Az Egyesült Királyságban a művészeti tantárgyak eredményeit a jövőben nem számítják be az iskolák értékelésébe, ezért a tanárok attól tartanak, a megszorítások először őket, köztük az éneket vagy hangszeres órákat tartó pedagógusokat érintik. Kanadában az El Sistema helyi változata van veszélyben.
A zenei tárgyak népszerűsége a felsőoktatási felvételikben szerepet játszó A-level és GCSE vizsgák (kb. a magyar emelt és alapszintű érettségi megfelelője) népszerűségének csökkenésében is észrevehető. Antonio Pappano vezetésével több prominens muzsikus nyílt levelet írt a The Times napilapban annak érdekében, hogy a zeneoktatás ne az elit kiváltsága legyen. A zenetanulással nem csupán tárgyi tudás jár együtt, hanem sok egyéb készség, köztük a problémamegoldás fejlődése – így az aláírók, akik között Simon Rattle, Julian Lloyd Webber, Alison Balsom, számos fesztiválszervező, muzikológus és egyetemi professzor is megtalálható -, ráadásul a zene a kultúra egyik alapköve, a gazdasági növekedés egyik motorja, és olyan eszközöket az a gyerekek kezébe, amelyekkel a rohamosan változó digitális világban boldogulni tudnak.
Magyar tagot választottak az Európai Zenei Tanács elnökségébe
Júniusban Daniel Barenboim az Európai Parlamentben szólalt fel. Beszédében hangsúlyozta, zenészként kivételezett helyzetbe került, mert zenén és zenészeken keresztül ismerhetett meg más kultúrákat, és ez lehet az az út, amit az európai polgárok körében elő kellene segíteni. Ezért nézi szomorúan azt – tette hozzá -, ahogyan szerte Európában az iskolai tantervekből eltűnik az értelmi és érzelmi képességekre egyaránt jó hatással levő ének-zene oktatás. Ezt a kijelentését a konferencián részt vevő képviselők támogatólag meg is tapsolták.
Kanadában Ontario állam új kormánya vágta meg jelentősen a művészeti oktatásra szánt büdzsét. Az előző kormányzat által biztosított támogatással a venezuelai El Sistema elveit követő Sistema több száz hátrányos helyzetű gyereket ért el, hogy a zenetanulás által közösséget teremtsen, és esetlegesen karriert biztosítson a kiemelkedő tehetségeknek.
A pénzmegvonás indoklása a minőségi pedagógia program hiánya volt. Ezzel szemben a 6-12 éves gyerekekre koncentráló nonprofit szervezet ingyenes programjainak egyik mérhető eredménye az, hogy a résztvevők tanulmányi eredménye 25%-kal javult.
(Via The Guardian, The Times, Ludwig van Toronto)