Átszöktünk a határon, elrejtőztünk egy szellemjárta templomban, majd a Dunát követve megtaláltuk az óriást, aki a repülő hajót várja a város felett – újabb szürreális élménnyel gazdagodtunk Linzben, ezúttal a Höhenrausch kiállításon.
Linzben elég rendhagyóan kezelik a „múzeum” fogalmát; művészetté válhat a tudomány, de a vandalizmusnak titulált street art is képezheti egy kiállítás tárgyát. A Höhenrausch koncepciója első látásra kevésbé szokatlan: hiszen az épületben csak különböző installációk sorakoznak, általában egy közös téma köré gyűjtve. A művek magukban is izgalmasak, de valódi értéküket akkor látjuk meg, ha átfogóbban vizsgáljuk a képet, és megfigyeljük, hogy a különböző művészek milyen sajátos módokon közelítenek egy adott jelenséghez.
Azonban mielőtt a klasszikusabb értelemben vett műtárgyakról értekeznénk, (vagy mielőtt elhinnénk, hogy találtunk egy helyet Linzben, amely nem tartogat meglepetéseket), térjünk rá arra, ami népszerű turistacélponttá teszi a múzeumot:
a város felett tekergő, fából készült útvonal.
A háztetők közé feszülő deszkák nem csak pazar kilátást tárnak elénk, de különleges – és némileg rémisztő – kiállítótérként is működnek. Mutatunk néhányat az installációkból, amelyekért érdemes megbirkóznunk a tériszonyunkkal:
67.8 m² of Street Barriers
Mielőtt feljutnánk a tetőre, át kell küzdenünk magunkat egy masszív „útlezáráson”. Ovidiu Anton alkotása egyszerre szolgál akadályként, és a túloldalra vezető lépcsőként – természetesen ezzel a határsértésre, és az évek óta aktuális menekültkérdésre is reflektál.
Der Fluss fliesst
Tamara Grcic sajátos technikával ábrázolta az idei kiállítás fő témáját, a vizet. Huszonnégy hangszóróból épített hanginstallációt az Ursulinenkirche nevű templom padlásán, öt személy állandó suttogásával mintázva a vízfelszín örvénylését. Ha nagyon figyelünk, hallhatjuk, hogy a „szellemek” mind egy-egy folyóról mesélnek nekünk.
River studies
Michael Aschauer egy látványos panorámafotón örökítette meg a Duna Linz és Mauthausen közötti szakaszát. A 60 méteres alkotás azt érzékelteti, hogy egy folyót és partjait a természeti viszonyok mellett az ipari és kulturális tevékenységek is befolyásolhatják.
The thinker
A kubai KCHO Gondolkodó című szobra kizárólag a Duna partjára sodródott hulladékból és hajótörmelékből épült fel. Az alkotás a vízen zajló migrációt ábrázolja: karaktere egy utazó, aki a szenvedés elől menekül, és leleményesen kutatja a szebb jövő felé vezető utakat.
The flying ship
Alexander Ponomarev repülő hajója a Höhenrausch ikonikus darabja, amely a város minden magasabb pontjáról látszik. Láthatatlan vitorlái, és szerteágazó árbocai arra utalnak, hogy úti célja a képzelet és a kreativitás birodalma.