Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Dóra Béla: „A tehetséget nem lehet eltörölni”

Dóra Béla: „A tehetséget nem lehet eltörölni”

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Az SZFE körül kialakult jelenlegi helyzetről, hivatásról, reményekről beszélgettünk az Örkény Színház ifjú titánjával, aki a tehetség és az őszinte, szabad művészet mellett teszi le a voksát. Dóra Béla mindezek mellett mesélt jelenlegi elfoglaltságairól és a Covid-19 forgatásokra gyakorolt furcsaságairól is.

– Hogy telnek a napjaid?

- hirdetés -

– Egy forgatás végén vagyok és a pandémia „slow life” életvitele után a pörgés, amibe csöppentem, hatalmas mentőöv volt nekem. Az RTL Klub Keresztanyu című sorozatában alakítom Török Zénót. Ő egy újonnan beszervezett rendőr srác, akinek a helyi csempészbanda felderítésében van feladata. Az egyik társammal – akit a Konfár Erik játszik – próbáljuk megoldani a kialakuló helyzetet Makkosszálláson. Igazi találkozásként tekintek arra, ahogy mi működtünk, működünk.

Nagyon megörültem egyébként, amikor Hámori Barbara – akivel a Korhatáros szerelemben és a 200 első randiban már volt szerencsém dolgozni – felhívott, hogy felkérjen erre a munkára. Egy profi stábba kerültem, és a karantén üresjáratai után rendesen be is lettem dobva a mélyvízbe. (Nevet.)

– Hogyan állítja feje tetejére nálatok a forgatásokat a vírushelyzet?

– Nem tudom, hány teszten vagyunk már túl, ami gyakorlatilag napi rutinná vált, hiszen a színházban is folyamatosan szükség van rá. Nagyon bizarr, amikor ebédszünetben csakis két méterre ülhetünk egymástól. A stáb folyamatosan maszkban van, mi színészek is csak a felvétel idejére vehetjük le, a próbákon viselnünk kell. Figyelünk egymásra, eddig még nem volt semmi gond.

Dóra Béla – forrás: Örkény Színház

– Melyek számodra a legszembetűnőbb különbségek egy sorozat és egy játékfilm forgatása között?

– Egészen más ez a két műfaj és teljesen eltérő jelenlétet igényel mindkettő. Mindenesetre a tempó a legalapvetőbb különbség. A sorozat hihetetlen intenzív ütemet vár el, a játékfilm kevésbé. Alapvetően gyorsan hozok döntéseket, gyorsan reagálok, lendületesen élem az életem. Egy sorozat ritmusa mellett viszont folyamatosan a topon kell lenni mind szellemileg, mind fizikailag. Rengeteg szöveget kell estéről estére betanulni, ez nem kis kihívás. Egy nap felveszünk nagyjából 30 percnyi anyagot, amíg egy játékfilmnél körülbelül napi 3-4 hasznos percet forgat az ember. Egy sorozat sokkal feszesebb keretek közé vagy szorítva és éppen ezért a próbákra szánt idő jóval kevesebb. Folyamatosan pörögsz és megoldásokat találsz ki az adott jelenetre. Az improvizáció mint színészi eszköz sokat tud ezekben a helyzetekben segíteni.

– Mint néző, mennyire vagy aktív sorozatfogyasztó?

– Nagyon is, főleg most, a karantén alatt. Teljesen ráfüggtem például a dokumentumsorozatokra, ezek nagyon tanulságosak és érdekesek. Ki hogy látja egy adott korban a világot, amiben él. A Tiger King például egészen hihetetlenül megfogott. Színészileg azt gondolom, sokat lehet tanulni, ellesni egy-egy dokumentumfilmből – karaktereket, reakciókat, beszédformákat, gesztusokat. Ezekben a szériákban nagyon színes a palettáját lehet megfigyelni az emberi jellemnek, ezeket pedig teljes mértékben kamatoztatni lehet egy-egy színpadi alak megformálásakor. A színészi agy sosem kapcsol ki, mindig figyel, akár tudattalanul is, és éppen ezért nem minden érdek nélkül vagyok kíváncsi egy-egy filmre.

Dóra Béla – forrás: Örkény Színház

– Lelkileg hogyan élted, éled meg a pandémiát a forgatáson kívül?

– Azt éreztem, hogy rengeteg elszámolnivalóm van magammal. Sok minden történt velem az elmúlt két évben és rendkívül pozitívan hatott rám a vírushelyzetet kísérő lelassulás, elcsendesedés. Összegeztem, számot vetettem több dologgal is. Próbáltam rendet tenni a lelki elintézetlenségeimben.

– Az SZFE-ügy hogyan érint?

– Nemigen tudok szépen, árnyaltan megnyilatkozni erről. Roppant dühös vagyok és nagyon mélyről jövő indulatok dúlnak bennem. Naponta sokkolnak a hírek, és nem tudom, nem akarom elhinni, hogy ez tényleg, valóban megtörténik. Rettentően sajnálom azokat a diákokat, akik nem fogják tudni, mi az SZFE. Nem fogják megérezni az Ódry Színpad szagát, vagy nem fogják megtapasztalni, mit jelent oda egyáltalán bemenni.

Ide kapcsolódik:
„Sok erő, idő, pénz lesz helyrehozni, ami most történik” – Mácsai Pál búcsúja az Ódry Színpadtól

Egyszerűen nem tudom azt mondani, hogy bizakodva várom, milyen lesz az új oktatás. A pusztítás mértéke és a cinizmus elburjánzása engem megijeszt. Ott voltam, őrt álltam, számos barátommal együtt. Valóban azt hittem, hogy ennyi energia, ilyen összefogás meg fogja hozni a gyümölcsét. Mindenki hitt ebben az ügyben, és ez volt a szép. Most már inkább csak azt érzem, hogy oda a „naivitásom”.

– A jövőre vonatkozóan milyen reményeid vannak?

– Jó helyzetből tudok most beszélni, hiszen ott van az életemben az Örkény Színház, amiért nagyon hálás vagyok. Kimeredt szemekkel figyelem, hogy ez a vírushelyzet hogyan is alakítja a világot körülöttünk. Teljes szívvel remélem, hogy megtalálja az SZFE a maga útját egy államtól független vonalon is. Noha a jelen nem ad különösebb okot a bizakodásra, én mégis hiszek a tehetség és a művészi érték elsőérvényűségében. A tehetséget nem lehet eltörölni, mert az máshol, máshogyan, de valamilyen módon megmutatja magát.

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

X
X