• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Intermezzo Zene

Némedi Csaba: „Nem érzem statikusnak a bel canto operákat”

Szerző: Tóth Anna2020. február 9.
Facebook Twitter E-mail
Némedi Csaba – fotó: Felvégi Andrea

2020. február 9-én és 11-én kerül a Müpa színpadára a bel canto mester, Bellini Az alvajáró című operája. A darabot Némedi Csaba rendezi, a karmester Riccardo Frizza lesz.

„Maria, most állj fel, menj három lépést jobbra, és nyisd ki a kezedben lévő ernyőt… Nem, nem így: egy kicsit lassabban. Most úgy kell lépdelned, mint egy balerina. Úgy csináld, mintha egy holdsugáron mennél” – olvashatók a diva assoluta, Maria Callas emlékei között az utasítások, amelyeket a görög szoprán a legendás rendezőtől, Luchino Viscontitól kapott Az alvajáró történelmi jelentőségű, 1955-ös Scala-beli felújításakor.

Ide kapcsolódik:
Újra bel canto operát mutat be a Müpa

A hisztériát a 17. századtól drámai eszköznek tekinti a szakirodalom operák egész sorában megjelenő, ismert szopránok számára különösen hálás őrülési jelenetekben. A romantikus operaműfaj primadonnakultusza további hasonló, nagy hatású zeneszámokat követelt, amelyekben azután a művészi koloratúrák dramaturgiai szerephez is jutottak. A virtuózan csicsergő, gondtalanul lebegő futamok jelenítették meg a súlyától megszabadított elmét.
Az áriák sajátos szerkezetűek: a bevezető recitativót egy lassabb, majd egy gyors rész követi. Külön motívum emlékeztet egy, a vízió fátylán át felsejlő múltbeli eseményre, amely akár a sajátos állapot anamnézisének is tekinthető.

– Hatvanöt évvel a mű milánói újjászületése után mutatja be a Müpa Vincenzo Bellini operáját, Az alvajárót. A rendező Némedi Csaba, aki a nagy sikerű 2017-es Puritánokat is színpadra állította a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A két mű bemutatása mintha körvonalazódó Bellini-ciklust sejtetne.

– Igen: szándékunkban áll a két Bellini-darab összekapcsolása, már csak azért is, mert a Puritánokban – Maria Callasként – megjelent Popova Aleszja. A III. felvonás rövid zenekari átvezetését, a viharzenét kivéve valójában sehol sem táncolt, csak akkor, abban a két percben. Ugyanakkor Az alvajáróban erősebb a táncos kötődés, hiszen az opera alapjául Ferdinand Hérold La somnambule ou L’arrivée d’un nouveau seigneur (Az alvajáró nő, avagy egy új úr érkezése) című balettpantomimja szolgált. Az 1831-es ősbemutatón és az 1955-ös felújítás alkalmával is balett előzte meg az előadást.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

A Callas-féle premieren Fokin A rózsa lelke című koreográfiáját láthatta a közönség Weber Felhívás keringőre című darabjára, a primabalerina assoluta, Carla Fracci előadásában. A balett jelen volt az egész darabban;

Visconti balerinalépéseket kért Callastól egy, a nagy balettekben honos „fehér” felvonásra emlékeztető, kísértetiesen fehérbe burkolt jelenetben.

Az ősbemutató idején, a bel canto aranykorában a primadonnák (a vezető szopránok – a szerk.) a szerepköri határokat figyelmen kívül hagyva, lényegében a teljes operarepertoárt énekelték: lírai, drámai, koloratúr-, sőt több esetben mezzo- és altszerepeket is. A 20. század első évtizedeiben a legtöbb koloratúrakészséget igénylő (magas fekvésű) főszerep a könnyed lírai koloratúrszopránok, sőt koloratúrszubrettek hatáskörébe került. Ez egészen a múlt század közepéig visszafordíthatatlan folyamatnak tetszett, amely a szólamokat számos esetben csupán az olcsó, öncélú és magamutogató gégeakrobatika szintjére fokozta le.

– Ez volt az okozója annak a hiedelemnek is, mely szerint a színpadi történések terén a bel canto operák statikusak, és színpadra állításuk során a rendezőknek nem sok dolguk akad?

– Nem szeretnék általánosítani, de egyáltalán nem érzem statikusnak a bel canto operákat: lehet, hogy azért, mert rendezéseim előkészítése során eleve szívesen foglalkozom a darabok recepciótörténetével, előadói gyakorlatukkal, a korral, amelyben a művek születtek. Tudni kell azt is, hogy a múlt század ötvenes éveitől ezek a sémák kezdtek eltűnni:

Maria Callas megjelenésével új interpretációs felület nyílt, új törekvések születtek a teljes bel canto repertoár rehabilitációjára.

Az új folyamat visszahódította e szerepeket a dúsabb, drámai erőben és kifejezőeszközökben gazdagabb hangok számára, emellett – valódi katalizátorként – elindította a napjainkig tartó bel canto reneszánsz folyamatát.

Ide kapcsolódik:
Hommage à Maria Callas

– A callasi fordulat természetesen nem könnyíti meg a mindenkori előadók dolgát, hiszen a technikai bravúrok mellett dramaturgiai hitelességre is szükség van. A bel canto triász (Rossini, Donizetti, Bellini) leghíresebb komponistája, Rossini külön kitért Az alvajáró második felvonásvégének Amina-jelenetére, amelyben Bellini nagyszerű eszközökkel jeleníti meg a holdkórosságot: „Csak első pillantásra primadonnajelenet. Szenvedélyesen szomorú, patetikus, kifinomult ízléssel megformált zene, amellyel a zeneszerzőnek sikerült pontosan meghatároznia az érzékeny nőalak karakterét.”

– És ez csak egy a számos, sokáig rejtőzködő közlésmód közül. Az alvajáró esetében fontos szerepe van az iróniának és az öniróniának is – annak ellenére, hogy Bellini életművében a vígopera nem játszott szerepet.

Egy „divatos” betegség

A 19. század romantikus művészete szerette a képzeletet élénken megmozgató, különleges motívumokat. Ezért kerültek az operákba „őrülési jelenetek”, és ezért lett divatos téma a művészetben a mélyálom fázisában történő járkálás, a szomnambulizmus genetikai zavara is. Bellini operája, Az alvajáró a jelenséget dramaturgiai kulcsmozzanatként használja, hiszen a szoprán főszereplőt, Aminát, aki éppen esküvője előtt keveredik hűtlenség gyanújába, az alvajárás jelensége tisztázza a vádak alól: bebizonyosodik, hogy álmában sétált be Rodolfo gróf szobájába, jelleme tehát minden megtévesztő látszat ellenére tiszta. A Müpa színpadán a három legfontosabb szerepet Zuzana Marková, Mirco Palazzi és Konu Kim személyében nemzetközi rangú cseh koloratúrszoprán, olasz basszus és dél-koreai tenor – a bel canto három specialistája – énekli, s a nemzetközi produkciót a „szép éneklés” repertoárjában hasonlóan jártas olasz karmester, Riccardo Frizza vezényli.

– Elősegíti vagy akadályozza elképzelései megvalósításában az, hogy a Müpában nem hagyományos színházi körülmények között kell dolgoznia?

– A Müpában gyakorlattá vált félig szcenírozott előadásban is hús-vér karakterek jelennek meg a színpadon, akik nem mechanikusan ledarált koloratúraetűdöket énekelnek, hanem a bravúráriákkal a színpadi játékot, a karaktert teszik színesebbé. Talán ezért is van az, hogy sosem érzékeltem sem a közönség, sem a szakma részéről, hogy „csak” félig szcenírozott előadásként emlegették volna a produkciót.

– Milyen speciális felkészülést kíván a rendezőtől az ilyen jellegű feladat – például a Müpában?

– Jóllehet nem áll rendelkezésemre négy–hat hetes próbaidőszak, ahogy ez egy színházi operaelőadás esetében szokás, ugyanúgy teljes, kidolgozott koncepcióval készülök, mintha operában lennék. A rendkívül rövid és intenzív próbaidőszak miatt ugyanis nagyon fontos minden jelenetet előre, teljes egészében kidolgozni. Nagy segítség, hogy a Müpában vezető énekművészek, a nemzetközi operaélet kiemelkedő egyéniségei dolgoznak, akik kellő rutinnal és munkabírással rendelkeznek ahhoz, hogy az együttműködés eredményes legyen.

interjú müpa opera némedi csaba bellini müpa magazin bel canto az alvajáró
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzéshány a lepete
Következő bejegyzés Egy jazzénekes, aki Bachot tanulmányozva fejlesztette magát – Bobby McFerrin művészete

Ajánlott Bejegyzések

Mefiszto az Átriumban - fotó: Lakatos Péter
Intermezzo

Kiemelkedő színvonalú műhelyek tűnhetnek el – Közleményt adott ki a Színházi Társaság

2022. július 2.2 perc olvasás
A Szelíd című film plakátja
Intermezzo

Nemes Anna és Csuja László Szelíd című alkotása is látható lesz a Karlovy Vary Filmfesztiválon

2022. július 2.2 perc olvasás
- forrás: pixabay.com
JM blog

Brácsa-, oboa- és klarinétpróbajátékot hirdet a Pannon Filharmonikusok

2022. július 1.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.