• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Könyvsarok Müpa magazin Intermezzo Könyv Zene

Október végi hexameterek

Szerző: Jánossy Lajos2017. december 7.
Facebook Twitter E-mail
Mácsai Pál - fotó: Posztós János

Amikor a Vers-estek a Müpában sorozat következő, Radnóti-epizódjának ajánlásába fog a cikkíró, méltán bizonytalankodik. A klasszicizálódott, az irodalomtörténetben sokszorosan végiggondolt és befogadói, olvasói közegben evidens életművek esetében az a feladat magasodik elé, hogy megpróbáljon néhány nem eredetieskedő, mégis érdemleges mondatot szólni a tárgyalandó szerzőről. Mielőtt erre vállalkozni, az esteket szervező perspektívákra hívja fel a figyelmet.

Az eddig létrejött események füzérében első alkalommal Kemény István Ady­összeállításával, majd a Kukorelly Endre­féle Arany-breviáriummal, Parti Nagy Lajos Kosztolányi-válogatásával és a Marno János nézőpontjából újragondolt József Attila­költészettel találkozhattak a magyar irodalom hívei.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

Az estek mintázata kiadja a szerkesztői szándékot; kortárs költőkre bízni meghatározó, rendkívüli hatású opusokat, párbeszédre hívó helyzetbe állítani őket. Mindez, joggal, azt sugallja, hogy az olvasás maga is teremtés, a művek sosem befejezettek, időbeli kitettségük egyben lezárhatatlan nyitottságuk záloga. És különösen izgalmas, ha az olvasó — író. Mert az általa felépített műsor eképp egyfajta palimpszeszt, az eredeti szövegeket újracsoportosító, mintegy a válogatás szuverén szándékai szerint azokat fölülíró alkotás.

Mácsai Pál fotó: Posztós János

Akik eljönnek a vers­estekre, feltehetőleg ismerik az újraolvasás örömét és kalandját. És megtapasztalták azt is, milyen, amikor egy költőnek képletesen vagy ténylegesen szobrot emelnek. Amikor indexet kap, amikor megbénítják. Olyan szalagcímekkel ékesítik fel, amelyek a panteonban egy posztamensen nyugvópontját kijelölik. Ady vátesz volta, József Attila őrülete, Kosztolányi játékossága, Arany megfontoltsága, folytathatnánk. És fejből megidézhetnénk azt az egy főre jutó öt-öt verset, amely a fenti, fölöttébb egyoldalú karaktervonásokat látványosan alátámasztja. Ezekre az elnagyolt epitheton ornansokra azonban csak a lusta, illetve a társaságokban felületes műveltségével sokatmondóan hivalkodó olvasó hagyatkozhat. Radnóti befogadástörténete sem mentes az elmondottaktól. A nyolcvankilenc előtti kultúrpolitika őt is keményen befagyasztotta; alakja a fasizmus (sic!) áldozataként, a Bori notesz alkotójaként, illetve a szerelmi költészet néhány untig idézett versével ivódott  be a köztudatba.

Alakja köré egyrészt legendák szövődnek, szentimentális rajongás övezi, másrészt alantas támadásoknak van kitéve. Ezek a megnyilvánulások egy meghasonlott társadalom reakciói. Radnótit mindenáron olyanná akarja formálni, amilyen ő maga nem lehet: egyszerre legyen hősi áldozat és a nyárspolgári idill megtestesítője. A költő legyen tisztább és tisztességesebb, mint az ország, amely közömbösen asszisztált elpusztításához. Adjon feloldozást minden sorstársa meggyilkolása alól. Ez nem más, mint a kulturális antropológiai értelemben vett eredeti bűnbakképzés

– írja az est „komponistája”, Ferencz Győző.

Arról sem feledkezhetünk meg, hogy a költő kortársaknál, nem utolsósorban Vas István Nehéz szerelem című két kötetében, a memoárjellegű szövegekben Radnóti figurája árnyalt megközelítésekben mutatkozik. Amikor az olvasó az említett munkákba merül, a hús-vér költővel találkozik. Azért is érdemes utalnunk minderre, mert a Ferencz Győző által összeállított esten részleteket hallhatunk Radnóti Fanni tavaly teljes terjedelmében megjelent naplójából és Radnóti Miklós naplójából.

Vámos csak egy van

A hétköznapok minden rezdülésére, részletére kitérni igyekvő Fanni-naplóból a korabeli társasági élet, az intrikák és a szerelmi bonyodalmak, életmódok és gondolkodásformák, írói és képzőművészeti csoportosulások alakulása és alkalmankénti egymásnak feszülése kísérhető nyomon, ugyanakkor a háborúba sodródó Magyarország és a polgárai fölött egyre vészterhesebb, kirekesztő törvényeket hozó politikai-ideológiai kurzusokról a személyes dokumentáló hangvétel tanúskodik.

A Radnóti-est hiteléért a leghozzáértőbb figyelem kezeskedik;

a Ferencz Győzőé, aki Radnóti Mikós élete és költészete című monográfiájában egészen páratlan, megkerülhetetlen könyvet írt kilenc évvel ezelőtt. S ha a cikkíró a bevezetésben azzal az ambíciójával kérkedett, hogy Radnótihoz néhány megjegyzést fűz, akkor ezt kis mellénnyel megteszi legott. Radnóti költészete flórájának és faunájának, botanikájának időjárási viszonyaira irányítja a versszeretők szemszögét. A Radnóti­tájra tereli a tekintetet, a lélegző, természeti jelenségekben gazdag földre. Fényekre és árnyékokra, esőre és napsütésre. Az eleinte inkább elégikus, az archaikum, az antik elődök szellemében gondozásba vett vidékre, amelynek dús és derűs hullámzását a költő klasszikus formákba rendezi, és amely fölött oly gyorsan alkonyul, hogy hirtelen feketébe vált az ég. A tajtékos ég alatt pedig ott menetelnek a századok, évek és emberek századai, az immáron bombatölcsérek szaggatta mezőkön, a tépett, sáros lombok alatt; eltörő lépteikben a hexameterek tartják a lelket.

müpa mácsai pál vers müpa magazin radnóti miklós
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésVilágörökség lett az orgonaépítés és az orgonazene
Következő bejegyzés Gwendolyn Masin: „Megtanultam, hogy csak a zene fontos”

Ajánlott Bejegyzések

Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás
Te csak hallgass!

A kékszakállú herceg várából készített lemezt a Coopera

2023. március 31.2 perc olvasás
BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.