Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Ha csak az interneten is, de zajlik a műkereskedés - Mutatjuk a...

Ha csak az interneten is, de zajlik a műkereskedés – Mutatjuk a legújabb eredményeket

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A legutóbbi Senki többet? blogbejegyzésben említettük a már januárban lemondott mostani Art Basel Hongkong művészeti vásár internetre költözését: a hét végén ebben a formában valóban megnyitott eseményről azóta már megérkeztek az első eredmények is. Vagyis a műkereskedelem a rendkívüli helyzet ellenére sem áll le a világban – csak átalakul.

A Távol-Kelet alighanem legjelentősebb kortárs képzőművészeti vásárára ebben az évben eredetileg 242 galéria jelentkezett. Amikor januárban az akkor arrafelé már javában tomboló vírusjárvány miatt lemondták a rendezvény „élőben” történő megtartását, és felajánlották a résztvevőknek, hogy a vásár mostanra tervezett idejében egy online platformon kapnak lehetőséget kínálatuk bemutatására, a gyűjtőkkel, érdeklődőkkel való találkozásra, megbeszélésekre, és a létrejövő adásvételek lebonyolítására, a jelentkezők több mint kilencven százaléka, 235 galéria élt az újfajta lehetőséggel.

Ide kapcsolódik:
A legnagyobb párizsi múzeumok digitálisan letölthetővé teszik gyűjteményüket

Így aztán múlt szerda estétől előbb két napon át csak zárt körben a vásár VIP-vendégei, majd péntektől – és még egészen március 25-én estig – már a nagyközönség is megismerkedhet azzal a több mint kétezer műtárggyal, amelyeket a műkereskedők erre az alkalomra összeválogattak, és amelyek összértékét a szervezők 270 millió dollárra teszik. (Ráadásul most, szemben az „élő” vásárok komoly belépődíjas meglátogatásával, mindenki ingyen járhatja be az interneten a virtuális piacteret.)

A hírek szerint ugyan az első néhány órában a weboldalra zúduló hatalmas érdeklődés miatt voltak némi technikai nehézségek, azóta azonban a program kiválóan működik akár számítógép-képernyős, akár mobiltelefonos alkalmazásban. A nagy felbontásban megtekinthető műtárgyak mellett részletes információk olvashatók, és bármilyen kérdéssel fel lehet venni a kapcsolatot a galériák munkatársaival. Az érdeklődők számára természetesen biztosított a teljes anonimitás, mindössze – értelemszerűen – a kapcsolatfelvételkor kell megadni egy email-címet.

Az Art Basel Hongkong online műtárgyvásár-platformja – forrás: Art Basel Hongkong

Ami pedig a vásárláslás pénzügyi kereteit illeti: a legtöbb mű ára nagyjából a 100.000 dollár körüli ár-kategóriában mozog (a honlapon minden egyes, bárhonnan is „érkezett” kereskedés árait egységesen dollárra átszámítva adják meg), és mindössze tizennégy olyan galéria van a több mint kétszázban, amelyiknek a (virtuális) standján egymillió dollár feletti alkotásokat is kínálnak.

És hogy milyen sikerrel? Nos, az első jelentések máris több üzletkötésről is beszámolnak.

A világ egyik vezető galériája, a Svájci alapítású, de ma már Zürich és Gstaad mellett Londonban, Somersetben, New Yorkban, Los Angelesben és Hong Kongban is galériát működtető Hauser & Wirth már az első VIP-napon nyolc alkotást adott el ázsiai, illetve európai gyűjtőknek, többek között egy Josef Albers-művet 600.000, egy Jenny Holzert (rögtön a nyitás utáni eső félórában) 350.000, egy Pipilotti Rist-alkotást 140.000, illetve három Paul McCarthy-munkát 274.000 és 300.000 dollár közötti árakon. A későbbi napokon aztán további hat értékesítésről számoltak be: egy 2019-es Georg Baselit-festményért, 1,2 millió dollárt, Mary Weatherford Splendor in the Grass (Ragyogás a fűben) című, ugyancsak tavalyi munkájáért 750.000 dollárt, a fiatalon meghalt japán festő, Ishida Tetsuya alkotásáért 500.000 dollárt, a kínai Ceng Fan-cse (Zeng Fanzhi) Cím nélküli képéért 450.000 dollárt, a Los Angeles-i Jennifer Guidi képéért 300.000 dollárt, az ugyancsak kínai Jia Aili festményéért pedig 260.000 dollárt adtak.

Jenny Holzer: XX 8 – forrás: Hauser & Wirth Gallery

A másik nagy „világ-kereskedő”, a New Yorkban, Londonban, Párizsban és Hongkongban is több üzletet működtető David Zwirner Gallery a VIP-napokon többek között a svéd Mamma Andersson festményét (egy ázsiai gyűjtőnek, 400.000 dollárért), a São Paulo-i Lucas Arruda képét (100.000 dollárért), a szintén fiatalon elhunyt afroamerikai Noah Davis munkáját (360.000 dollárért), valamint a kínai Liu Je (Liu Ye) alkotását (500.000 dollárért) értékesítette, illetve a „klasszikusok” közül, és persze kicsit már más „árfekvésben” Marlene Dumas, illetve Luc Tuymans egy-egy munkáját: előbbiért egy amerikai gyűjtőtől 2,6, utóbbiért 2 millió dollárt kasszíroztak.

A Londonban, Párizsban és Salzburgban működő ausztriai Galerie Thaddaeus Ropac többek között Robert Longo Untitled (Adam) című szénrajzát kínálta 2012-ből 650.000 dollárért, vagy Donald Judd minimalista alumínium-plexiüveg munkáját 1991-ből egymillióért. A legmagasabbra, 1,35 millió dollárra egy 1990-es Robert Rauschenberg-munkát tartottak.

A londoni Annely Juda Fine Art Gallery legjelentősebb ajánlataként David Hockney A tavasz érkezése Woldgate-ben, Kelet-Yorkshire-ben című 2011-es alkotásával szerepelt: a 49 színes, iPaden rajzolt képből álló sorozatból huszonöt példányt nyomtattak, és egyenként 55.000 dollárért lehet hozzájuk jutni.

George Condo: The K-Mart Girl – forrás: Skarstedt Gallery

A berlini Galerie Eigen+Art Uwe Kowski 2019-es Daydream című olajfestményét nagyjából 100.000 dollárra tartja, Neo Rauch The Watchers című festményéért pedig 250.000–500.000 dollár közötti árat remél.

A New York-i Acquavella Gallery Richard Diebenkorn 1954-es Berkeley #21 című művéért több mint 1 millió dollárt szeretne kapni (egy hasonló munka ugyanebből a sorozatból a Phillips 2019. novemberi árverésén 3,5 millió dollárt ért meg valakinek), és Wayne Thiebaud 2016-os festményéért is egymillió dollár feletti árat várnak.

A londoni Skarstedt Gallerynél George Condo 2001-es The K-Mart Girl című portéjának az ára 950.000 dollár (2018 novemberében a Sotheby’s New York-i árverésén ugyanez a kép 735.000 dollárért cserélt gazdát).

Ide kapcsolódik:
Így járhatja be a világ legnagyobb múzeumait otthonról

A Los Angeles-i székhelyű, de New Yorkban és Tokióban is üzletet működtető Blum & Poe Gallery Nara Yoshitomo egy 2018-as festményét 275.000 dollárért kínálja. (Nara tavaly kétszer is megdöntötte saját árverési rekordját: előbb májusban a Christie’s hongkongi árverésén adtak 34,9 millió hongkongi dollárt (4,45 millió dollár; 1,35 milliárd forint) a Sleepless Night (Cat) (Álmatlan éjszaka – Macska) című „vámpírfogas” gyermek-portréjáért, majd októberben ugyanott, csak a Sotheby’snél már 195,7 millió hongkongi dollárt (24,9 millió dollár; 7,58 milliárd forint) fizettek a Knife Behind Back (Kés a hát mögött) című 2000-ben festett, jellegzetes, csak éppen „gonoszan” néző gyermek-alakjáért.)

A San Francisco-i Jessica Silverman Gallery két festményt és két szobrokat adott el az afroamerikai Woody De Othellótól, egyenként 14.000 és 18.000 dollár közötti árakon.

És végül zárjuk ezt a kis válogatást a világban ugyancsak több helyen is működő Pace Gallery egyik kiemelkedő ajánlatával, akik virtuális standjukon többek között egy 1978-as Warhol szitanyomatot kínálnak, amelyen egy híres anya-lány-páros, Judy Garland és Liza Minnelli látható, és amelyik kereken egymillió dollárba kerül.

Nara Yoshitomo: Kés a hát mögött – forrás: Sotheby’s

Vagyis az „élő” vásár elmaradása ellenére is a műtárgypiac nem állt le – legfeljebb a sikeres adásvételek utáni szokásos pezsgős koccintások maradtak el; ezekben a mai vészterhes időkben eladó és vevő maximum magában iszik, otthon, bezárkózva.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X