Fodor Ernő zongoraművész, egymásra épülő képzési szintekben gondolkodó zenepedagógus, iskolaszervező éppen 120 éve alapította meg zeneiskoláját.
Szerző: Mihalicz Csilla
A Magyar Kortárs Kamarazenei Fesztivált immár második alkalommal rendezte meg a Budapest VI. kerületében működő Tóth Aladár Zeneiskola.
A kortárs zene oktatása a zeneiskolákban rendszerint véget ér valahol Bartóknál, és csak néhány – a kortárs hangzástól nem idegenkedő – zenetanár elhivatottsága révén kerülnek élő szerzők művei a gyerekek repertoárjába. Az I. Kortárs Magyar Kamarazenei Fesztivált épp azért kezdeményezte a Tóth Aladár Zeneiskola, hogy alkalmat teremtsen a kapcsolódásokhoz. A január 25-i Gálahangverseny egyenesen a kortárs zene ünnepévé szélesedett: a fesztivál legjobb produkcióit követően a színpadon találkozott szerző és előadó. Minderre az tette föl a koronát, amikor a 70 éves Dukay Barnabás összetett kezekkel köszönte meg műveinek interpretálását a záróműsorszámként fellépő Klukon Editnek és Ránki Dezsőnek. Az alapfokú zeneoktatás jelentősége…
Az I. Magyar Kortárs Kamarazenei Fesztivál egyik ősbemutatója személyes kapcsolatból született: Oláh Krisztián Elégia klarinétra és zongorára című művét első zongoratanárnője kérte tőle, a világ egyik legtehetségesebbnek kikiáltott, már 24 évesen is nemzetközi hírű jazz-zongoristától. Oláh Krisztián ötévesen kezdett zongorázni Tollasiné Kelemen Lívia tanárnőnél, aki akkor a Józsefvárosi Zeneiskolában, ma a Kiss Zenedében tanít. A felkérés határozott céllal érkezett. „A tanárnő azzal hívott föl, hogy volna-e kedvem egy rövidebb darabot komponálni klarinétra és zongorára, amire természetesen igent mondtam. Zongorára rengeteget művet írok, de volt már alkalom, hogy klarinétra is szereztem zenét, bár inkább csak zenekari kereteken belül. Így tehát némiképp…
A Tóth Aladár Zeneiskola kezdeményezésére útnak indított I. Kortárs Kamarazenei Fesztivál gálahangversenyének ad otthont január 25-én a BMC. A fesztivál elsődleges pedagógiai céljai közt hangsúlyt kapott, hogy a magyar kortárs zene elefántcsonttornyából kicsempésszen egy-egy művet, gazdagítva vele a zenei nevelést. Ez mindjárt az első alkalommal olyan jól sikerült, hogy a fesztiválra nevezett 24 kortárs mű fele ősbemutatóként hangzott el. Az egyik ráadásul – bár nem volt vele ilyen szándék – kifejezetten „női projekt” lett. „Sajnos kevés olyan mű van, amely kifejezetten gyermekeknek íródott, ezek is általában valamilyen speciális indíttatásból születtek (például Bartók és Kurtág gyermekeknek szánt darabjai is)” – emelte…
A zeneiskolák életét átszövő versenyek és fesztiválok sorából kiemelkedik egy új kezdeményezés, a 2019. november 15-én megrendezett I. Kortárs Kamarazenei Fesztivál, amelynek elnevezése pontosan megjelöli azt a három kulcsfogalmat, amely létrehozását inspirálta. Pedagógiai céljai közt hangsúlyt kapott, hogy a kortárs magyar zenével való igencsak töredékes kapcsolatot kívánja teljesebbé tenni. Azzal, hogy kicsempész a kortárs zene elefántcsonttornyából egy-egy művet, a zenei nevelést is gazdagítja. A zeneoktatásnak abban van kulcsszerepe, hogy a mérleg serpenyőjébe egyáltalán bekerüljenek a kortárs művek – az elefántcsonttoronyból való kiszabadításukért akár egy ilyen fesztivál is sokat tud tenni. Deklarált céljai közé tartozik az „új magyar kamarazenei művek megismerése”, illetve „szakmai…
A zeneiskolák életét átszövő versenyek és fesztiválok sorából kiemelkedik egy új kezdeményezés, a 2019. november 15-én megrendezett I. Kortárs Kamarazenei Fesztivál, amelynek elnevezése pontosan megjelöli azt a három kulcsfogalmat, amely létrehozását inspirálta. Pedagógiai céljai közt hangsúlyt kapott, hogy a kortárs magyar zenével való igencsak töredékes kapcsolatot kívánja teljesebbé tenni. Azzal, hogy kicsempész a kortárs zene elefántcsonttornyából egy-egy művet, a zenei nevelést is gazdagítja. Vajon kortárs művek tanítása – egy másfajta zenei nyelv közvetítése, egy másfajta struktúrával való ismerkedés – hozzáadhat-e a növendékek zenei fejlődéséhez? Vagy inkább valamiféle „karitatív” gesztus a tanár részéről, amivel a kortárs zenét szeretné támogatni? – kérdeztük Eckhardt Gábor…
A zeneiskolák életét átszövő versenyek és fesztiválok sorából kiemelkedik egy új kezdeményezés, a 2019. november 15-én megrendezett I. Kortárs Kamarazenei Fesztivál, amelynek elnevezése pontosan megjelöli azt a három kulcsfogalmat, amely létrehozását inspirálta. Pedagógiai céljai közt hangsúlyt kapott, hogy a kortárs magyar zenével való igencsak töredékes kapcsolatot kívánja teljesebbé tenni. Azzal, hogy kicsempész a kortárs zene elefántcsonttornyából egy-egy művet, a zenei nevelést is gazdagítja. A 2019. november 15-én megrendezett I. Kortárs Kamarazenei Fesztivál azért fesztivál és nem verseny, mert nem a megmérettetés az elsődleges célja – bár zsűri értékeli és rangsorolja a produkciókat. Kamarazenei, mert az együttmuzsikálás örömének kíván teret adni, amely…