• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Intermezzo

A tizennégy karátos autó zenés képregényszínházban száguld

Szerző: Papageno2020. augusztus 14.
Facebook Twitter E-mail
A tizennégy karátos autó - fotó: Kuttner Ádám

A Magyar Vasúti és Hajózási Klub hetilapjának 1940. november 1-ji száma az új könyvtári beszerzések között listázta P. Howard frissen megjelent A 14 karátos autó című regényét is. Azt nem tudjuk, hogy a szórakoztató vagy a szakirodalmi polcra tették-e a könyvet, de ha arra gondolunk, hogy a történet főhőse, Gorcsev Iván a Rangoon teherhajó matróza volt, még akár az utóbbi sem elképzelhetetlen.

Mi köze ennek A tizennégy karátos autó augusztusi városmajori vagy szeptemberi UP-beli bemutatójához? Azon kívül, hogy vicces, semmi. Illetve talán mégis, hiszen Rejtő Jenő regényeiben is fel-felbukkannak hasonló, logikusan nem odaillő mozzanatok. Egy színházi előadásnak viszont óraműpontossággal kell működni, különösen akkor, ha a választott forma, a

zenés képregényszínház

ennyire különleges, hiszen nem egyszerűen zenés ez a produkció, amelynek a látványában a kétdimenziós vetítés dominál, hanem élő zenés, kifejezetten ide készült dalokkal, és a vetítés felülete sem egy átlagos vetítővászon. De kezdjük az elején.

A tizennégy karátos autó – fotó: Kuttner Ádám

Sőt még korábban, hiszen nem ez az első alkalom, hogy a Budapest Bár egy színházi előadásban közreműködik: nyolc éve a szintén egy kortárs operettben, a Városmajorban bemutatott Szerencsés flótásban muzsikáltak. De az is lehet, hogy még visszább kell ugranunk az időben, hiszen maga a formáció egy Katona József Színház-beli koncertből indult a népszerűség felé. „Ott nagyon sok színésszel barátságot kötöttünk, többek között Keresztes Tamással is” – mondja Farkas Róbert, a Budapest Bár vezetője, és hozzáteszi, hogy egy együttműködés tervei azóta körvonalazódnak. A terv pedig A tizennégy karátos autóval vált valóságá. A produkció kezdeti fázisától, már a regényválasztástól kezdve dolgoznak együtt a többi alkotóval, így az sem véletlen, hogy

az előadáshoz eredeti dalok készültek.

Ezek nem szimpla betétdalok, mivel fontos dramaturgiai szerepük van, a cselekményt lendítik előre, magyarázza Farkas Róbert, ezért először a szövegeket írta meg Szűcs Krisztián, majd a zenekar ezeket hangszerelte meg. „Krisztián egy szál gitárral küldte a dalokat, hogy körülbelül érezzük a hangulatot, de sokszor volt, hogy mi változtattunk a ritmuson, hogy összhangba kerüljön Rejtő írói és a 20-as, 30-as évek zenei világa.” A színészek ezt követően nagyon hamar megkapták a kész dalokat, így a próbafolyamat teljes daltudással kezdődhetett.

A tizennégy karátos autó – fotó: Kuttner Ádám

Keresztes Tamást a legtöbbször színészként láthatjuk, de ha figyelmesek vagyunk, zeneszerzőként, sőt rendezőként és látványtervezőként is meg-megtalálhatjuk a nevét a színlapokon. A tizennégykarátos autó stáblistáján a két utóbbi két minőségben közreműködik. „Örültem a felkérésnek, izgalmasan hangzott a felkérés, most pedig megtapasztaltam, hogy egy rendezőnek miféle szorongásokkal kell megküzdenie, amíg eljut a bemutatóig. De nagyon nagy élmény ez a munka” – meséli Keresztes Tamás, aki a szövegkönyv készítésében szorosan együttműködött Divinyi Rékával. Ebben a munkában a legnagyobb kihívást nem a cselekmény színrevitele jelentette, hiszen a színpad eleve az akció terepe, hanem az, hogy

az író jellegzetes hangja is megmaradjon.

Mivel nem akarták a lehetetlent kísérteni, ezért azt nem szituációvá transzponálták, hanem egy narrátor által jelenik meg a rejtői szellemiség és atmoszféra, aki a történetlabirintusban is eligazít.

A tizennégy karátos autó – fotó: Kuttner Ádám

„Ha Artúrt korábbról nem ismerem, nem valószínű, hogy eszembe jut, hogy rajzolt, háromdimenziós díszletet használjunk. Láttam a rajzait, és innen származott a gondolat, hogy az emberek fejében Rejtővel kapcsolatban élő képregényes világot megpróbáljuk átmenteni a színpadra” – ad magyarázatot az előadás látványvilágára Keresztes Tamás, aki a mozgatható, a térkialakításban is fontos szerepet játszó, ugyanakkor vetítőfelületként is használható, egyáltalán nem szabályos elemeket találta ki.

Ide kapcsolódik:
Egy tucat dolog, amit nem biztos, hogy tudtál Rejtő Jenőről

Artúr, azaz Várai Artúr munkája január-februárban indult. Megkapta a szövegkönyv kezdeti verzióját, azt végigrajzolta, majd jött a karantén, amikor a konzultáció náluk is áttevődött az online térbe. A videochat közben pedig folyamatosan változott a kamera nézete, mert hol egymást látták, hol a rajzaikat. (Biztosan vannak, akiket érdekel, hogyan rajzol Keresztes Tamás. A bulvárral határos kérdésre a szakavatott grafikus válasza: igen jól, ha ezzel foglalkozna, egy-két éven belül komolyabb szintre lehetne őt felhozni.) A veszélyhelyzet feloldása után, ki gondolná, a vetítéspróbákkal kezdtek. „Ekkor derült ki például az, hogy a nagy felületeken sokkal jobban megélnek a kis méretű, nem annyira cizellált rajzok, mert a részletgazdagság nagyban már zavaróan hat” – számol be az grafikus első színházi tapasztalatairól.

A tizennégy karátos autó – fotó: Kuttner Ádám

Korcsmáros Pál Rejtő-képregényein generációk nőttek fel, sokan vették a Fülest hétről hétre csak amiatt, így adódik a kérdés, azok mennyire inspirálták az alkotókat: „Itthon

ilyen típusú látványkiképzésre még nem nagyon volt példa.

Ha ezen a területen újat szeretnénk nyújtani, akkor mindenképpen új képi világot kell teremtni, tehát másolni nem is lehet. Nem akartam Korcsmáros-epigon lenni, azt akartuk elérni, hogy a rejtői hangulat új rajzokkal is megéljen.” A képek viszont nem csak állnak, hanem Nagy Tamás jóvoltából meg is mozdulnak.

Ide kapcsolódik:
Miniszobrot kapott Budapesten Rejtő Jenő regényének legendás 14 karátos autója

A tizennégy karátos autó két augusztusi estén a Városmajorban, szeptembertől pedig az UP – Újpesti Rendezvénytérben látható. A TRIP előadásában közreműködik a Budapest Bár zenekar (Farkas Róbert, Farkas Mihály, Ökrös Károly, Farkas Richárd és Kisvári Bence), Gorcsev Ivánt Lengyel Benjámin, Anette-et Mentes Júlia Virgínia, Vanek urat Mikó István alakítja, narrátorként Rába Roland lendíti előre a történetet, mellettük pedig több szerepben, bravúros átalakulásokkal jelenik meg a színen Dankó István, Mertz Tibor, Szécsi Bence és Tóth Balázs.

budapest bár képregény trip hajó keresztes tamás rejtő jenő várai artúr
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEgy készülő előadás kulisszái mögé engedtek bepillantást a Katona művészei – Videó
Következő bejegyzés Bácskai Lauró Istvánra, a Keménykalap és krumpliorr rendezőjére emlékezünk

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Elhunyt Georges Banu színháztudós

2023. január 27.1 perc olvasás
Passion for Perfection, Fitzwilliam Museum - forrás: EXHIBITION ON SCREEN / David Bickerstaff
Intermezzo

Degas – A tökéletesség nyomában

2023. január 27.2 perc olvasás
Fúvószenekar
Intermezzo

Megvannak az MZE és a Zeneakadémia zeneszerzőversenyének nyertesei

2023. január 27.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.