• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Intermezzo Címlap

Farkas Ádám: „Közös gondolkodásra, vitára inspirálunk”

Szerző: Rácz Ráchel2022. szeptember 26.
Facebook Twitter E-mail
Homburg herceg, olvasópróba - fotó: Kurta István
Homburg herceg, olvasópróba - fotó: Kurta István

Októberben új bemutatóval készül az EXIT generáció nevű független színházi műhely a 6szín-ben, Kleist Homburg hercegével. Az alkotócsoport társalapítójával és rendezőjével, Farkas Ádámmal beszélgettünk az EXIT megalakulásáról, a műhely céljairól és elképzeléseiről, előadásokról, generációs feszültségekről és az azokból való kitörési lehetőségekről.

– Milyen koncepciók mentén jött létre az EXIT generáció nevű független színházi alkotóműhely?
– Barátommal, a társalapító Dénes Viktorral még 2016 környékén kezdtünk együtt dolgozni, akkor még saját forrásokból hoztunk létre közönségbarát előadásokat. A repertoárunkon szerepelt például egy Donizetti-opera, koncertszínház, illetve gyermekelőadásunk is volt. A covid előtti nyáron nyertünk egy NKA-pályázaton a Seb című darabunk kapcsán, eközbenkörvonalazódott bennünk igazán a koncepció. Mindig is azt akartam, hogy egy független, saját műhellyelkészíthessek társadalmi és emberi jelenségekre, reflektáló előadásokat, amelyeket közös gondolkozás előznek meg. Az EXIT generáció szabadon alkot olyan darabok mentén, amelyeket érvényesnek, relevánsnak tartunk, bevonva akár a színház határterületeit is. Nem megoldásokat szeretnénk deklarálni, hanem közös gondolkodásra, vitára inspiráljuka közönséget.

– Mit rejt a nevetek? Miért erre esett a választás?

– A nevünk jelzi, hogy ki akarunk szakadni azokból a mechanizmusokból, amik körülvesznek minket és amelyek a sértettséget generációról generációra örökítik. Egyúttal az életünket övező krízis jelenségeket akarjuk átbeszélni, feldolgozni. Kísérletezünk, különböző örökérvényű, vagy éppen nagyon aktuális szövegekből indulunk ki.

Igyekszünk új világokat teremteni, melyeken keresztül jobban magunkra látunk. Fontos számunkra a közösségépítés. Remélem, hogy ezek az új világok alkalmasak arra, hogy kapcsolódhassunk egymáshoz.

– Van fix játszóhelyetek, vagy különböző befogadóhelyeken vagytok jelen?

– Mindig egy adott előadáshoz keresünk helyszínt, sokat kilincselünk, szervezünk. Jelenleg a 6szín-ben fut egy előadásunk a Madártávlat. A következő darabunk, a Homburg herceg is ott lesz bemutatva hamarosan. A Seb az RS9-ben fut, a Feljegyzések az egérlyukból a Radnóti-Tesla Laborban ment, de mivel megszűnt, ez a darab az Eötvös10-be került át.

Feljegyzések az egérlyukból című előadás Porogi Ádám főszereplésével - fotó: Éder Vera
Feljegyzések az egérlyukból című előadás Porogi Ádám főszereplésével – fotó: Éder Vera

– Dosztojevszkij művéből készült előadásotok, a Feljegyzések az egérlyukból milyen témákat boncolgat?

– Már a Seb című Philoktétész-előadásunk is arról szól, hogyan, vagy éppen hogyan nem veszi át egy fiatalabb generáció a nála idősebb-, súlyosan terhelt, feszültségekkel teli, gyűlölet-kódjait. A Feljegyzések az egérlyukból, is ezt a témakört viszi tovább. Ebben az előadásban egyetlen személy szemszögéből vizsgáljuk a sértettség kérdését, működési mechanizmusait. A történet során azt kísérheti végig a néző, hogyan torzítja egy sérelem egy ember személyiségét és a valóság érzékelését, míg végül saját boldogságának lehetőségét is elvágja magától. A darab október 18-án lesz látható az Eötvös10-ben.

– Milyen karakter, a darab főhőse?

– Filozofikus. Az önigazolás segítségével próbálja a benne dúló feszültségeket feldolgozni. Óriási teóriákat kreál, önmaga körül forog, aminek végső soron semmi nem lesz az eredménye, sőt a túláradó gondolatok csak a gyűlöletét és a sértettségét támasztják alá, és gátolják minden aktivitásban. Cselekvés helyett gondolkodik és sodródik. A harag pedig lassan, de biztosan akkumlálódik benne.

Homburg herceg, olvasópróba - fotó: Kurta István
Homburg herceg, olvasópróba – fotó: Kurta István

– Az imént említett darab, illetve a közelgő bemutatótok főszereplője is Porogi Ádám, a Radnóti Színház színművésze. Hogyan jellemeznéd alkotói közösséged vele?

– Ádám jó barátom, sokat dolgoztunk együtt még a kecskeméti éveinkben is. Különlegessége, hogy elképesztő tisztán fogalmaz, minden szöveget nagyon jól közvetít.

Színház kapcsán az ember könnyen azt hiheti, hogy az érzelmeken keresztül hat, így azokat kell elsősorban átadni. Valójában azt hiszem, hogy a történetmesélés centruma a gondolatvezetés.

Ebből következik minden, még az érzelmek is adott esetben. Ennek nélkülözhetetlen eleme, hogy a színészek plasztikusan adjuk át a gondolatokat. Ebben ő nagyon pontos.

– Következő bemutatótok a Homburg herceg lesz. Mesélsz erről?

– Nagyon rejtélyes, izgalmas és mély ez a Kleist-darab is. Október 26-án lesz a bemutató a 6szín-ben. Illúziók elvesztéséről, társadalom konszenzuson alapuló értékeiben, a nagy eszmékben, az emberi kapcsolatokban való csalódásról szól. Hogyan élheti túl egy elhivatott ember, ha paradigmaváltásra kényszerül, ezt az életérzést mutatja a Kleist-darab a tudatalattiban vájkálva. Egy-egy eszme sokszor azért létezik, hogy egy adott társadalmi berendezkedést megóvjon. Ez általában elvárásokat támaszt, áldozatokat követel. Homburg költői, érzékeny lélek, lelkes, impulzív személy. Erősen hatnak rá különböző benyomások, hangulatok. Dekoncentráltnak is tűnhetne, de nem az, mert nagyon is fókuszált, csak éppen nem feltétlen arra és ott, ami közvetlenül mellette, vele történik.

interjú exit generáció farkas ádám homburg herceg
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés70 éve született Superman megformálója, Christopher Reeve
Következő bejegyzés Ukrajnából menekült chilei művész képei a Cervantes Intézetben

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
Kern András és Garas Dezső a Ripacsok című filmben - forrás: Port.hu
Intermezzo

Ingyenes filmekkel ünnepli a 75 éves Kern Andrást a FILMIO

2023. január 28.2 perc olvasás
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
Magyar Zene Háza

Életre keltett Bosch-alakok – A Földi gyönyörök kertje a Hangdómban

2023. január 28.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.