• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
10. Színházi Olimpia PR Promóció Színház

Grzegorz Bral: „Számomra a rock-opera egy kiáltás a szabadságért”

Szerző: Borbély Zsuzsa2023. május 17.
Facebook Twitter E-mail
Grzegorz Bral, a Song of the Goat Theatre igazgatója - Forrás: VéNégy Fesztivál
Grzegorz Bral, a Song of the Goat Theatre igazgatója - Forrás: VéNégy Fesztivál

Grzegorz Bral és társulata, a Song of the Goat Színház már visszatérő vendégnek számítanak az idén 10. jubileumát ünneplő VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozón. 2023-ban ráadásul egy premierrel, Szophoklész Antigonéjának rock-opera feldolgozásával érkeznek, amely része 10. Színházi Olimpia programjának. A társulat vezetőjét, Grzegorz Bralt a görög dráma aktualitásáról, a metál zene használatáról és a saját színjátszási módszeréről is kérdeztük.

– Idén már második alkalommal térnek vissza a Song of the Goat Színházzal a VéNégy Fesztiválra. Milyenek voltak az első tapasztalatai Nagymaroson?
– Nagyon szép és különleges ez a helyszín a Duna mellett. Tavaly mégis az volt az érzésem, hogy az előadásunk nem volt túl szerencsés választás ehhez a környezethez. Idén ezért úgy döntöttem, olyan előadást hozunk, amely jobban passzol az inkább zenei, mint színházas közeghez. Lengyelországban is létezik egy hasonló nagyszabású zenei fesztivál, az Open’er, ahol hatalmas sátrak vannak és rengeteg koncert. A szervezők aztán pár év után úgy határoztak, hogy új megközelítésből mutatják meg a művészetet a közönségnek, és meghívnak színházi előadásokat is.

Annak ellenére, hogy nem volt színpad, illetve a színház esetén szokásos külsőségek, nagyon jól működött a dolog, a koncertek közönsége ugyanolyan kíváncsian állt a darabokhoz, mint a színházi közönség. Számomra ez hasonlít ahhoz, ahogyan színházi alkotóként próbálom megtalálni a saját utamat egy nem színházi közegben. Ez kihívás, én pedig szeretem a kihívásokat. De mindenekelőtt szeretem a nagymarosi helyszínt és a VéNégy Fesztivált, valamint az embereket, akik a rendezvény mögött állnak.

– Ezért esett a választás a rock-operára, ha ez a pontos műfaji megnevezés?

– Nevezhetjük annak. Bár nem a hagyományos értelemben vett rockopera, inkább egyfajta rock koncert, ahol rockzenét, erőteljes hangokat és képeket használunk. És felcsavartuk a hangerőt, nem kicsit – így nagyon hangos lesz. A rock és a heavy metál zenét próbálom elegyíteni egy olyan klasszikus szöveggel, mint az Antigoné.

– Hogyan fogadta a közönség?

– Valójában ez egy nagyon új előadás. Néhány részletét már játszottuk a darabnak, és tartottunk nyílt próbákat pár évvel ezelőtt, de még nem mutattuk be a teljes művet egészében. Így tulajdonképpen Nagymaroson a VéNégy Fesztiválon lesz a darab első rendes bemutatója.

– Miért érezte úgy, hogy a heavy metal és a rock illik a görög tragédiához?

– Nem gondolom, hogy összeillenek.

– Akkor milyen hatást szeretett volna elérni?

– Néhány éve fontolgattam Szophoklész Antigoné című klasszikusának a feldolgozását. Mindig, amikor az ember összerak egy előadást, próbál ráérezni, mi az, ami releváns benne, mit mond napjainkban. Az a szörnyű érzés hatalmasodott el rajtam, hogy napjaink lengyel társadalma – anélkül, hogy tudná – börtönben él. Ez egy világméretű társadalmi börtön. Mi pedig, a rabok abban a hitben élünk, hogy szabadok vagyunk, de valójában ez nem így van. Számomra a rock-opera egy kiáltás a szabadságért. Valójában nem vagyunk börtönben, a rácsok a fejünkben vannak. Börtön az internet, a közösségi média, a propaganda, a háborúk, Szíria, Ukrajna és így tovább. Ettől aztán annyira félünk, olyan bizonytalanokká válunk, hogy ingyen odaadjuk a lelkünket és az életünk a politikai rendszereknek. És szerintem pontosan erről szól az Antigoné.

Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás - forrás: VéNégy Fesztivál/Krzysztof Bielinski
Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás - forrás: VéNégy Fesztivál/Krzysztof Bielinski
Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás - forrás: VéNégy Fesztivál/Krzysztof Bielinski
« ‹ / 4 › »

– Nemrégiben tartott egy háromnapos színész-workshopot Budapesten. Mi a Bral-módszer lényege, amelyet nemcsak Lengyelországban, hanem nemzetközi szinten is oktat, Angliában például intézményesített formában is?

– Megpróbálom elmagyarázni a Bral színésztechnikai módszert az egyik lehetséges megközelítésből. Képzelje el, hogy ön színész és egy széken ül, egy próba- vagy tréningfolyamatban. Ekkor én azt kérdezem, hogy miért ül ott? Azaz arra vagyok kíváncsi, mi a célja annak, hogy ott ül. Ekkor a színész képzeletben egy kórházban, egy könyvtárban vagy a vonaton ül, a szerelmére vár vagy temetésen vesz részt – és minden alkalommal, amikor ez az elképzelt kontextus változik, megváltozik benne és rajta minden. Változik a teste, a tekintete, az arckifejezése. Pillanatról pillanatra más emberré válik, ahogy képzeletben is más szituációkban van.

Én azt próbálom megtanítani a színészeknek, hogyan váljanak olyan valakivé vagy valamivé, ami eltér a valóságtól, és ehhez kínálok nekik eszközöket. Amikor például a buszhoz sietsz, hogy vizsgázni menj az egyetemre, a való életben csak a vizsga jár az eszedben, esetleg elő is veszed a füzetedet, hogy memorizálj még valamit. Az egész tested arra összpontosít, hogy vizsgázni mész. Ha azonban színész vagy, akkor nincs egyetemi vizsgád és buszod, mindezt magadnak kell megteremteni. A módszer azt mutatja meg, hogy minden, amit csinálsz, segít átváltoznod azzá, ami lenni szeretnél.

– A fizikai vagy a pszichológiai aspektusra koncentrálnak, vagy mindkettőre egyszerre?

– Pontosan ez ennek az egésznek a lényege, hogy nincs tisztán fizikai, pszichológiai vagy tisztán szövegbeli vetület. Csak elképzelt érzelmek, hanghordozás, hangok vannak, amelyeket viszont össze kell kapcsolni és együtt működtetni. Ez a módszerem lényege, amit koordinációnak hívok. Azt jelenti, hogy mindent, ami azzá tesz téged, amivé válni akarsz, együtt kell működtetni. És így a résztvevőkben lassan kialakul a kép arról, hogy mit is jelent igazán előadni, színjátszani, nem csak tettetni, úgy csinálni, mintha. Ennek van fizikai tréning része, hangképzés, és több különböző technikát is ötvözök, hogy megmutassam, hogyan lehet magunkat megalkotni a színpadon vagy a vásznon.

– Mit tapasztal meg ebből a néző?

– Azt gondolom, hogy az én színházam nagyon különbözik bármilyen más színháztól. Sokféle stílus létezik, de ha egyszer láttad valamelyik előadásomat, a többit is biztosan fel fogod ismerni. Ebben a tekintetben egyedülálló a munkám. Felismerhető a módszerem, amely a társulatom módszere is egyben, mert senki más nem csinálja úgy, mint én.

Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás - forrás: V4 Festival/Krzysztof Bielinski
Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás – forrás: V4 Festival/Krzysztof Bielinski

– Mennyi ideig tartott kifejleszteni ezt a módszert?

– Folyamatosan alakul, hiszen ez egy gyakorlati műfaj. De a koordináció nagyon erős eszköz arra, hogy megértsük, mit jelent a színjátszás és hogyan váljunk karakterré.

– A Song of the Goat Színház Wroczławban működik. Ennek a városnak különleges a kultúrája és a történelme, egy kis buborékot alkot Lengyelországon belül is. Mit gondol, hatott a munkájára a városnak ez a kultúrák közöttisége?

– Engedjen meg nekem egy csipetnyi humorral kevert arroganciát. Nem a város hatott rám, hanem én hatottam a városra.

színház nagymaros bral vénégy Song of the Goat Grzegorz Bral VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésLiturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban
Következő bejegyzés Tóth Kristóf: „A jamaicai zenei kincs sosem fogy el”

Ajánlott Bejegyzések

Kosztolányi telefonál MTI
Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

2023. június 3.1 perc olvasás
Gustavo Dudamel
Intermezzo

Lemondott a Párizsi Opera zeneigazgatói posztjáról Gustavo Dudamel

2023. június 2.1 perc olvasás
Muth Színház - fotó: Helmut Karl Lackner
Intermezzo

Veszélybe került a bécsi Muth Színház működése

2023. június 2.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

VEB 2023
Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.