkomplexebb remekművét, a megértést pedig Hollerung Gábor érdekes magyarázatai és történetei segítik.
Pergolesi 23 évesen írta egyik legnépszerűbb művét, Az úrhatnám szolgálót, amit eredetileg az Il prigioniero superbo című opera szüneteiben mutattak be, a zenetörténet azonban az első vígoperaként tartja számon. A Barokk Színházban bemutatott előadásban a három szereplő, Bojtos Luca, Erdős Attila és Mózes Zoltán az egyszerű és vicces történet árnyoldalait és meg nem tárgyalt részleteit is felszínre hozzák Philipp György rendezésében.
A Barokk Randevú záróhangversenyén Händel első angol nyelvű vallásos műve, az Utrechti te deum és jubilate csendül fel, amely az 1713-as utrechti béke megünneplésére született. Ez volt a brit királyi család első megbízása a zeneszerző számára, és Händel ezzel meg is alapozta londoni karrierjét. Ezen az estén a Budafoki Dohnányi Zenekar előadásában, kiváló magyar szólisták közreműködésével hallgathatjuk meg ezt a hazánkban viszonylag ritkán felcsendülő barokk oratóriumot.
A fellépőkről
A Magyarországon és külföldön már egyaránt sokszor bizonyított tagokból álló, az ún. hungarian django swing stílust megalkotó innovatív Swing à la Django együttes zenéjében a francia manouche swing világa, magyar autentikus zene, a tangó és a jazz műfaja ötvöződik.
2017-ben egy nagyszabású nemzetközi produkció keretében Stochelo Rosenberg, világhírű manouche gitáros és Roby Lakatos vendégművészek társaságában léptek fel. A tavalyi évet egy teltházas dupla koncerttel zárták a Budapest Jazz Clubban, illetve Szilveszter estéjén egy szintén teltházas előadással Micheller Myrtill énekesnő társaságában, a Pesti Vigadóban.
A világ legjobb ütőegyüttesei közé tartozó Artisjus-díjas Talamba Ütőegyüttes zenéjére a műfajok „békés egymás mellett élése” jellemző.
Sok saját szerzeményt játszanak, amelyben inspirációként egyaránt szolgálnak magyar népdalok, balkáni dallamok és afrikai ritmusok, de repertoárjukban megjelennek komolyzenei elemek, jazzklasszikusok, crossover és kortárs darabok is, melyek egyedi hangszerelésben és átdolgozásban szólalnak meg.
Micheller Myrtill nemcsak az egyik első számú jazzénekesnő, hanem a francia dalok talán leghitelesebb előadója hazánkban. Az elmúlt 15 évben számtalan népszerű előadóval dolgozott élő koncerteken és stúdiófelvételeken. Nevével a minőség és a szakmai felkészültség fonódott össze.
Már hét önálló lemezt készített, melyből az egyik aranylemez lett, egy másikat pedig Fonogram-díjra jelöltek. Nemzetközi jazzversenyek rendszeres díjazottja, nagy sikerű koncertjei több ízben megtöltötték már a Müpa nagytermét és a Városmajori Szabadtéri Színpadot is.
A Budapest Saxophone Quartet tagjai 2004-ben szereztek diplomát a Párizsi Zeneakadémián. Az Artisjus-díjas zenekar az elmúlt 19 év alatt közel 1000 hangversenyt adott Magyarországon és külföldön.
Hazai és nemzetközi versenyek rendszeres díjazottjai. Gyakran lépnek fel szimfonikus, koncertfúvós zenekari kísérettel, vagy alkotnak különleges együttest jazz formációkkal. Eddigi pályafutásuk során 6 önálló lemezt készítette. Játékukra letisztult, egyedi hangzás és örömteli előadásmód jellemző.
A Corpus Quartet tagjai a nemzetközi rézfúvós kamaraversenyeken és harsonafesztiválokon rendszeresen a kvartett formációk legjobbjaként végeznek.
Koncerteztek az Egyesült Államokban, Japánban és Egyiptomban is, három lemezük jelent meg, ezeket világszerte forgalmazzák. Michael Rath angol hangszerkészítő mesterhangszereivel támogatja a zenekart.
2006-ban nekik ítélték a Magyar Csillag díjat, valamint Az év kamaraegyüttese címet. Az Artisjus-díjat két ízben kapták meg.
A Budafoki Dohnányi Zenekar (BDZ) Magyarország egyik legdinamikusabb és legsokoldalúbb szimfonikus zenekara. A fenntartó Budafok-Tétény Budapest XXII. Kerület Önkormányzata jóvoltából 1993 óta hivatásos együttes az elmúlt negyedszázadban az ország egyik vezető együttesévé vált.
A zenekar ügyvezető-zeneigazgatója Hollerung Gábor, Liszt-díjas, érdemes művész, karmestere Werner Gábor. 2018-tól a zenekar első vendégkarmestere a nemzetközi hírű, osztrák-olasz zeneszerző-karmester Guido Mancusi, rezidens zeneszerzője pedig korunk egyik legtehetségesebb magyar komponistája, akihez a zenekart sok közös munka és ősbemutató köti: Gyöngyösi Levente.
A Budapesti Akadémiai Kórustársaság Hollerung Gábor vezetésével a főváros és a magyar zenei élet egyik emblematikus együttese, a legnevesebb hivatásos zenekarok gyakori partnere. A kórus alapítása óta sikerrel vett részt Európa valamennyi neves kórusversenyén, állandó fellépője a kórusolimpiák gálakoncertjeinek és a hazai fesztiváloknak.
Számos felvételt készített már a Magyar Rádióval, a RAI és a ZDF televíziós csatornákkal, illetve a TELDEC-kel és a Hungarotonnal. A Budapesti Nemzetközi Kórusverseny egyik kezdeményezője és társrendezője.
Philipp György zenész, zeneszerző, karmester, zenei szerkesztő. 2008 óta főként ifjúsági opera- és zenés színházi előadásokat rendez és vezényel. A Budapesti Fesztiválzenekar, a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, a Lanner Quartet, a Nemzeti Színház, a Katona József Színház, a Közép-Európa Táncszínház, Gergye Krisztián Társulata és a Magyar Állami Népi Együttes zenei munkatársa. Énekes partnere az Amadinda Ütőegyüttesnek, az UMZE-nek, a Magyar Rádió Kórusának, a Purcell Kórusnak és az Artus mozgásszínháznak. Az Á la cARTe társulat művészeti vezetője.
Mint karmester és rendező, olyan specifikus összművészeti és opera-előadások létrehozását tartja elsődleges feladatának, melyek képesek a műfajt gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt érhetővé és szerethetővé tenni.
A Barokk Randevú részletes programja
Bachtól Djangóig
augusztus 10. 19:30, Kastély-udvar
Swing à la Django és a Talamba Ütőegyüttes; közreműködik: Micheller Myrtill
Megérthető zene / J. S. Bach: A fúga művészete
augusztus 12. 16:00, Lovarda
A művet ismerteti: Hollerung Gábor; közreműködik: BDZ Vonós Quintet, Budapest Saxophone Quartet, Corpus Quartet
Pergolesi: Az úrhatnám szolgáló
augusztus 12. 18:00, Barokk Színház
Közreműködik: Budafoki Dohnányi Zenekar, Bojtos Luca – szoprán, Erdős Attila – basszus, Mózes Zoltán – tánc; rendezte és vezényel: Philipp György
Händel: Utrecht Te Deum és Jubilate
augusztus 12. 20:00, Lovarda
Közreműködik: Budafoki Dohnányi Zenekar, Budapesti Akadémiai Kórustársaság, szólisták: Csereklyei Andrea, Megyesi Schwartz Lúcia, Gavodi Zoltán, Szerekován János, Blazsó Domonkos; vezényel: Hollerung Gábor