Papageno Radio
Címlap Egy rokokó mester, aki az elsők között datálta és írta alá festményeit

Egy rokokó mester, aki az elsők között datálta és írta alá festményeit

Január 29-én, egyik legelső idei műtárgyárverésén a Sotheby’s egy igazi szenzációval rukkol elő New Yorkban: a műkereskedelemben nem túl gyakran felbukkanó Giovanni Battista Tiepolo egy nagyméretű oltárképét viszik kalapács alá, és a becsérték szerint akár a művész munkáiért mindeddig kifizetett legmagasabb árat várják érte. Ugyanez a festmény egyébként 1989-ben egyszer már volt a legdrágábban elárverezett Tiepolo-mű a világon.

Giovanni Battista Tiepolo (1696–1770), a velencei rokokó festészet egyik legnagyobb alakja (aki éppen kétszázötven éve hunyt el; az ebből az alkalomból a munkáiból rendezett nagy kiállítás még február 2-ig megtekinthető a stuttgarti Staatsgalerie-ben), akinek számos oltárképe látható különböző itáliai templomokban, freskói Velencében, Vicenzában, Würzburgban, Madridban őrzik a keze nyomát, míg „mozgatható” műveit a világ legnagyobb közgyűjteményeiben lehet megcsodálni (a Szépművészeti Múzeumban is található egy festménye).

Ide kapcsolódik:
Van-e aukciós élet a Sotheby’s és a Christie’s bűvkörén kívül?

A műkereskedelemben viszont nem túl gyakran szerepelnek a művei, ezért is számít jelentős eseménynek, hogy a Sotheby’s január végi New York-i Régi mesterek árverésén kalapács alá kerül egy 1735-ben festett, nagyméretű, 246×156 centiméteres oltárképe, a Rózsafüzéres Madonna angyalokkal.

A festmény egyike a még magánkézben lévő Tiepolo-alkotásoknak, az aukciósház szerint a mester egyik legjelentősebb műve, amely valaha bekerült a műkereskedelembe.

A Sotheby’s ennek megfelelően a katalógusban nem is ad meg becsértéket a kép mellett (ott az ilyen esetekben szokásos „Estimate Upon Request” szöveg szerepel, azaz hogy a becsértéket a ház csak külön kérésre osztja meg az érdeklődőkkel), de más hírekből úgy lehet tudni, hogy legalább 15 millió dollárt (a mostani árfolyam szerint 4,436 milliárd forint) remélnek kapni az alkotásért.

Giovanni Battista Tiepolo: Rózsafüzéres Madonna angyalokkal – forrás: Sotheby’s

Hogy az oltárkép eredetileg hová készült, azt nem tudni, egyesek úgy vélik, hogy talán Udine környékén valamelyik dominikánus templom számára rendelték meg, mivel a festményen a Madonna bal kezében a kép címét is adó rózsafüzért tart. Márpedig ez a liturgikus tárgy leginkább ehhez a rendhez köthető: nemcsak ők hirdették leginkább a szerepének fontosságát a Mária-kultuszban, és járultak hozzá a legtöbbel a 15. századi Európában az elterjesztéséhez, de a rend tagjai az övükön is ott hordják a rózsafüzért.

A festménynek még az is érdekessége, hogy a művész a korban még egyáltalán nem megszokott módon aláírta és datálta, vagyis egyértelmű a szerző és a készítés ideje is.

Mint ahogyan jól dokumentálhat a kép története is: a 19. század elején került Angliába, ahol több kézen is megfordult; előbb a fantasztikus kollekciót magáénak tudó John Webb, majd a festő Turner közeli barátja, Hugh Andrew Johnstone Munro birtokában volt. Utóbbi örökösei 1878-ban eladták a festményt a Galerie Sedelmeyernek, majd onnan tovább került a politikus Sir Joseph Robinsonhoz.

Tiepolo önarcképe a würzburgi érseki palota egyik mennyezetfreskóján – forrás: Wikipedia

Az idős Robinson 1923-ban úgy döntött, hogy kollekcióját kalapács alá viteti a Christie’s-nél, ám amikor az árverést megelőző napon kerekesszékével ellátogatott az aukciós kiállításra, hogy utoljára még végleg búcsút vegyen szeretett képeitől, rájött, hogy nem tud megválni tőlük. Ezért az utolsó pillanatban olyan magas limitárakat adott meg a műveknek (vagyis szabta meg a háznak, hogy az alatt nem adhatják el azokat), hogy az árverésen a száztizenhat tételből valóban csak tizenkettő került új tulajdonoshoz. A Tiepolo nem volt ezek között, vagyis azt a többivel együtt visszavitték a Robinson-házba.

A politikus halála után a festmény lányához, Ida Louise-hoz került, és az ő családjában öröklődött egészen 1989-ig, amikor az ő fiai a gyűjtemény megmaradt részéből több képet, köztük ezt is beadták a Sotheby’s aukciójára, ahol a Tiepolo 1,3 millió fontért (akkori áron 2,1 millió dollár) került mostani tulajdonosához. Ez az összeg akkor a legtöbb volt, amennyit Tiepolo-műért valaha kifizettek a nyilvános műkereskedelemben.

Ide kapcsolódik:
Művészettörténeti ritkaságra derült fény egy francia aukció során

Az azóta eltelt években természetesen mentek még feljebb is a festő árai, még ha tényleg nem is sok alkotása került kalapács alá: a Sotheby’s archívuma szerint ott az eddigi legdrágábban elkelt munkájáért, egy hat képből álló sorozatért 2013 júliusában Londonban 3.218.500 fontot (4.878.602 dollár), a Christie’s-nél pedig 2012 januárjában New Yorkban egy festményéért 5.906.500 dollárt fizettek. Vagyis a Sotheby’s-nek most januárban valóban jó esélye lehet az új életműrekord felállítására.

A január végi árverésen a Tiepolo-festmény mellett még többek között Corot, Gainsborough, Canaletto, Goya, Guardi, Artemisia Gentileschi, Poussin, Frans Hals, Rubens, a fiatalabb Brueghel és az idősebb Cranach munkáira is lehet majd licitálni.

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

Promóció

X
X