Papageno Radio
- hirdetés -
Színház Egy valós túszdráma ihlette Gryllus Samu új interaktív kamaraoperáját

Egy valós túszdráma ihlette Gryllus Samu új interaktív kamaraoperáját

Alig több, mint két héttel a bécsi bemutató után a magyar közönség is megismerheti Gryllus Samu és Brina Stinehelfer dokumentum alapú, interaktív kamaraoperáját. A Túszopera május 29-én 19:30-tól nézhető meg online, a szegedi MASZK Egyesület Tavaszi Kollekció 2021 elnevezésű programsorozatának egyik eseményeként.

- hirdetés -

A Gryllus Samu által, a közönség aktív részvételével komponált szerzemény az 1973-as balassagyarmati túszdráma és az akkori társadalmi reakciók viszonyát modellként használva járja körül a közösség szerepét a traumák kialakulásában, erejét feldolgozásukban.

- hirdetés -

Az öt napot és öt éjszakát felölelő történet egy különleges, online felületen (Spatial Chat), egyedülálló módon kerül bemutatásra. Nem csak nézőként, de a kamaraopera résztvevőiként, a történések szemtanúiként vesz részt az estén, aki jegyet vált a darabra, az előadás különböző szakaszaiban pedig más és más formában kerülhet közelebb a történethez, a zenéhez, az előadókhoz és alkotókhoz.

A darab alapjául szolgáló balassagyarmati túszdrámáról (csaknem másfél évtizedig tartó hallgatás után) jó néhány újság- és tévériport, szubjektív visszaemlékezés, irodalmi, valamint filmes rekonstrukció született, viszont olyan tényeken alapuló feltárásra, mint Hatala Csenge 2015-ben megjelent kötete, több mint negyven évet kellett várni.

Többéves kutatómunka eredményeképpen, Hírzárlat címmel jelent meg a kötet (a librettó is erre a hiteles forrásra támaszkodik), melynek különlegessége, hogy a túszdráma egykori szereplőinek többsége itt szólal meg először.

„A Magyarországon a mai napig jól ismert túszejtési akcióban a helyi laktanya párttitkárának két fiatal fia – az apjuk páncélszekrényéből ellopott fegyverekkel – egy leánykollégium lakóit ejtette túszul. A túszejtőkkel a helyi kórház pszichiátere, a közelmúltban elhunyt Dr. Samu István próbált tárgyalni a túszejtés első napjaiban. A fiúk elmondták neki, hogy ha bárkinek baja esik – esetleg ők meghalnak –, azzal is eredményt értek el, hiszen így vagy úgy, de a „rendszer leleplezi önmagát”, azaz egy emberi élet elvételével elismeri: hazugság, hogy a szocialista társadalomban a legnagyobb érték az ember. Ezt az alapelvet persze a rendszer korábban már több ízben is látványosan meghazudtolta, ezt azonban a rendszerhez hű apa gyermekeként nem látták át a fiúk. A pszichiáter sikertelenül próbálta e helyzet irrealitását a túszejtőknek megmagyarázni, és rávenni őket, hogy adják meg magukat, hiszen tervük eleve kudarcra van ítélve” – mondja Gryllus Samu

A darab zeneszerzője, Gryllus Samu 1976-ban született Budapesten. Alapdiplomáját a Liszt Ferenc Zeneakadémián szerezte, majd az Universität für Musik und darstellende Kunst Wien hallgatója volt. 2008/2009-ben Fulbright-ösztöndíjas volt Alvin Lucier, Anthony Braxton mellett a Wesleyan Egyetemen (Connecticut, USA).

2019-ben doktorált a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2013 óta a bécsi Vienna Music Institut zeneszerzés intézetének vezetője, emellett gyakran vezet foglalkozásokat a Soundpainting jelnyelv használatával. (A multidiszciplináris jelnyelv segítségével valós idejű kompozíciók hozhatók létre zenészek, színészek, táncosok és képzőművészek közreműködésével.) Kamaraoperákat komponált a Sophiensaele Berlin, a Trafó, a Theater an der Wien, az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány és a Magyar Állami Operaház számára. Számos díjat és ösztöndíjat elnyert már. 2013 óta az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál művészeti vezetője. Gyakran dolgozik különböző műfaji háttérrel rendelkező zenészekkel.

Ide kapcsolódik:
Közvetítés – Május 18., 19:30 – Bársony Péter és az UMZE Kamaraegyüttes

Brina Stinehelfer rendező, előadóművész, író és kurátor, aki szenvedélyesen kutatja a művészet erejét. Kísérletezik az előadó / közönség kapcsolataival, helyspecifikus és immerzív élményekkel, új és ősi technológiákkal. Valódi emberekkel és valós történetekkel dolgozik, a művészet gyógyító és transzformáló erejével valós hatást kíván elérni a világban. New York-ban született és nőtt fel, 2008-ban Berlinbe költözött, ahol megalapította a Per Aspera céget, amelyen keresztül az egyéni performansz művészettől a nagyszabású nemzetközi együttműködésekig sokféle területen alkotott. 2012-ben társalapítója volt a Theater im Delphi-nak, a kortárs előadóművészetek otthonának, amely egy 1920-as évek óta működő némafilmes színházban kapott helyet – Brina ennek volt művészeti vezetője 2020-ig. Jelenleg Európában, Közép- és Észak-Amerikában él és dolgozik.

- hirdetés -
- hirdetés -

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.