Vágóhídon dolgozott, majd az art brut egyik legjelentősebb alkotója lett

Carlo Zinelli: Három fekete rovar és egy sárga fa, 1958–59, részlet) Collezione Fondazione Cariverona, - fotó: Stefano Saccomani

Az art brut atyjának, Jean Dubuffet-nek a nyomdokaiban járó Carlo Zinellinek műveiből rendeztek kiállítást Mantovában. Az 1958 és 1970 között készült harminckét munka a Fondazione Cariverona gyűjteményéből származik, és most először látható együtt a Palazzo Te reneszánsz épületében.

A külföldön kevéssé ismert olasz autodidakta művész eleinte egy vágóhídon dolgozott, majd önkéntesnek jelentkezett az 1939-es spanyol háborúba. Pár évre rá pszichés betegséget állapítottak meg nála és számos kezelés után a veronai elmegyógyintézetbe került.

Carlo Zinelli: Négy sárga csónak és cukorkás papírok, 1962 körül, Collezione Fondazione Cariverona, Fotó: Stefano Saccomani

Az ötvenes években indított művészetterápia egyik leglelkesebb tagja Zinelli volt, aki akár napi nyolc órát is eltöltött az intézet műhelyében. A siker nem váratott sokáig magára, rajzait 1957-ben már csoportos kiállításon mutatták be. Munkáit a Tatárpuszta szerzője, Dino Buzzati mellett a híres svájci művészettörténész, Harald Szeemann is nagyra értékelte.

Carlo Zinelli: Fehér kör és lila férfi pisztollyal, 1965, Collezione Fondazione Cariverona, – fotó: Stefano Saccomani

Zinelli rajzait, kollázsait és temperafestményeit Mantovában labirintusszerűen kialakított kiállítótérben állították ki, elősegítve a munkák folyamatos, naplószerű olvasatát. A műveket benépesítő, legtöbbször profilból ábrázolt sematizált emberek és állatok egy fantasztikus világ teremtményei, amelyek ugyanakkor a festő gyerekkori élményeiből is eredeztethetőek.

Carlo Zinelli: Rózsaszín és zöld maszk szakállal, 1967, Collezione Fondazione Cariverona – fotó: Stefano Saccomani

A körökkel telelyuggatott figurákon túl keresztek, szívek, csillagok, csónakok és létrák alkotják Zinelli formanyelvét. Az alakok különböző méretben, újra meg újra, szinte kényszeresen megismétlődnek, sokszor a papír mindkét felét behálózva. A határozott kontúrral és élénk, tiszta színekkel megfestett formák köré betűpárok, néha olasz szavak fonódnak. Budapesten hasonló felfogású kiállítást a Magyar Nemzeti Galériában rendeztek 2008-ban „Belső utak képei”. Art Brut Ausztriában és Magyarországon címmel, és az ausztriai valamint a magyarországi art brut körébe sorolható műveket mutattak be.

A kiállítás célja a kurátor, Luca Massimo Barbero szerint, hogy kiszabadítsa Zinelli alkotásait a terápiás művészet köréből és rámutasson az önállóan is megálló művek párhuzamaira Enzo Cucchi, Öyvind Fahlström és Yayoi Kusama életműveiben. A művész emlékére létrehozott alapítvány honlapja itt érhető el.

A tárlat 2019. június 9-ig Mantovában, ősztől pedig Veronában tekinthető meg.