• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Címlap

Dóra Béla: „A tehetséget nem lehet eltörölni”

Szerző: Rácz Ráchel2021. január 25.
Facebook Twitter E-mail
Dóra Béla - fotó: Keleti Éva / Örkény Színház

Az SZFE körül kialakult jelenlegi helyzetről, hivatásról, reményekről beszélgettünk az Örkény Színház ifjú titánjával, aki a tehetség és az őszinte, szabad művészet mellett teszi le a voksát. Dóra Béla mindezek mellett mesélt jelenlegi elfoglaltságairól és a Covid-19 forgatásokra gyakorolt furcsaságairól is.

– Hogy telnek a napjaid?

– Egy forgatás végén vagyok és a pandémia „slow life” életvitele után a pörgés, amibe csöppentem, hatalmas mentőöv volt nekem. Az RTL Klub Keresztanyu című sorozatában alakítom Török Zénót. Ő egy újonnan beszervezett rendőr srác, akinek a helyi csempészbanda felderítésében van feladata. Az egyik társammal – akit a Konfár Erik játszik – próbáljuk megoldani a kialakuló helyzetet Makkosszálláson. Igazi találkozásként tekintek arra, ahogy mi működtünk, működünk.

Nagyon megörültem egyébként, amikor Hámori Barbara – akivel a Korhatáros szerelemben és a 200 első randiban már volt szerencsém dolgozni – felhívott, hogy felkérjen erre a munkára. Egy profi stábba kerültem, és a karantén üresjáratai után rendesen be is lettem dobva a mélyvízbe. (Nevet.)

– Hogyan állítja feje tetejére nálatok a forgatásokat a vírushelyzet?

– Nem tudom, hány teszten vagyunk már túl, ami gyakorlatilag napi rutinná vált, hiszen a színházban is folyamatosan szükség van rá. Nagyon bizarr, amikor ebédszünetben csakis két méterre ülhetünk egymástól. A stáb folyamatosan maszkban van, mi színészek is csak a felvétel idejére vehetjük le, a próbákon viselnünk kell. Figyelünk egymásra, eddig még nem volt semmi gond.

Dóra Béla – forrás: Örkény Színház

– Melyek számodra a legszembetűnőbb különbségek egy sorozat és egy játékfilm forgatása között?

– Egészen más ez a két műfaj és teljesen eltérő jelenlétet igényel mindkettő. Mindenesetre a tempó a legalapvetőbb különbség. A sorozat hihetetlen intenzív ütemet vár el, a játékfilm kevésbé. Alapvetően gyorsan hozok döntéseket, gyorsan reagálok, lendületesen élem az életem. Egy sorozat ritmusa mellett viszont folyamatosan a topon kell lenni mind szellemileg, mind fizikailag. Rengeteg szöveget kell estéről estére betanulni, ez nem kis kihívás. Egy nap felveszünk nagyjából 30 percnyi anyagot, amíg egy játékfilmnél körülbelül napi 3-4 hasznos percet forgat az ember. Egy sorozat sokkal feszesebb keretek közé vagy szorítva és éppen ezért a próbákra szánt idő jóval kevesebb. Folyamatosan pörögsz és megoldásokat találsz ki az adott jelenetre. Az improvizáció mint színészi eszköz sokat tud ezekben a helyzetekben segíteni.

– Mint néző, mennyire vagy aktív sorozatfogyasztó?

– Nagyon is, főleg most, a karantén alatt. Teljesen ráfüggtem például a dokumentumsorozatokra, ezek nagyon tanulságosak és érdekesek. Ki hogy látja egy adott korban a világot, amiben él. A Tiger King például egészen hihetetlenül megfogott. Színészileg azt gondolom, sokat lehet tanulni, ellesni egy-egy dokumentumfilmből – karaktereket, reakciókat, beszédformákat, gesztusokat. Ezekben a szériákban nagyon színes a palettáját lehet megfigyelni az emberi jellemnek, ezeket pedig teljes mértékben kamatoztatni lehet egy-egy színpadi alak megformálásakor. A színészi agy sosem kapcsol ki, mindig figyel, akár tudattalanul is, és éppen ezért nem minden érdek nélkül vagyok kíváncsi egy-egy filmre.

Dóra Béla – forrás: Örkény Színház

– Lelkileg hogyan élted, éled meg a pandémiát a forgatáson kívül?

– Azt éreztem, hogy rengeteg elszámolnivalóm van magammal. Sok minden történt velem az elmúlt két évben és rendkívül pozitívan hatott rám a vírushelyzetet kísérő lelassulás, elcsendesedés. Összegeztem, számot vetettem több dologgal is. Próbáltam rendet tenni a lelki elintézetlenségeimben.

– Az SZFE-ügy hogyan érint?

– Nemigen tudok szépen, árnyaltan megnyilatkozni erről. Roppant dühös vagyok és nagyon mélyről jövő indulatok dúlnak bennem. Naponta sokkolnak a hírek, és nem tudom, nem akarom elhinni, hogy ez tényleg, valóban megtörténik. Rettentően sajnálom azokat a diákokat, akik nem fogják tudni, mi az SZFE. Nem fogják megérezni az Ódry Színpad szagát, vagy nem fogják megtapasztalni, mit jelent oda egyáltalán bemenni.

Ide kapcsolódik:
„Sok erő, idő, pénz lesz helyrehozni, ami most történik” – Mácsai Pál búcsúja az Ódry Színpadtól

Egyszerűen nem tudom azt mondani, hogy bizakodva várom, milyen lesz az új oktatás. A pusztítás mértéke és a cinizmus elburjánzása engem megijeszt. Ott voltam, őrt álltam, számos barátommal együtt. Valóban azt hittem, hogy ennyi energia, ilyen összefogás meg fogja hozni a gyümölcsét. Mindenki hitt ebben az ügyben, és ez volt a szép. Most már inkább csak azt érzem, hogy oda a „naivitásom”.

– A jövőre vonatkozóan milyen reményeid vannak?

– Jó helyzetből tudok most beszélni, hiszen ott van az életemben az Örkény Színház, amiért nagyon hálás vagyok. Kimeredt szemekkel figyelem, hogy ez a vírushelyzet hogyan is alakítja a világot körülöttünk. Teljes szívvel remélem, hogy megtalálja az SZFE a maga útját egy államtól független vonalon is. Noha a jelen nem ad különösebb okot a bizakodásra, én mégis hiszek a tehetség és a művészi érték elsőérvényűségében. A tehetséget nem lehet eltörölni, mert az máshol, máshogyan, de valamilyen módon megmutatja magát.

interjú örkény színház sorozat szfe rtl dóra béla
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés„Félre se néztem, annyi volt” – A 75 éves Bereményi Gézát köszöntjük
Következő bejegyzés „Ontotta magából a szebbnél szebb dalokat” – Így élt Nagyvárad nótafája, Beleznay Antal

Ajánlott Bejegyzések

Isteni végjáték - forrás: Átrium/Pribék Nóra
Intermezzo

Londonban vendégszerepelt az Átrium Isteni végjátéka

2023. január 31.2 perc olvasás
Párterápia 150. - forrás: Orlai Produkció
Intermezzo

150. előadásához érkezik a Párterápia

2023. január 31.1 perc olvasás
Gurubi Ágnes - fotó: Bazánth Ivola
Így írunk mi

Így írunk mi – Új blog indul a Papagenón

2023. január 31.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.