Az elmúlt napokban több tételt is bemutattunk már itt a Senki többet? blogban a Christie’s októberre tervezett nagy New York-i aukciójának eddig bejelentett sztár-darabjaiból (Cézanne, Pollock) – most újabb két művet hoztak nyilvánosságra a kínálatból: egy Basquiat-portrét és egy absztrakt Joan Mitchell-vásznat. És bár szerzői rekordot aligha fog bármelyik is dönteni, azért a gyűjtők fantáziáját alighanem mindkettő alaposan megmozgathatja.
Mint a Christie’s bejelentette, az október 6-i, a 20. század művészetéből válogatott árverésén egy New York-i magángyűjteményből érkező darabokat is kalapács alá visznek. Ezek közül mutattak be most kettőt is a közönségnek. (Ráadásul arra is utaltak, hogy ugyanebből a – meg nem nevezett – gyűjteményből még további darabok is fel fognak bukkanni a ház idei későbbi, impresszionista, modern, illetve sokszorosított műveket kínáló aukcióin.)
A két mostani festmény közül az egyik az utcai graffitisből lett, fiatalon meghalt afroamerikai sztárművész, Jean-Michel Basquiat (1960–1988) egy egészalakos portréja, amelyen egyik barátját, Michael Pattersont örökítette meg (akiről egyébként több képet is készített). Ők ketten a nyolcvanas években sokszor találkoztak a New York-i éjszakai életben, rendszeres vendégei voltak például a kor egyik felkapott helyének, az Area klubnak. Ezen az 1984-ben festett nagyméretű (több mint két méter magas) vásznon barátja alakja mellé Basquiat több különböző afroamerikai blues-dal xeroxozott dalszövegét is felragasztotta. A különleges mű becsértékét az árverezőház előzetesen 4–6 millió dollárban adta meg. (Csak emlékeztetőül: Basquiat jelenlegi szerzői árcsúcsa 2017-ből 110.487.500 dollár.)
A másik ugyanebből a magángyűjteményből érkező kiemelt tétel Joan Mitchell (1925–1992) 1958–59 körül festett Cím nélküli absztrakt vászna, amelyért 3,5–5,5 millió dollárt várnak. Mitchellről – aki az utóbbi évek egyik legkeresettebb és legsikeresebb női alkotója a műtárgypiacon – is többször írtunk már itt, legutóbb például idén májusban, amikor több női művész különböző árveréseken szereplő munkáira hívtuk fel a figyelmet, majd június legvégén, amikor az azok által elért eredményeket mutattuk be; Mitchelltől például egy több mint 8 millió dollárért elkelt festményt.
Az ő eddigi aukciós rekordja egyébként 16.625.000 dollár, ennyit 2018 novemberében fizettek (5–7 millió dolláros becsérték után) a Christie’s New York-i árverésén Blueberry (Áfonya) című képért; de csak a két vezető aukciósház árverésein eddig összesen huszonnégy munkája ért el ötmillió dollárnál magasabb árat – és bizony nemigen van más női alkotó, aki hasonlót elmondhatna magáról. És most akár még könnyen emelheti is majd egy újabbal az ilyen sikeres tételeinek a számát.