Szerző: Papp Tímea

Dobos Eszter és Trömböczky Napsugár 2020-ban végeztek drámainstruktorként. Femini alkotócsoportként létrehozott előadásuk, a Staféta keretében bemutatott Social Karaoke közösségi alkotással létrehozott performansz, amelyben hat civil szereplő osztja meg gondolatait és énekel jól ismert popdalokat különböző társadalmi kérdésekhez kapcsolódóan, legyen az hajléktalanság, antiszemitizmus vagy milliárdosok hobbiűrutazása. – A Social Karaoke diplomamunkának indult. Az előadás, amit most bemutattatok, annak a gyakorlati megvalósítása, vagy a résztvevők függvényében módosítottatok rajta? Dobos Eszter: Épp akkor jött a Covid első hulláma, amikor diplomáztunk, tehát amit leadtunk, az mind csak fikció volt. Trömböczky Napsugár: Tulajdonképpen elképzelt emberekkel elképzelt témákra terveztünk meg két foglalkozást. – Ezzel lediplomáztatok, nem…

Tovább

Rotschild Klára életét még ma is számtalan legenda övezi. De vajon ki volt a nő, aki a kiválóan szabott ruhák páncélja mögött rejtezett? A Faktor Terminál új produkciójában a divattervező tudatosságának, rendszereken átívelő karrierjének a titkát fejtegeti. A Pesti Coco a Trafó által készül, ám külső helyszínen, a Három Hollóban látható. Az előadás rendezőjével, Szenteczki Zitával beszélgettünk. –  Téged egyébként mennyire izgat a divat? –  Az a fura, hogy egyáltalán nem. Az apukám grafikus, az öcsém formatervező, sőt tervezett ruhákat is, tehát a design jelen van az életemben, de valahogy a divat maga nagyon távol áll tőlem. A divatiparhoz kapcsolódó…

Tovább

Alig három kilométeres sétával kényelmes tempóban bejárhatjuk Bertolt Brecht ifjúkorának helyszíneit. Eugen Berthold Friedrich Brecht 1898. február 10-én született Augsburgban, az Auf dem Rain 7. számú házban. A ház a város közepén áll. Néhány száz méterre a városházától, a Lechviertel egyik mellékutcájában, egy olyan csatorna partján, amitől Augsburgot kis Amszterdamnak érezzük. A környéken leginkább kézművesek laktak, a Brecht család házában például reszelő- és ráspolykészítők. A 18. századra datálható épület ma múzeum, annak ellenére is, hogy túl sok emléke a kis Bertoltnak (használjuk a nevet ebben az ismert formájában) ide nem fűződött, hiszen az év szeptemberében innen elköltöztek a Bei den…

Tovább

A Trafóban október 16-án és 17-én látható az Ami elmúlt, elmúlt, a kanadai Out Innerspace Dance Theater előadása. Az alkotókkal, Tiffany Tregarthennel és David Raymonddal beszélgettünk. – Milyen érzés újra turnézni? Tiffany Tregarthen: Olyan, mintha újra magamra találtam volna. Persze, jóval több szervezést igényel, mint korábban, de rengeteg segítőkész emberrel dolgozunk együtt mindenhol. Azt érzem, hogy mindenki hálás és tele van vággyal. Feltölt az az energia, amit a közönségtől, a bennünket meghívó színházak munkatársaitól, a saját csapatunktól kapok, emiatt egyáltalán nem érzem a stresszt. Azt gondoltam, kimerítőbb lesz újra úton lenni, és nagyobb lesz a veszélyérzetem. David Raymond: Tényleg fantasztikus dolog újra…

Tovább

A Színházi Dramaturgok Céhe október 15-én és 16-án A dramaturgia és a dramaturg változó helyzete a 21. században címmel rendezi meg a Radnai Annamária Emlékkonferenciát. Az egyik szervezőt, Orbán Eszter dramaturgot kérdeztük – de nem csupán a konferenciáról. – A konferencia témája a dramaturgia és a dramaturgi helyzet változása. A pályád alatt mik voltak a szakmát globálisan érintő legnagyobb fordulatok, és ezek hogyan érintettek téged? – Talán az egyik legfontosabb strukturális változás, ami már az én pályakezdésem előtt elindult, de az utóbbi időre felerősödött, az, hogy a dramaturg álláshelyek megfogyatkoztak a színházakban, elsősorban forráshiányra hivatkozva. Mára csupán a pályán lévő…

Tovább

A színházban nézünk, a koncertteremben hallgatunk. De milyen igét használjunk egy (hang)előadásra, hiszen egy színházteremben ülünk, igaz, bekötött szemmel, és csak hangokat, zajokat, zörejeket, beszédtöredékeket hallunk? Az Áthallás a színház, a hangművészet és a térspecifikus installációk határán elhelyezhető, különlegesen immerzív produkció. A rendezővel, Somló Dáviddal beszélgettünk.   – A tudomány egyre inkább a specializációról szól, a te neved mellett viszont az áll: interdiszciplinális alkotó. Hogyan jöttek az életedbe és épültek egymásra vagy egymásba a különböző műfajok?  – Alapvetően a zene felől indult a pályám, de mivel a kortárs tánc kísérletező alkotóival kezdtem dolgozni, hamar kiderült számomra, hogy önmagában a zeneszerzés nem érdekel,…

Tovább