„Önálló alkotói pályám kezdetén pontosan tudtam, hogy egyszer dolgozni akarok majd Liszt Szerelmi álmok című zenéjével, de Wagner kapcsán is hasonlókról számolhatok be. Úgy érzem, most jött el ennek az ideje, felkészültnek érzem magam a munkára ezekkel a hatalmas művészekkel” – mondja Velekei László, a Győri Balett művészeti vezetője, aki számára különösen kedves zenékre készítette el legújabb koreográfiáját.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
A Fesztivál színház közönsége jól ismeri a Győri Balett előadásait. Május 18-án a neves együttes premiert tart a Müpában: a PianoPlays egy Liszt és Wagner műveire készült etűdsorozat.
Fontos, hogy nézők és előadók között párbeszéd szülessen. Amikor koreografálok, a saját nézőpontomat, a saját élményeimet közvetítem, ezért bízom benne, hogy tudunk valami szokatlant mutatni.
– feleli a Harangozó-díjas Velekei László arra a kérdésre, lehet-e még újat mondani a táncszínpadon a szerelemről.
A szerelem az egyik legszebb emberi érzelem. A PianoPlaysben a szerelem különböző fázisait, változatait mutatja meg a társulat tizenhat táncosa. A mai, felgyorsult világban hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról az idilli állapotról, amikor az első emberpár még paradicsomi körülmények között élhetett.
Az előadás látványvilágának alapját egy korhadt, talán villámsújtotta fatörzs alkotja, amely utal erre az elveszett állapotra. Ugyanakkor szokatlan perspektívában megjelenik a zöld lombkorona is, amely egyértelművé teszi, hogy nem a mi világunkban járunk.”
Az alkotók számára a szerelem kiindulópont, de nem végcél, hiszen az általános emberi létezésről és együttélésről vetnek fel kérdéseket.
A társ egy életre szól? Egy embernek több társa is lehet? Minden partner új fejezetet nyit az életünkben?
„Mindegyikünk életében férfiak és nők érkeznek és távoznak, miközben néha azt sem tudjuk megválaszolni, mit keresünk a másikban. Talán önmagunkat?” — töpreng a koreográfus. Aki Velekei László táncszínpadi munkáit ismeri, tudja, hogy nagyon is foglalkoztatják a női sorsok, gondoljunk csak a Müpában is látható Anna Kareninára vagy A skarlát betűre.
Valóban, érdekelnek az összetett alakok. A koreografálás olyan, mint a kutatás: a táncosokkal közösen fejtjük meg, hogy melyik tettüket mi motiválhatta. Vonzanak a cselekményes balettek, és bár ezúttal etűdök sorozatát látja a közönség, van az estének kerek mondanivalója.
A PianoPlays attól is különleges, hogy egy igazi virtuóz, Balázs János zongoraművész élőben játszik a színpadon.
Balázs János koncertje indítja a pozsonyi Magyar Kulturális Hetet
„Megtiszteltetés a közös munka, valóságos csoda, hogy ez megtörténhet velünk. Ugyanakkor rendkívül nehéz élő zenére dolgozni egy táncosnak. A cél az, hogy Balázs János és a táncosok egy ütemben lélegezzenek és alkossanak a színpadon.”