A Tünet Együttes a magyar színházi élet egyik legizgalmasabb és legbátrabban kísérletező társulata. A tünetegyüttes című realityjük online formátumra adaptált verzióját láthatja ma este az e-Trafó közönsége.
A matematikus-táncos Szabó Réka társulata a besorolhatatlan kategóriába tartozik, náluk a műfaji határok valóban elmosódnak. Prózai színháznak túl táncosak az előadásaik, táncszínházhoz képest túl meg sok bennük a szöveg. A zene náluk nem egyszerűen atmoszférát teremt, hanem valóban integráns része a produkcióknak, emellett elképesztően erősen építenek a vizualitásra, technológiai szempontból az egyik leginnovatívabbnak számítanak a hazai színházak között. S ha ez a műfaji hibriditás – vagy inkább valódi összművészeti jelleg? – legutóbbi kísérletükkel, a filmmel kiegészítve nem lenne elég ahhoz, hogy jóféle zavarba jöjjünk tőlük és általuk, ott a korosztályi sokszínűség, amelybe interaktív meseszínház és középiskolai beavató színház is belefér.
Csináltak családi játszóházat, utcai performanszot, kritikusdíj-átadó gálát, részt vettek egy mobiltelefonos kalandjátékszoftverrel megtámogatott színházi eseményben, készítettek előadást szülésélményekből, tematizálták a gyászt, és megtalálták azt a nyelvet, amellyel hitelesen, agyra és szívre egyaránt hatva lehet beszélni Hitler térnyerésétől és a haláltáborok borzalmairól. Miközben a Tünet-előadások egyike sem magyaráz vagy illusztrál, s legyen bármennyire is rizikós, társadalmilag tabusított a téma, a szeretetből vagy épp az öniróniából születő felszabadító humor sosem marad ki belőlük. A Tünet alkotói különös világba visznek: a szabadságéba, ahol a nézőt partnernek tekintik, engedik asszociálni és hagyják gondolkodni.
2002-ben jött létre a társulat, s ez pont elég idő ahhoz, hogy az alapítók, Szabó Réka, Szász Dániel és Gőz István átgondolják közös történetüket, ráadásul nyilvánosan. A tünetegyüttes azonban egyáltalán nem belterjes emlékidézés, és nem is csak a független színházi alkotók helyzete fölötti siránkozás – hiszen egyik sem passzolna a Tünethez. Jóval tágabb ezúttal is a kontextus: az előadás rólunk szól, a mi közös, nagy kollektív tünetegyüttesünkről. Amin tényleg muszáj röhögnünk.
Érdemes maradni a kanapén a 20 órakor kezdődő előadás után is, hiszen a film után élő beszélgetést követhet a közönség, amelynek résztvevői az alkotók és Rihay-Kovács Zita, a Független Előadó-művészeti Szövetség ügyvezető titkára, a moderátor pedig Sodró Eliza. A beszélgetést a Trafó facebook oldalán LIVE videó formájában lehet követni és kommentben lehet majd kérdezni.