Szerző: Papp Tímea

Előadások és battle, találkozás és közösségteremtés – október 1-jén és 2-án ismét találkozhatnak a Trafóban két nagyon magas szabadságfokú műfaj, az urban dance és a kortárstánc művelői és rajongói, akiket a [D]OPEN YOUR MOVE hoz közös nevezőre. Az ötletgazda-szervezőkkel, Jenna Jalonennel és Horváth Nórával beszélgettünk. – 2019-ben volt az első [D]OPEN YOUR MOVE. Hogyan jött az ötlet, hogy az urban és a kortárstáncosokat összehozzátok? Horváth Nóra: A kortárstánc alapvetően nagyon nyitott műfaj, nagyon sok minden belefér. Amikor Jenna Brüsszelben lakott, összeismerkedett egy olyan szervezet képviselőivel, akik kifejezetten ilyen rendezvényeket szerveztek. Akkoriban gyakran jártam ki hozzá az egyik darabunk próbái miatt,…

Tovább

Különleges élményre készülhet a MÚVILÁV közönsége. Majdnem olyan lesz minden, mint a filmeken, hiszen népszerű filmes pillanatok és emblematikus filmzenék sodorják útjukon a történet főhőseit. Ám mindez egy érzelmektől izzó színházi estén történik két olyan kiváló és sokoldalú színművész által, mint Trokán Nóra és Klem Viktor, és egy olyan rendkívül sokféle műfajban otthonosan játszó zenekar kíséretével, minta Swing à la Django. A MÚVILÁV-ról Klem Viktort kérdeztük. – Ha jól tudom, a pandémia alatt kezdett formálódni benned a MÚVILÁV című előadás ötlete. Már a csíráját megosztottad Trokán Nórival, vagy később, egy konkrétabb verzióval kerested meg? Hogyan került bele a projektbe Zöldi…

Tovább

Hód Adrienn-nel a Hodworks új darabjáról, az Amberről, és a Velencei Biennáléról beszélgettünk. – Az előadók szempontjából nagyon „kitett” Még egy táncelőadás után az Amber befelé koncentrál, ahogy az ajánlóban írjátok: önvizsgálattal várja a közönséget. Tudatos döntés volt, vagy a véletlen hozta ezt a végletes fordulatot? – Tudatos döntés volt. A Még egy táncelőadással egy bizonyos pontig eljutottunk annak a vizsgálatában, hogy mit jelent a színpadon a tehetetlen kudarc élménye, vagy hogy mi a nézők elvárása az előadóval szemben. Ezt követte a Covid-időszak, és azt éreztem, hogy szeretnék visszahúzódni az absztrakt fizikalitásba, formailag pedig a Pirkadot akartam továbbgondolni. A Még…

Tovább

Augusztus 23-án a Trafó nézői Niké, szabadságunk szobra címmel egy szubjektív idegenvezetésen vehetnek részt, amelynek középpontjában a közösség, a hatalom és a kollektív emlékezet kérdései állnak. Kelemen Kristóf dramaturg-rendező élőben jelentkezik Pécsről, hogy a dokumentumszínház, városi séta és influenszervideó ötvözetében mutassa be szülővárosa, Pécs szobortörténeteit, amelyek összefonódnak össze a magyar történelem és a személyes életútja eseményeivel. – Az évek során, mondjuk a középiskolától kezdődően, hogyan alakult a te viszonyod Péccsel, milyen szerepet játszott a város az életedben? Távolról úgy tűnik, talán a popzene miatt emlegetett pécsi szál miatt, hogy van itt egyfajta mítosz. – Van mítosza, sokan születtek itt vagy…

Tovább

A bruchsali kastély nem csupán egykori rezidenciaként látogatható, de egy 300-nál több zenélő automatából álló gyűjteménynek is helyet ad. A három szintet bejárva különös időutazáson vehetünk részt: az első termek zenélő óráitól eljutunk az Apple Music-ajándékutalványig.  A Mannheim közelében álló bruchsali kastély 1722-től volt a speyeri hercegpüspökök rezidenciája. Utolsó lakója viszont egy őrgrófnő volt, 1832-es halála után elsősorban a katonaság használta a barokknak és a rangnak megfelelően díszes kastélyt. Már az 1920-as években múzeumként nyitották meg. A második világháború jelentős károkat okozott az épületben, az első termet 1975-ben adták át a nagyközönségnek, a teljes rekonstrukció 2017-ben fejeződött be. A múzeumban…

Tovább

A Nyílt Fórum a Színházi Dramaturgok Céhének többlépcsős drámafejlesztő programja. Ebben az évadban 54 pályamű közül választották ki azt a hatot, amely felolvasó-színházi formában augusztus 16. és 21. között közönség elé kerül. Az eseménynek ezen a nyáron is a Szentendrei Teátrum ad otthont, és élőben közvetítjük a Papageno Facebook-oldalán. Orbán Eszterrel, a céh társelnökével beszélgettünk többek között arról, hogyan tudták a tavalyi járványtapasztalatokat beépíteni az idei sorozatba, és miért izgalmas a kiválasztott hat dráma. – Az idei Nyílt Fórum szervezése a koronavírus-járvány második hulláma előtt vagy közben indult? – Az új évad szervezése nálunk nem is annyira a hullámok érkezése…

Tovább

Bár a Vörös veréb című film forgatása miatt már járt Budapesten, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon lép először magyar közönség elé Szergej Polunyin. A balettművész közel kétórás mesterkurzust tartott a Magyar Táncművészeti Egyetem 10-14 éves növendékeinek, majd a sajtó kérdéseire válaszolt. A mesterkurzus kommentátora Bán Teodóra, a Margitszigeti Színház igazgatója volt, aki a balettben avatatlanok számára – mert az újságírók nagy része ebbe a táborba tartozik – folyamatosan közvetítette a színpadon zajló eseményeket, ismertette, milyen gyakorlatokat és milyen céllal végeznek a növendékek, akik feszült figyelemmel és valószínűsíthetjük, hogy nem kevés izgalommal igyekeztek jól teljesíteni. Az igazgatónő, az egykori kiváló balerina elmondta,…

Tovább

Worms a Nibelungok városa. De a burgundi királyok székhelye nem csupán a Wagner-tetralógiát inspiráló műben kap kiemelt szerepet, más középkori német hősénekekben és -eposzokban is sűrűn emlegetik Gunther birodalmának fővárosát. Vajon a kései utódok a 21. században mit építettek a legendára? Egy múzeumot, amely 2001 óta fogadja a látogatókat a középkori eredetű városfal két tornyában. Az épület formája első pillantásra izgalmakat ígér. A bejárat olyan, mintha három csillogó acélsisak állna ki a földből, de a fémes csillogás megidézi a sellőket, sőt még a föld alatti birodalmat is. A jegyvásárlás után azonnal komoly döntési helyzetbe kerülünk. Választanunk kell, hogy a Nibelung-ének…

Tovább

Hogyan csinálják a backstage-túrát egy en suite játszó szabadtéri színházi fesztiválon, Németországban? Egy magyar előadás apropóján megnéztük. Míg a Gáspár Ildikó rendezte, jó néhány magyar közreműködővel látható wormsi Luther kulisszajárására gyülekezünk 19 társammal – 20 főben maximálják a résztvevők létszámát –, azon gondolkodom, vajon az otthon en suite játszó szabadtériken miért nincsenek rendszeresen, programszerűen ilyen események, hiszen a nyílt napokon vagy a Színházak éjszakáján az egyik legnépszerűbb program a kulisszajárás, ezekre a fél-egy órás sétákra telnek be a leghamarabb az időpontok. Nem lenne ördöglakat a szervezés, csupán némi logisztikát igényelne. Az exkluzivitás és a beavatottság igénye miatt annyira vonzóak a…

Tovább