Szerző: Giselle

1919. április 19-én született a modern tánc egyik legfontosabb alkotója, Merce Cunningham, aki a tiszta, nem pedig a történetmesélő, szavakra lefordítható táncban hitt. Az volt a célja, hogy költészetet vigyen a nézők életébe. A centenáriumot három városban 75 táncos 300 szólóval ünnepli. Merce Cunningham, a modern koreográfia megújítója, Washington államban született, 12 évesen kezdett táncolni. 1939-ben hívta társulatához Martha Graham, és hamarosan az együttes szólistája lett. Martha Graham támogatta abban is, hogy koreografáljon, első önálló munkája 1943-ban készült el. Kapcsolatba került John Cage-dzsel, akinek több művére készített koreográfiát, és azokat Cage koncertjein is előadták. Közös munkájukról így írt a kritika:…

Tovább

Bart Hess számára a test egyrészt ugyanolyan anyag, mint bármi más textúra, másrészt viszont érzékeny és interaktív technológiai platform is. A holland tervező ezúttal egészen új kísérletben vesz részt: a Miami Ballet társulatával, egy világhírű balerina, Diana Visnyova főszereplésével Csipkerózsika álmodik címmel viszi színre az ismert balettet. A produkció műfaja: kortárs képzőművészeti felfedezés. Az összművészeti kezdeményezés kiegészül még a 3D technológiával is, mert az Aurórát alakító Visnyova nem csupán élőben, de avatarként is megjelenik a színpadon, hogy ezzel a megsokszorozódással egészen új dimenziókat nyisson a 14. század óta ismert, nyomtatásban először 1697-ben megjelent, népszerűséget a Grimm testvéreknek köszönhetően elért történet…

Tovább

Az Állami Balettintézetben 1979-ben együtt végzett fiatalokat úgy összekovácsolta az ott együtt töltött időszak, hogy a diploma után sem akartak szétválni. Így indult a Győri Balett, az ország harmadik balettegyüttesének története. A 14 frissen diplomázotthoz két korábban végzett táncos csatlakozott. Hatalmas dolognak számított ez, a korabeli lapok sűrűn cikkeztek róluk. Az alapító táncosok: Bombicz Barbara, Demcsák Ottó, Dombrovszky Éva, Greiner Éva, Horváth Erika, Horváth Gizella, Király Melinda, Kiss János, Krámer György, Németh István, Szabó Elemér, Szekeres Lajos, Szigeti Gábor, Tárnoki Tamás. Ők keresték meg Markó Ivánt, aki akkor a Béjart Balett vezető táncosa volt, hogy vállalja el a vezetést. Az…

Tovább

Sidi Larbi Cherkaoui belga koreográfust 2007 óta folyamatosan jelölik az Európai Színházi Díj Színházi realitás díjára. 2018-ban az 14 tagú zsűri megítélte neki a kitüntetést. Kelet és nyugat világa találkozik koreográfiáiban. Az indoklás szerint Cherkaoui művészi, földrajzi és stílusbeli határokat nem ismer, lélekből építi fel előadásait, amelyek formai szépségük mellett erős érzelmi hatással is bírnak. https://papageno.hu/intermezzo/2018/11/bar-nem-volt-ott-megis-szerebrennyikovrol-szolt-az-europai-szinhazi-dij-atadoja/ Koreográfusként 1999-ben, egy kortárs musicallel mutatkozott be, azóta mintegy 50 egész estés darabot készített önálló és alkalmazott művészként, saját társulatával, az Eastmannel és más együttesekkel is, amelyeket megannyi díjjal ismertek el. https://youtu.be/8qNfDUhqgRA Első tánckompozícióit a világhírű Les Ballets C de la B társulatával készítette,…

Tovább

A kortárs táncban a meztelen lábon nem lepődik meg a néző, a klasszikus balettben a rózsaszín harisnya és balettcipő a kötelező. Az English National Ballet (Angol Nemzeti Balett – ENB) egyik balerinája, az amerikai születésű Precious Adams nem hajlandó rózsaszín harisnyát felvenni. Az afroamerikai táncosnőt döntésében a társulat művészeti vezetője is támogatja.  Az 1790-es években egy osztrák balerina, Maria Viganó és testvére, Salvatore kisebbfajta botrányt okoztak a párizsi táncrajongók körében: fehér muszlin tunikájuk alatt testszín harisnyát hordtak, amitől úgy néztek ki, mintha meztelenek lennének. A párizsi operaház társadalmi megfontolásokból megtiltotta a – korabeli szóhasználat szerint – meztelen rózsaszín árnyalatú harisnya…

Tovább