Szerző: Mesterházi Máté - Márton Attila / Gramofon

Philippe Jaroussky Cavalli-operarészleteit tartalmazó lemezén Baráth Emőke is közreműködik, és jazzgitározás egyik ikonja, Bill Frisell is új albummal jelentkezett. Augusztusban ezek a kiadványok kerültek a dobogó legfelső fokára. „Cavalli érzéki operáit korlátozott számú hangszer kíséri, mégis: e zene 350 év elteltével is rendkívüli benyomást tesz az emberi lélekre” – zárja terjedelmes esszéjét a luxus kivitelű albumban Jean-François Lattarico. Merthogy a velencei városi iratokban fennmaradt szerződések tanúsága a szerény „két hegedű + basso continuo” felállásról nemcsak gazdasági, hanem esztétikai okokra is visszavezethető. Cavalli követte példaképe, Monteverdi hitvallását, miszerint a zene a szöveg szolgálója, és nem nyomhatja el felduzzasztott hangzásával a szavakat.…

Tovább

Ritka és merész vállalkozásnak számít a jazzben Vijay Iyer és Craig Taborn kétzongorás felvétele, ahogy Thomas Adès The Exterminating Angel című operája is igazi szenzáció. A Gramofon-toplista első helyezettjei. A jazztörténet merész hangszeres produkciói a kétzongorás felvételek – bár a szólózongora-játék is igazi csemege az igényes hallgatók számára. Csaknem minden nagy pianista megpróbálkozott ezzel a formációval, gondoljunk csak Chick Corea és Herbie Hancock kettősére, amikor a legtisztább jazzhagyományok találkoztak a latin ritmus- és dallamvilággal. Nálunk alighanem Szakcsi Lakatos Béla és Vukán György kétzongorás játékának emléke él még emlékezetünkben mind a mai napig. Most két amerikai zongoraművész – akik természetesen saját…

Tovább

A nemrég Magyarországon is koncertező Julia Lezsnyeva és Franco Fagioli a Gramofon augusztusi toplistájának első helyét elfoglaló lemezt készítettek, míg jazz kategóriában Stacey Kent lemeze került a dobogó legfelső fokára. Még alig tértünk magunkhoz elképedéssel vegyes elragadtatásunkból, amelyet Julia Lezsnyeva és Franco Fagioli március végi zeneakadémiai hangversenye váltott ki belőlünk, máris itt van egy CD tőlük. Műsora egy ponton azonos is a budapesti fellépésükével (Nisi Dominus RV 608, Fagioli fenomenális szólójával). És ha Lezsnyeva rajongói az említett koncerten kedvencük hangjának elnehezülését, élessé válását konstatálták is nem kevés csalódottsággal, úgy e kiadvány záró számában, a Nulla in mundo pax sincera (RV…

Tovább

Fiatal magyar jazzmuzsikosok a legendás Syrius együttes hagyatékát élesztették újjá, a 2016-os Bayreuthi Ünnepi Játékokon pedig Wagner Parsifaljának zavarba és gondolkodóba ejtő rendezése borzolta a kedélyeket. A Gramofon februári toplistájának harmadik helyezettjei. A Grál-varázs a mű kicsengése után is még hosszú másodpercekig a színpad fölött lebeg a tájat kizöldítő, tavaszi zápor okozta pára alakjában. A hangos ovációk a nézőtéri fények kigyulladásával sem rögtön csattannak fel. Van min gondolkoznia az estélyruhás-szmokingos közönségnek: Uwe Eric Laufenberg rendezése legalább oly zavarbaejtőnlogikus, mint amilyen megvesztegethetetlenül pontos Haenchen vezénylete. Amit kapunk: „szent ünnepi színjáték” helyett emberi dráma; Montsalvat gótikus vára helyett lepusztult – ám háborús…

Tovább

Októberben a svéd jazz-harsonás, Nils Landgren új albuma, valamint egy Händel-oratórium különleges színreviteléről készült felvétel a Gramofon klasszikus és jazz hanglemez-újdonságait értékelő toplistájának második helyezettjei. Hogy az elmúlt fél évszázad Händel-reneszánsza az operákon túl az oratóriumokat is színpadra citálja, azon több szempontból sincs mit csodálkoznunk. Ma már az sem elképzelhetetlen, hogy a londoni mester legelvontabb oratóriumát, a Messiást rendezzék meg kvázi operaként (ld. a Theater an der Wien emlékezetes produkcióját). Az Aix-en-Provence-i Fesztivál legutóbb pedig már a 22 éves Händel első, Róma számára írt, olasz nyelvű oratóriumát vitte színre, s ez annyiban mégiscsak különleges, hogy a kórus nélküli „cselekmény” mindössze…

Tovább

Három nagy énekesnő köré szerveződik júniusi klasszikus listánk második helyezettje. Az első maga a lemez szólistája, napjaink prima donna assolutája, Renée Fleming. Az ő sugallatára komponálta a svéd Anders Hillborg (*1954) a felvétel legérdekesebb ciklusát: négy dalt a kanadai születésű költő, Mark Strand verseire (Strand Settings). A jazz kategória ezüstérmese pedig ékesen bizonyítja, hogy a jazzműfajban nem a „mi”, hanem a „hogyan” a lényeg. Kilenc jól ismert standard, a Body and Soultól a Summertime-ig, s mégis ízig-vérig kortárs improvizatív jazz. https://papageno.hu/featured/2017/06/sarik-peter-esete-philippe-jarousskyval/ „Emlékek és vágyak vontatott sorai szólalnak meg álló akkordokon, amelyek hasonlatosak az éjszakai égboltnak e költeményekben oly szépen megidézett…

Tovább