Március 29-én a Christie’s hongkongi modern és kortárs árverésén nyolcvanöt tételt visznek kalapács alá. A művek közül a legmagasabb előzetes becsértéket az inkognitóját konzekvensen és – az időről időre fel-felreppenő „leleplezések” ellenére – mindmáig sikeresen őrző brit graffitiművész, Banksy egyik munkája kapta: a René Magritte szürrealista festőművész talán legismertebb képét parafrazáló This is a pipe (Ez egy pipa/cső; angolul mindkettőt jelentheti a „pipe”) című képéért 2,8–3,8 millió hongkongi dollárt (a cég által a katalógusban megadott átszámítás szerint 358.391–486.388 amerikai dollárt) vár a ház.
Persze a kortárs művészet legnagyobb fenegyereke nem véletlenül az, aki: az ő 2011-ben készült, 69×80×29 centiméteres „pipája”, bár a képre írt szöveg azt állítja, hogy az, nem egy pipa, még csak nem is annak valamiféle ábrázolása, mint Magritte-nál a „nem pipa”, hanem egy a kép síkjából a térbe kiálló ócska, szürke, vas kerti vízcsap sárga elzáró-tekerővel.
Banksy ezzel a „szürreális” gesztussal utal – és egyben alighanem tiszteleg is előtte – az 1967-ben elhunyt belga művész-előd minden bizonnyal legismertebb munkájára, az 1928–29-ben festett La trahision des images (A képek árulása) című festményre, amely, mint ezt nyilván mindenki ismeri, egy festett pipát ábrázol, alatta a Ceci n’est pas une pipe (Ez nem egy pipa) felirattal. És hát valóban: bár a képen egy „pipát” látunk, az természetesen nem az, nem maga egy dohányzásra alkalmasan kifaragott, üreges fa-tárgy, hanem a pipának „csak” a képe, képzőművészeti megjelenítéssel történő felidézése. Magritte munkája ma a Los Angeles County Museum of Art gyűjteményének becses darabja, így annak ma érvényes műkereskedelmi értéke természetesen nem mondható meg.
Nem így Banksy „pipájáé”, amelyet nem is olyan régen, éppen két évvel ezelőtt, 2017 márciusában egyszer már árvereztek: akkor a Sotheby’s londoni aukcióján – 120–180.000 fontos becsérték után – 284.750 fontot (346.228 dollár) adott meg érte valaki.
És amit még biztosan tudunk:
Banksy eddig aukciós rekordja 2008 februárjában született meg, amikor is a Sotheby’s New York-i árverésén 1,87 millió dollárt ért meg valakinek a művész egyik, eredetileg „mindössze” 250–350.000 dollárra becsült, vászonra stencilezett festménye, ami nem más, mint egy Damien Hirst-kép „Banksyesítése”.
Az igazsághoz azonban az is hozzá tartozik, hogy azt az árverést jótékony céllal, az afrikai AIDS-betegek megsegítésére rendezték, és hát tudjuk, hogy ilyen alkalmakkor a tehetős vásárlók hajlandók akár mélyebben is zsebükbe nyúlni.
Nem volt viszont ilyen „szívbéli” oka annak a vásárlónak, aki tavaly októberben a Sotheby’s londoni árverésén – 200–300.000 fontos becsérték után – végül 1.042.000 fontot (1.135.219 dollár) adott azért a Girl with Balloon (Lány luftballonnal) című Banksy-képért, amelyik aztán, mint ahogyan erre alighanem mindenki emlékezhet, a leütés utáni pillanatokban még ott, az árverési teremben a közösség és az árverezőház munkatársai legnagyobb döbbenetére a keretébe a művész által előzetesen beépített iratmegsemmisítő beindulásával félig ledarálta önmagát.
Arra, hogy március 29-én Hongkongban is valami hasonló történjen, mondjuk elkezdjen víz folyni a képbe applikált csapból, nem lenne érdemes nagy összegben fogadni.
De azon azért majd ne lepődjünk meg nagyon, ha a kép leütési ára esetleg jelentősen magasabban lesz, mint az előzetes becsértéke volt. Hiszen végül is mégis csak egy nem akármilyen művésznek egy nem akármilyen munkájáról van szó.